آخرین اخبار

کاهش مصرف انرژی به کمک شیشه‌های هوشمند نانویی

کاهش مصرف انرژی به کمک شیشه‌های هوشمند نانویی

یک استارت‌آپ سنگاپوری، با بهره‌گیری از فناوری نانو، شیشه‌های هوشمندی تولید نموده که هزینه‌های انرژی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی و حتی اتومبیل‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. مدیران شرکت نودیس (Nodis)، امید زیادی به موفقیت در بازارهای جهانی داشته و در تابستان سال جاری میلادی، با حضور در اوهایو، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تولید و فروش محصول خود در آمریکای شمالی را انجام داده‌اند.

در پنج سالی که از تأسیس این استارت‌آپ گذشته است، عمده تمرکز بر روی تولید نوعی فیلم هوشمند نانویی بوده است. فیلم مذکور، بر روی شیشه‌های هوشمند اعمال شده و امکان تغییر رنگ و کنترل درجه حرارت را ممکن می‌سازد. این نوآوری پیشرفته، شامل یک سیستم کنترل مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) است که با تلفن هوشمند کاربران و سیستم‌های مدیریت ساختمان ترکیب می‌گردد. این فناوری که تحت نام تجاری تروتینت (TruTint) به بازار عرضه خواهد شد، به‌طور چشمگیری هزینه‌های انرژی در ساختمان‌های تجاری و مسکونی و همینطور اتومبیل‌ها را کاهش می‌دهد.

مایک هولت (Mike Holt)، بنیان‌گذار و رئیس هیئت‌مدیره نودیس می‌گوید: «تروتینت، از نانوذرات روکش‌داری استفاده نموده که با اعمال ولتاژ خارجی، همچون دیافراگم‌های نور، قابل جهت‌گیری بوده و به این ترتیب، با تغییر رنگ و دما، امکان بیشینه‌سازی صرفه‌جویی انرژی در ساختمان‌ها را ممکن می‌سازند». سرگی شوخور (Sergey Shokhor)، دیگر بنیان‌گذار نودیس و مدیرعامل این شرکت هم می‌افزاید: «ما علاقه فراوانی به رسیدگی به تغییرات آب و هوایی و تأثیرات مخرب آن داریم. ساختمان‌ها مسئول 40 درصد از انتشار کربن یک شهر هستند و شیشه‌های هوشمند تروتینت، می‌توانند انتشار دی‌اکسید کربن ساختمان‌ها را تا 50 درصد کاهش دهند».

لازم به ذکر است که علاوه بر کاربرد کنترل مصرف انرژی و کاهش گازهای گلخانه‌ای، نودیس درصدد توسعه فناوری انحصاری خود به‌عنوان یک قابلیت ویژه برای نمایشگرهای کم‌مصرف است که می‌تواند هر پنجره‌ای را به یک صفحه‌نمایش مبدل نماید.

گفتنی است که در حال حاضر، تیم کاری مواد پیشرفته این استارت‌آپ، در ساراتوف روسیه مستقر است که مطابق با برنامه‌ریزی‌های بنیان‌گذاران و به لطف بودجه 50 میلیون دلاری وزارت حمل‌ونقل آمریکا، در حال انتقال به اوهایو می‌باشند. بنا بر گزارش‌های انتشار یافته، نودیس قصد دارد تا کارخانه‌ای در مرکز این ایالت راه‌اندازی نموده و اجزای اصلی محصولات خود را در آنجا تولید کند. نانوذرات نیز در کره جنوبی روی فیلم‌ها اعمال شده و سپس به کارخانجات تولید شیشه منتقل شده و به محصول نهایی (شیشه هوشمند) تبدیل می‌شوند.

 

مرجع: «Forbes»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.