آخرین اخبار

نقش‌آفرینی نانو در بهبود نور و کاهش مصرف انرژی صفحات نمایش

نقش‌آفرینی نانو در بهبود نور و کاهش مصرف انرژی صفحات نمایش

استارت‌آپ زایشی «NS Nanotech»، موفق به توسعه «LED»های جدیدی شده که نسبت به نمونه‌های موجود، کوچک‌تر و با بازده انرژی بالاتری بوده و قابلیت ایجاد صفحات نمایش روشن‌تر و واضح‌تر را در تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های مشابه فراهم می‌نمایند. لازم به ذکر است که این شرکت، در نمایشگاه مجازی «Display Week 2020» که در ابتدای آگوست سال جاری میلادی برگزار گردید، اقدام به رونمایی از فناوری خود نمود.
ذخیره‌سازی و انتقال گاز طبیعی با استفاده از فناوری نانو

ذخیره‌سازی و انتقال گاز طبیعی با استفاده از فناوری نانو

محققین دانشگاه اسپانیایی آلیکانته، موفق به توسعه یک سیستم بهینه و ارزان‌قیمت برای ذخیره‌سازی گاز متان شده‌اند. در این فناوری منحصربه‌فرد، از چارچوب‌های آلی-فلزی (MOF) با تخلخل‌های بسیار بالا استفاده شده که قابلیت نگهداری گاز را دارا می‌باشند. این سیستم، روشی جدید برای حمل گاز طبیعی و همچنین ذخیره‌سازی و استفاده آن در وسایط نقلیه گازسوز فراهم می‌نماید.
استفاده از اکسید گرافن برای شناسایی سریع عفونت و آنتی‌بادی

استفاده از اکسید گرافن برای شناسایی سریع عفونت و آنتی‌بادی

با استفاده از اکسید گرافن، می‌توان عفونت را تنها در ۱۵ دقیقه تشخیص داد. این فناوری که توسط محققین انستیتو فرانهوفر آلمان توسعه یافته، شناسایی سریع عفونت‌های حاد، اعم از سپسیس و آنتی‌بادی‌های تشکیل شده در برابر کرونا ویروس را میسر می‌کند. این آزمایش سریع، می‌تواند جایگزینی کارآمد برای آزمایش خون‌های طولانی و تخصصی آزمایشگاه‌ها بوده ‌که هر گونه خطا و حدس و گمان را از چرخه تشخیص بیماری خارج می‌کند.
استفاده از نانو الیاف سلولزی برای بکارگیری ضایعات چوبی

استفاده از نانو الیاف سلولزی برای بکارگیری ضایعات چوبی

محققین دانشگاه ماین، موفق به اخذ گواهی ثبت اختراع جدیدی شده‌اند که یک فرایند دوستدار محیط زیست را برای استفاده بهینه از خرده‌های چوب معرفی می‌نماید. بر اساس فرایند معرفی شده در این پتنت، ضایعات چوبی را می‌توان با استفاده از یک دوغاب متشکل از نانوالیاف‌های سلولوزی، به هم چسبانده و قابل استفاده مجدد نمود. این فناوری، قابلیت استفاده برای طیف وسیعی از مواد ساختمانی معمول را دارا می‌باشد. یکی از حوزه‌های تمرکز پتنت، بر کاربرد آن برای تولید میز و مبلمان بوده که از خرده چوب‌های فشرده شده، به عنوان ماده اولیه استفاده می‌نمایند.
استفاده از گیاهان برای ساخت نانوکامپوزیت‌های خودرویی

استفاده از گیاهان برای ساخت نانوکامپوزیت‌های خودرویی

محققین دانشگاه ژوهانسبورگ، با استفاده از اجزای درخت پلانتین یا همان موز پختنی، یک کامپوزیت طبیعی مستحکم و قابل‌استفاده در صنعت خودرو تولید کرده‌اند. ترکیب این گیاه با نانولوله‌های کربنی و رزین، یک نانوکامپوزیت با مقاومت مکانیکی و حرارتی عالی را به دنبال داشته که یک ماده رقابتی و قابل جایگزین در قطعات خودرو خواهد بود. مقاومت کششی و خمشی این نانوکامپوزیت طبیعی، به ترتیب، ۳۱ و ۳۴ درصد بیشتر از نمونه‌های فعلی است و محققین در حال گذراندن تست‌های استاندارد برای استفاده از این مواد در صنعت خودرو می‌باشند.
استفاده از نانوذرات لیپیدی برای دارورسانی به مغز

استفاده از نانوذرات لیپیدی برای دارورسانی به مغز

مهندسین زیست‌پزشکی دانشگاه آمریکایی «Tufts»، موفق به تولید نوعی نانوذرات لیپیدی شده‌اند که با کمک گرفتن از انتقال‌دهنده‌های عصبی، قابلیت انتقال ایمن داروها، مولکول‌های بزرگ و حتی پروتئین‌های مورد استفاده برای اصلاح ژنی، به مغز را خواهند داشت. این سیستم تحویل دارویی منحصربه‌فرد، از انتقال‌دهنده‌های عصبی، همانند گذرنامه‌ای برای ورود به مغز و تحویل دارو به سلول‌های مورد نظر، استفاده می‌کند.
استفاده از نانوذرات طلا برای شناسایی تقلب در مواد غذایی

استفاده از نانوذرات طلا برای شناسایی تقلب در مواد غذایی

تلاش محققین دانشگاه فلوریدا، فناوری جدیدی را به دنبال خواهد داشت که می‌تواند اصل بودن محتوای غذایی را برای مصرف‌کنندگان تضمین نماید. در این نوآوری منحصربه‌فرد، از نانوذرات طلا برای تشخیص پروتئین گوشت استفاده شده است. پروژه مذکور که بودجه‌ای ۴۹۰ هزار دلاری به آن تخصیص یافته، امیدواری‌ها برای ایجاد یک فناوری تجاری و مقرون‌به‌صرفه به منظور شناسایی سریع تقلب در مواد غذایی را افزایش داده است.
استفاده از موی انسان برای تشخیص آلاینده‌های موجود در آب

استفاده از موی انسان برای تشخیص آلاینده‌های موجود در آب

محققین دانشگاه صنعتی کوئینزلند، از ضایعات موی انسانی برای ساخت دستگاه‌های پیشرفته آزمایش کیفیت آب استفاده کرده‌اند. در این فناوری نانویی، نوع خاصی از نانوذرات از موی انسان استخراج شده که قابلیت سنجش آلاینده‌های موجود در آب را دارا می‌باشند. این نانوذرات که نقاط کربنی نام دارند، قابلیت تشخیص مقادیر بسیار کم کلروفرم موجود در آب را نیز دارا می‌باشند.
نانوفناوری و چالش‌های ثبت اختراع

نانوفناوری و چالش‌های ثبت اختراع

بنا بر اعلام سازمان جهانی مالکیت فکری، یکی از پرسش‌های مهم پیرامون ثبت اختراع فناوری‌های نانویی، اندازه فناوری است. برای مثال، اگر تکنیک در سطوح بزرگ‌تر وجود داشته باشد، آیا ثبت تکنیک نانومتری مربوطه هم ممکن است؟ آیا الزامات فعلی که در اختراعات نانومقیاس لحاظ می‌شوند، ممکن است از یک فناوری تا فناوری دیگر تغییر نماید؟ در میان چالش‌های فراوان قوانین مالکیت فکری در حوزه نانو، دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا، دفتر ثبت اختراع اروپا و دفتر ثبت اختراع ژاپن، در اقدامی هماهنگ، شرط شفاف و ساده مقیاس کمتر از 100 نانومتر را در نظر گرفته‌اند. اگرچه چنین شرطی برای محققین این حوزه بدیهی به نظر می‌رسد اما این تصمیم، گواهی برای تلاش‌های این نهادها، در راستای انطباق خود با واقعیت‌های حوزه نانوفناوری است.
کاربرد وسیع نانوفناوری در پزشک قانونی و جرم‌شناسی

کاربرد وسیع نانوفناوری در پزشک قانونی و جرم‌شناسی

پیشرفت‌های سریع فناوری نانو، توانسته علم پزشکی قانونی را به شدت متحول نموده و دستاوردهای شایان ذکری را در این حوزه به دنبال داشته باشد. امکان تشخیص اثرانگشت روی سطوح خشک و مرطوب مختلف، کشف بقایای مواد منفجره، کشف اثرات شلیک بر روی دست مجرمان، تجزیه‌وتحلیل «DNA» و کنترل عملکرد محکومین با استفاده از ردیاب‌های نانویی، نمونه‌ای از کاربردهای این فناوری در حوزه جرم‌شناسی می‌باشند.