آخرین اخبار

اندازه‌گیری ضربان قلب بیمار به کمک نانوژنراتورهای پوشیدنی

اندازه‌گیری ضربان قلب بیمار به کمک نانوژنراتورهای پوشیدنی

محققین دانشگاه پوردو، نانوژنراتورهای جدیدی توسعه داده‌اند که رصد ضربان قلب بیمار را بسیار ساده‌تر از دستگاه‌های الکتروکاردیوگرام فعلی می‌نماید. این نانوژنراتورهای تریبوالکتریک پوشیدنی، بدون هیچ سیم و دستگاه جانبی به بدن متصل شده و وضعیت ضربان قلب بیمار را نشان می‌دهند. این دستگاه پوشیدنی، برای تأمین انرژی خود نیازی به باتری یا انرژی الکتریکی خارجی نداشته و به صورت مستقل عمل می‌کند.
کاهش مصرف انرژی به کمک شیشه‌های هوشمند نانویی

کاهش مصرف انرژی به کمک شیشه‌های هوشمند نانویی

یک استارت‌آپ سنگاپوری، با بهره‌گیری از فناوری نانو، شیشه‌های هوشمندی تولید نموده که هزینه‌های انرژی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی و حتی اتومبیل‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. در این فناوری، از نانوذرات روکش‌داری استفاده شده که با اعمال ولتاژ خارجی، قابل جهت‌گیری بوده و به این ترتیب، با تغییر رنگ و دما، امکان بیشینه‌سازی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها را ممکن می‌سازند. این نوآوری پیشرفته، شامل یک سیستم کنترل مبتنی بر اینترنت اشیا است که با تلفن هوشمند کاربران و سیستم‌های مدیریت ساختمان منطبق می‌گردد.
پیشرفتی بزرگ در مسیر ساخت سلول‌های خورشیدی کارآمد

پیشرفتی بزرگ در مسیر ساخت سلول‌های خورشیدی کارآمد

شرکت «نکست‌ژن نانو»، اخیراً به پیشرفت‌های قابل توجهی در خصوص سلول‌های فتوولتائیک آلی دست یافته که استفاده از آن‌ها را اقتصادی می‌کند. نکست‌ژن موفق به دستیابی به بازده‌ ۲۲ درصدی در این سلول‌ها شده که استفاده از آن‌ها را مقرون به صرفه می‌نماید. هزینه‌های پایین‌تر سرمایه‌گذاری و زیست‌محیطی، وزن پایین و انعطاف‌پذیری قابل توجه، از مزایای مهم این سلول‌ها بوده که استفاده از آن‌ها را در شرایط مختلف ممکن می‌سازد.
استفاده از فناوری نانو در ملخ و پروانه هواپیما و کشتی

استفاده از فناوری نانو در ملخ و پروانه هواپیما و کشتی

«هایدل» که یک شرکت فعال در حوزه توسعه مواد نانویی است، خبر از امضای یک موافقت‌نامه همکاری با یک شرکت مهندسی داده است. بر اساس این توافقنامه، هایدل به شرکت «داوتی» که تولیدکننده پروانه‌های مورد استفاده در هواپیماها و کشتی‌ها است، برای امکان‌سنجی و توسعه فناوری‌های مرتبط با مواد جدید، از جمله گرافن کمک می‌کند. توسعه پوشش‌های مقاوم در برابر فرسایش، امکان‌سنجی تغییر فناوری‌های مورد استفاده برای موتور پیشران ملخ هواپیما و استفاده از پتانسیل‌های گرافن در حوزه‌های مختلف، از مواردی است که هایدل بایستی به داوتی کمک نماید.
بازار ۳.۲ میلیارد دلاری گرافن در صنعت الکترونیک

بازار ۳.۲ میلیارد دلاری گرافن در صنعت الکترونیک

بنا بر آخرین پیش‌بینی‌های صورت گرفته در خصوص بازار جهانی گرافن در صنعت الکترونیک و با در نظر گرفتن بحران کرونا ویروس، حجم این بازار تا سال ۲۰۲۷ میلادی، چیزی بالغ بر ۳.۲ میلیارد دلار خواهد بود. حجم بازار مذکور در سال ۲۰۲۰، قریب به ۴۲۴.۷ میلیون دلار برآورد شده که تا سال ۲۰۲۷ میلادی، با نرخ رشد مرکب سالیانه تقریباً ۳۳.۴ درصدی همراه می‌باشد.
جلوگیری از بیوتروریسم به کمک حسگرهای نانویی

جلوگیری از بیوتروریسم به کمک حسگرهای نانویی

محققین موفق به توسعه نوعی حسگر زیستی مبتنی بر فناوری نانو شده‌اند که قادر به شناسایی باکتری‌های مضر موجود در آب آشامیدنی است. این فناوری منحصربه‌فرد که آلودگی‌های عامدانه و ناخواسته را در زمان واقعی تشخیص می‌دهد، بخشی از برنامه علمی ناتو برای صلح و امنیت بوده که طی همکاری فعال ایتالیا به‌عنوان یکی از اعضای ناتو و کره جنوبی توسعه یافته است. این حسگر زیستی، از نانوذرات طلا برای تشخیص پاتوژن‌ها و فیلمی از یک کریستال مایع برای تشخیص در زمان واقعی تشکیل شده است.
اعطای جایزه نمایشگاه فناوری مالزی به یک شرکت نانویی

اعطای جایزه نمایشگاه فناوری مالزی به یک شرکت نانویی

یک شرکت مالزیایی فعال در حوزه فناوری نانو، جایزه بخش پوشاک نمایشگاه فناوری مالزی را به خود اختصاص داد. «نانوتکستایل» با تکیه بر ایده همراهی صنعت مد و فناوری و راه‌اندازی کمپینی تحت عنوان «هنگامی که صنعت مد با فناوری مواجه می‌شود»، نوآوری‌های فراوانی در صنعت پوشاک مالزی پدید آورده و از همین رو، جایزه مذکور را به خود اختصاص داده است. نانو تکستایل که خود عرضه‌کننده محصولاتی همچون جوراب‌های نانویی، لباس‌های آنتی‌باکتریال و ضد بو و ماسک‌های نانویی است، به واسطه این طرح، فرصت سرمایه‌گذاری و مشارکت برای همه بازیگران اصلی صنعت مد و پوشاک را فراهم نموده تا شکاف ایجاد شده بین توسعه محصول و ورود آن به بازار، از بین برود.
طول عمر ۲۸۰۰۰ ساله یک باتری نانویی

طول عمر ۲۸۰۰۰ ساله یک باتری نانویی

استارت‌آپ آمریکایی «NDB»، مدعی است که باتری نانوالماس خود شارژ شونده این شرکت، یک پله به مرحله تجاری‌سازی نزدیک‌تر شده است. این شرکت، اعلام نموده که دو نمونه مفهومی از این باتری‌ها، با موفقیت تست شده‌ و راندمان ۴۰ درصدی داشته‌اند که بر خلاف نمونه‌های تجاری موجود که تنها بازده ۱۵ درصدی دارند، یک پیشرفت قابل توجه قلمداد می‌شود. بر اساس ادعاهای موجود، این باتری‌ها که قابلیت استفاده برای کل طول عمر دستگاه‌ها، تا حدود ۲۸۰۰۰ سال را دارا می‌باشند، احتمالاً به زودی در دسترس بوده و در حال حاضر، دو شرکت مشتری آن می‌باشند.
شناسایی احساسات افراد به کمک سنسورهای نانویی

شناسایی احساسات افراد به کمک سنسورهای نانویی

محققین دانشگاه توکیو، موفق به ابداع حسگرهای بسیار ظریفی شده‌اند که با قرارگیری مستقیم بر روی پوست، قابلیت شناسایی مجموعه‌ای از اطلاعات بیومتریک را فراهم می‌کند. این حسگرها که از الیاف‌های پلی اورتان با روکش طلا ساخته‌ شده‌اند، قابلیت استفاده برای کاربردهای متنوع رصد سلامت افراد را داشته که از آن جمله، می‌توان به شناسایی احساسات منعکس شده در چهره فرد (مانند شادی، غم، عصبانیت و ترس) اشاره نمود؛ کاربردی ویژه که برای بیماران اوتیسمی که به سختی توانایی ابراز حالت‌های خود را دارند بسیار مفید خواهد بود.
استفاده از لایه‌های اتمی برای ذخیره‌سازی اطلاعات

استفاده از لایه‌های اتمی برای ذخیره‌سازی اطلاعات

محققین دانشگاه برکلی، روشی جدید و خلاقانه برای ذخیره‌سازی اطلاعات ابداع نموده‌اند. آن‌ها لایه‌هایی به ضخامت ۳ نانومتر از تلورید تنگستن را روی یکدیگر قرار داده و از ترتیب این لایه‌های اتمی، صفر و یک‌هایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات ایجاد نموده‌اند. برای این کار از یک هندسه کوانتومی خاص استفاده نموده‌اند که استقلال کامل فرایندهای خواندن و ذخیره‌سازی اطلاعات را فراهم نموده و مصرف انرژی را تا ۱۰۰ برابر روش‌های سنتی کاهش می‌دهد.