آخرین اخبار

پیشرفتی بزرگ در مسیر ساخت سلول‌های خورشیدی کارآمد

پیشرفتی بزرگ در مسیر ساخت سلول‌های خورشیدی کارآمد

شرکت نکست‌ژن نانو (NaxtGen nano) که در زمینه توسعه و بهبود سلول‌های خورشیدی فعالیت دارد، اخیراً به پیشرفت‌های قابل توجهی در خصوص سلول‌های فتوولتائیک آلی دست یافته که استفاده از آن‌ها را اقتصادی می‌کند. مصاحبه‌ای که اخیراً با دکتر فرانکی (Franky)، مدیر واحد فناوری این شرکت انجام شده، حاکی از آن است که به‌واسطه دستاوردهای حاصل شده در این شرکت، حرکت به سمت انرژی‌های سبز، سرعت می‌گیرد. آن‌ها مدعی این موضوع هستند که انرژی الکتریکی تولید‌شده توسط سلول‌های خورشیدی، گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا را تا 90 درصد کاهش داده و با توجه به پتانسیل بالای دستاوردهای این شرکت، مسیر برای دستیابی به این مهم هموار شده است.

نکست‌ژن، در حال کار بر روی توسعه نسل سوم سلول‌های خورشیدی است که از پلیمرهای آلی با وزن پایین تشکیل شده‌اند. در حالی‌که هنور هم پروژه این شرکت در حال توسعه می‌باشد، اما شواهد حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری‌های صورت‌گرفته، جواب داده و سلول‌های فتوولتائیک آلی (OPV) این شرکت، در عین کم‌هزینه‌تر بودن، بازدهی بالاتری نیز خواهند داشت. استفاده از مواد کربنی به‌جای سیلیکون در هسته این سلول‌ها، در کنار روش‌ها و مواد منحصربه‌فرد بکارگرفته شده توسط نکست‌ژن، قابلیت‌های کاربردی این سلول‌های خورشیدی را نسبت به نمونه‌های سنتی آن‌ها به شدت تغییر داده و می‌توان از آن‌ها در لباس‌ها و همینطور ساختارهایی با اشکال مختلف نیز استفاده نمود.

بزرگ‌ترین عیب سلول‌های خورشیدی، بازده پایین آن‌ها است که در تبدیل نور خورشید به انرژی الکتریکی نمود می‌یابد. سلول‌های خورشیدی سیلیکونی، دارای بازدهی 15 تا 22 درصدی هستند که در برخی استثناها، تا 27.3 درصد هم گزارش شده است. این در حالی است که بازدهی در سلول‌های آلی، بسیار پایین‌تر بوده و در حدود نیمی از بازدهی نمونه‌های سیلیکونی است. با این وجود، از آنجاکه استفاده از نمونه‌های آلی، می‌تواند کاهش قابل توجه هزینه را به دنبال داشته باشد، بسیاری از شرکت‌ها، از جمله نکست‌ژن، به دنبال بهبود این سلول‌ها می‌باشند. هزینه پایین‌تر سرمایه‌گذاری و زیست‌محیطی، سبک بودن و انعطاف‌پذیری قابل توجه، از مزایای مهم این سلول‌ها به شمار رفته که استفاده از آن‌ها را در شرایط مختلف ممکن می‌سازد.

تست‌های انجام شده توسط نکست‌ژن، راندمان‌های 14.7 و 16.1 درصدی را برای سلول‌های خورشیدی آلی به ثبت رسانیده و با توجه به شبیه‌سازی‌های صورت گرفته، کارایی 22 درصدی هم قابل‌دستیابی خواهد بود. این موضوع، به معنای هموار شدن مسیر برای استفاده گسترده از فناوری «OPV» در نسل جدید سلول‌های خورشیدی خواهد بود. استفاده از نانوذرات اکسید روی را می‌توان یک جزء کلیدی در پازل نوآوری نکست‌ژن دانست. این کار، یک اتصال الکتریکی و فیزیکی فراهم نموده که کاهش اتلاف انرژی را به دنبال دارد.

بنا بر توضیحات دانکن کلارک (Duncan Clark)، مدیر عملیات نکست‌ژن، چالش کارآمدی و تکرارپذیری در مسیر توسعه «OPV»ها، موجب شده تا تجاری‌سازی این فناوری، با موانعی مواجه شود. با این حال، موفقیت نکست‌ژن می‌تواند گامی مهم در غلبه بر این مسائل باشد».

 

مرجع: «Universe News Network» و «Feed leader»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.