آخرین اخبار

اندازه‌گیری ضربان قلب بیمار به کمک نانوژنراتورهای پوشیدنی

اندازه‌گیری ضربان قلب بیمار به کمک نانوژنراتورهای پوشیدنی

محققین دانشگاه پوردو (Purdue University)، نانوژنراتورهای جدیدی توسعه داده‌اند که رصد ضربان قلب بیمار را بسیار ساده‌تر از دستگاه‌های الکتروکاردیوگرام (EKG) فعلی می‌نماید. این نانوژنراتورهای تریبوالکتریک پوشیدنی که اصطلاحاً «TENG» نامیده می‌شوند، بدون هیچ سیم و دستگاه جانبی به بدن متصل شده و وضعیت ضربان قلب بیمار را نشان می‌دهند.

از آنجا که قلب انسان به‌عنوان کلیدی‌ترین اندام بدن مطرح است، یکی از مهم‌ترین نشانه‌های سلامتی انسان، ضربان قلبی قدرتمند و پایدار است. در اکثر موارد، پزشکان نبض بیماران را به صورت دستی گرفته و در صورت نیاز، از فناوری‌ها و تجهیزات خاصی برای اندازه‌گیری دقیق‌تر ریتم قلب استفاده می‌کنند. با این وجود، بررسی‌های دقیق‌تر توسط الکتروکاردیوگرام و تهیه نوار قلب، نیازمند مجموعه‌ای از سیم‌ها و اتصالات به نقاط مختلف بدن است که این موضوع، کار را کمی دشوارتر می‌سازد. این در حالی است که نوآوری محققین دانشگاه پوردو، این چالش را مرتفع می‌نماید.

این نوآوری، شامل یک مانیتور کوچک و انعطاف‌پذیر است که از پلی وینیل الکل (Polyvinyl Alcohol) ساخته شده و به سادگی به هر قسمت دلخواه از بدن متصل می‌شود. این نانوژنراتور، به محض قرارگیری در نقطه مناسبی برای ثبت نبض (مانند نقطه نبض در مچ دست)، اطلاعات قلبی و عروقی را دریافت نموده و منتقل می‌کند، دقیقاً مانند زمانی‌که پزشکی نبض بیمار را گرفته و بر اساس آن، وضعیت را بررسی می‌نماید. پروفسور وو (Wu) به عنوان یکی از اعضای اصلی تیم تحقیق، معتقد است که این مانیتور پزشکی، می‌تواند در تشخیص بیماری‌های رایج قلبی و عروقی، مانند بیماری سرخرگ کرونری (Coronary Artery Disease) و بیماری ایسکمیک قلب (Ischemic Heart Disease) کمک نماید.

 این دستگاه پوشیدنی، از الکتریسیته ساکن برای تأمین انرژی خود استفاده نموده و برای ادامه کار، به باتری یا بار الکتریکی خارجی نیاز نخواهد داشت. گفتنی است که تیم تحقیق، با توجه به پتانسیل تجاری این فناوری و لزوم حفاظت در برابر سوءاستفاده‌های غیرمجاز، اقدام به ثبت اختراع آن نموده تا پس از توسعه‌های آتی، تجاری‌سازی فناوری را در پیش گیرند.

 

مرجع: «ABC12»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.