آخرین اخبار

شناسایی احساسات افراد به کمک سنسورهای نانویی

شناسایی احساسات افراد به کمک سنسورهای نانویی

محققین دانشگاه توکیو، موفق به ابداع حسگرهای بسیار ظریفی شده‌اند که با قرارگیری مستقیم بر روی پوست، قابلیت شناسایی مجموعه‌ای از اطلاعات بیومتریک را فراهم می‌کند. این حسگرها که از الیاف‌های نانویی ساخته‌ شده‌اند، دوام و پایداری به نسبت بالایی داشته و عملکرد قابل قبولی را در بازه‌های زمانی طولانی‌تر، از خود نشان می‌دهند. این حسگرها، قابلیت استفاده برای کاربردهای متنوع رصد سلامت افراد را داشته که از آن جمله، می‌توان به شناسایی احساسات منعکس شده در چهره فرد (مانند شادی، غم، عصبانیت و ترس) اشاره نمود؛ کاربردی ویژه که برای بیماران اوتیسمی که به سختی توانایی ابراز حالت‌های خود را دارند بسیار مفید می‌باشد.

طی سال‌های اخیر، علاقه محققین به روش‌های هوشمند جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک، به‌ویژه ویژگی‌های جسمی و داده‌های بیولوژیک افراد، به‌شدت افزایش یافته و حوزه سلامت دیجیتال، به‌صورت جدی توسط فناوران بزرگی همچون اپل و سامسونگ دنبال می‌شود. بهترین مثال برای موفقیت چنین ایده‌ای که با استقبال عمومی هم روبرو شده است ، ساعت‌های هوشمند می‌باشد. اما این ساعت‌های هوشمند و محصولات پوشیدنی مشابه آن‌ها، محدودیت‌های خاص خود را داشته که کاهش قابلیت‌ها و کاربردهای آن‌ها را به همراه دارد. مهم‌ترین این محدودیت‌ها، صفحات مدار این دستگاه‌ها است که به دلیل ماهیت سخت و انعطاف‌ناپذیر آن‌ها، قابلیت سازگاری با سطوح نرم و منعطف مانند پوست انسان را ندارند. این در حالی است که برای برخی از کاربردهای خاص، مانند جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تغییرات در حالات چهره، نیاز به اطلاعات دقیق‌تری دارند که تنها با اتصال مستقیم حسگرها به بدن ممکن می‌شوند.

همین مسئله، پروفسور تاکائو سومیا (Takao Someya) را به فکر فرو برد تا به کمک تیم خود و با تمرکز بر روی توسعه حسگرهای جدید، به دنبال مرتفع نمودن چالش موجود باشند. آن‌ها با این ایده شروع به کار کردند: «باید حسگری بسازیم که به صورت مستقیم، قابلیت اتصال به کاربر را داشته باشد. به این منظور، گزینه‌ای ایده‌آل است که مقاومت، دوام، انعطاف و سبکی لازم را داشته و در عین حال، از نظر عملکردی هم قدرتمند باشد.» سومیا، در خصوص نوآوری منحصر فرد تیمش می‌گوید: «سنسور ابداعی ما، راحت و بادوام است، زیرا از نانوالیاف تقویت شده پلی اورتان ساخته شده که روکش طلا دارد. ما با استفاده از الکترواسپینینگ، حسگرهایی با ضخامت 430 نانومتر ایجاد کردیم که مستقیماً به پوست متصل شده و بدون هیچ تأثیری بر وضعیت طبیعی پوست، داده‌های لازم را دریافت کنند».

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.