آخرین اخبار

انجام توافقات نهایی برای ساخت شهر نانویی عمان

انجام توافقات نهایی برای ساخت شهر نانویی عمان

عمان که چند سالی است برای راه‌اندازی یک شهر نانویی کمر به همت بسته، یک قدم به ساخت و تأسیس آن نزدیک‌تر شده است. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، متولی شهرک‌های صنعتی عمان، به همراه بازوی سرمایه‌گذاریش، براس ساخت شهر نانو، یک توافقنامه همکاری با مؤسسه «AUT» به امضا رسانیده است. شهر نانویی عمان، در توسعه بخش تولید، ایجاد ارتباط بین صنایع، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و همچنین ایجاد فرصت‌های آموزشی و شغلی مشارکت خواهد داشت.
سرمایه‌گذاری قابل توجه «FDA» برای بررسی ترکیبات نانویی جدید

سرمایه‌گذاری قابل توجه «FDA» برای بررسی ترکیبات نانویی جدید

سازمان غذا و داروی آمریکا، از سال ۲۰۰۹ میلادی تاکنون، بیش از ۱۳۳ میلیون دلار در حوزه فهم و کنترل مواد نانویی سرمایه‌گذاری‌ نموده است. بر اساس گزارش جدید بخش نانوتکنولوژی این سازمان، از سال ۱۹۷۰ میلادی، بیش از ۶۰۰ محصول دارویی نانویی از سوی مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی این سازمان دریافت شده که نیمی از آن‌ها مربوط به یک دهه اخیر است. بر این اساس، تجهیز ارزیابان و سایر محققین به ظرفیت‌های دانشی جدید برای پاسخ‌دهی بهتر به این استقبال چشمگیر و پیچیدگی‌های قابل توجه محصولات جدید، امری الزامی بوده که به صورت جدی توسط این سازمان دنبال می‌شود.
نقش کلیدی نانوفناوری در سیستم‌های تشخیص و ردیابی مواد منفجره

نقش کلیدی نانوفناوری در سیستم‌های تشخیص و ردیابی مواد منفجره

در میان طیف وسیعی از روش‌های معرفی شده برای تشخیص و ردیابی مواد منفجره، استفاده از فناوری نانو هم وجود دارد. کاربرد فناوری نانو در بهبود و ارتقای حسگرهای مورد استفاده برای تشخیص مواد منفجره، یکی از موارد بسیار مهم می‌باشد. مواد نانوساختاری که خصوصیات الکتریکی، نوری، کاتالیزوری، مغناطیسی و مکانیکی منحصربه‌فردی داشته و می‌توانند برای ردیابی مواد منفجره بکار گرفته شوند. از مهم‌ترین این مواد، می‌توان به نانوذرات نیمه‌هادی، نانولوله های کربنی، گرافن، نقاط کوانتومی و چارچوب‌های آلی ‌فلزی اشاره نمود.
استخراج لیتیوم به کمک ساختارهای متخلخل نانویی

استخراج لیتیوم به کمک ساختارهای متخلخل نانویی

شرکت آمریکایی «انرژی ایکس» که یک مجموعه فناور فعال در حوزه استخراج لیتیوم است، خبر از یک همکاری فناورانه جدید با یک شرکت نانویی داده است. «ProtMOF»، به عنوان طرف دوم این همکاری، مجموعه‌ای پیشرو در حوزه چارچوب‌های آلی ‌فلزی است و همکاری شکل گرفته نیز، در راستای افزایش کارایی همین مواد خواهد بود. به موجب این توافق، طرفین تلاش می‌کنند تا کلاس جدیدی از نانومواد مناسب برای توسعه پروژه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید انبوه لیتیوم و بهبود ذخیره‌سازی انرژی در باتری‌ها، تولید نمایند.
درمان هموفیلی هم به کمک نانوذرات محقق شد!

درمان هموفیلی هم به کمک نانوذرات محقق شد!

محققین دانشگاه ایالتی اوهایو، ایده جدیدی برای درمان بیماری‌های هموفیلی و اختلالات قلبی و عروقی ارائه نموده‌اند. بررسی‌های آن‌ها نشان می‌دهد که وارد نمودن مواد ژنتیکی در بدن و استفاده از جهش‌های ژنی، راهکار مناسبی برای درمان این بیماری‌ها است. با این وجود، چالش اصلی رساندن مواد به محل مناسب در داخل بدن است، کاری که با بکارگیری نانوذرات امکان‌پذیر شده و یک تحویل دارویی دقیق و اصلاح کارآمد ژنتیکی را ممکن نموده است. به این منظور، از نانوذرات مهندسی‌شده پایه لیپیدی استفاده شده که به تناسب نوع بیماری، ساختار پروتئینی خاصی را با خود حمل می‌کنند.
نانوژنراتوری که از جریان‌های هوایی ملایم هم انرژی الکتریکی تولید می‌کند!

نانوژنراتوری که از جریان‌های هوایی ملایم هم انرژی الکتریکی تولید می‌کند!

یک اختراع منحصربه‌فرد در خصوص نانوژنراتورهای تریبوالکتریک (TENG)، چشم‌اندازی جدید در راستای تولید انرژی الکتریکی لازم برای تجهیزات الکترونیکی قابل حمل گشوده است. به کمک این دستاورد، از کوچک‌ترین تحرکات مکانیکی محیطی، مانند جریان‌های هوایی ملایم، بارش باران و موج‌های آبی، می‌توان برای تولید انرژی الکتریکی استفاده نمود.
الگوبرداری از بال سنجاقک برای طراحی سطوح ضد باکتری

الگوبرداری از بال سنجاقک برای طراحی سطوح ضد باکتری

محققین دانشگاه استرالیایی «RMIT»، با الهام از بال حشرات، روشی جدید برای مبارزه با باکتری‌ها و از بین بردن آن‌ها یافته‌اند. آن‌ها در طی بررسی‌های خود، به این نتیجه رسیده‌اند که بال‌های سنجاقک‌ها، قاتلان طبیعی باکتری‌ها هستند. بال این حشره، از ارکان نانویی خاصی تشکیل شده که می‌تواند باکتری‌های تماس یافته با آن‌ را از بین ببرد. تیم تحقیق هم از این موضوع استفاده کرده و نوعی سطوح حاوی نانوذرات با اثرات قوی ضدباکتریایی تولید نموده‌اند.
رشد قابل توجه بازار فناوری نانو در طی سال‌های آتی

رشد قابل توجه بازار فناوری نانو در طی سال‌های آتی

تقاضاهای موجود برای نانوفناوری در بخش‌های مختلف، منجر شده تا بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، بازار این فناوری در طی سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی، با رشد سالیانه ۱۳.۵۵ درصدی روبرو گردد. در این میان، از حوزه الکترونیک و محصولات نیمه‌هادی، پزشکی و سلامت، تصفیه پسماندهای آبی و سایر مسائل زیست‌محیطی و همچنین انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان محرکه‌های اصلی این بازار یاد شده است.
همکاری دو شرکت بزرگ نانویی برای تولید مواد کاتدی پیشرفته

همکاری دو شرکت بزرگ نانویی برای تولید مواد کاتدی پیشرفته

شرکت «نانو وان» که در زمینه تولید مواد پیشرفته مورد استفاده در باتری فعالیت دارد، با یک تولیدکننده بزرگ مواد کاتدی آسیایی همکاری خواهد کرد. بنا بر موافقت‌نامه توسعه مشترک این دو شرکت فناور، نام طرف چینی به دلیل شرایط به شدت رقابتی زنجیره تأمین در باتری‌های لیتیوم یونی، ناشناس باقی می‌ماند. به موجب این قرارداد، طرفین با همکاری یکدیگر نسبت به توسعه و ارزیابی مواد کاتدی ساخته شده از طریق فناوری‌های ترکیبی اقدام می‌کنند. از جمله این فناوری‌های پیشرفته، می‌توان به یک فرآیند پتنت شده نانو وان تحت عنوان «One-Pot» اشاره نمود که برای تولید پودرهای کاتدی تک کریستال با کارایی بالا استفاده می‌شود.
تعیین دوز بهینه حامل‌های نانویی داروهای سرطانی

تعیین دوز بهینه حامل‌های نانویی داروهای سرطانی

محققین دانشگاه تورنتو، ایده‌ای جدید و خلاقانه برای مبارزه با تومورهای سرطانی ارائه نموده‌اند. بر اساس شواهد حاصل شده، تعیین مناسب آستانه دوز دارویی، می‌تواند به حداکثر تحویل دارویی توسط حامل‌های نانویی بیانجامد. این کار، باعث اثربخشی هر چه بیشتر داروهای سرطانی شده و دریچه تازه‌ای به روی نسل جدید روش‌های درمانی، تصویربرداری و تشخیص سرطان می‌گشاید. فرض تیم تحقیق این است که کبد تا حد مشخصی می‌تواند دوزهای دارویی را جذب نموده و پس از اشباع شدن با نانوذرات، حامل‌های بعدی به راحتی می‌توانند به سمت هدف حرکت کنند.