آخرین مقالات

«راه‌اندازی شرکت جدید برای تجاری‌سازی دارایی‌های فکری؛ شرکت زایشی یا استارت‌آپ؟»

«راه‌اندازی شرکت جدید برای تجاری‌سازی دارایی‌های فکری؛ شرکت زایشی یا استارت‌آپ؟»

در این مقاله سعی شده است تا با شناسایی ریسک‌ها و مزایای انواع رویکردهای تجاری‌سازی و مقایسه تطبیقی آن‌ها، شرایط و الزامات موفقیت هر یک از آن‌ها مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. همچنین شرایط و بسترهای لازم برای افزایش میزان موفقیت فرآیند تجاری‌سازی نیز به‌صورت مختصر بررسی شده است.
هر آنچه یک پژوهشگر بایستی در خصوص تجاری‌سازی بداند-قسمت دوم

هر آنچه یک پژوهشگر بایستی در خصوص تجاری‌سازی بداند-قسمت دوم

در این بخش از مقاله، سعی می‌گردد تا در امتداد قسمت پیشین مقاله، با تشریح کامل فرآیند تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی، آنچه یک پژوهشگر بایستی برای تجاری‌سازی یافته‌های علمی خود انجام دهد را بیان نماییم.
پنج سؤال مهم که قبل از راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید از خود بپرسیم...

پنج سؤال مهم که قبل از راه‌اندازی یک کسب‌وکار باید از خود بپرسیم...

برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق به چه چیزهایی نیاز است؟ تصور این‌که رئیس خود باشید و به دنبال علایق خود بروید و در عین حال ثروتی قابل توجه به دست آورید، بسیار خوشایند و جذاب خواهد بود. در این راستا، این مقاله پنج سؤال مهمی را مطرح نموده که پیش از ورود به حوزه کارآفرینی بایستی از خود بپرسیم!!
ده دلیل کلیدی که چرا استارت‌آپ‌ها به پتنت نیاز دارند

ده دلیل کلیدی که چرا استارت‌آپ‌ها به پتنت نیاز دارند

امروزه شرکت‌های مختلف در سرتاسر جهان به طور فزاینده‌ای سعی در به‌کارگیری استراتژی‌های متنوع حفاظت از حقوق مالکیت فکری دارند که یکی از ابزارهای اصلی مورد استفاده به این منظور، به‌کارگیری حمایت‌های قانونی ناشی از ثبت پتنت است. در این مقاله، ده دلیل مهم برای این‌که چرا یک استارت‌آپ به ثبت اختراع نیازمند است، ارائه خواهد شد.
تجاری‌سازی فناوری؛ آیا ما همه‌چیز را یاد گرفته‌ایم؟

تجاری‌سازی فناوری؛ آیا ما همه‌چیز را یاد گرفته‌ایم؟

در این مقاله به منظور پاسخ به این پرسش که «آیا ما واقعاً در راستای تجاری‌سازی فناوری‌های دانشگاهی همه چیز را آموخته‌ایم؟»، سعی می‌گردد تا ادبیات مرتبط با کارآفرینی دانشگاهی، از چهار منظر اصلی «تحقیقات دانشگاهی کارآفرینانه»، «ایجاد شرکت‌های جدید»، «بهره‌وری دفاتر انتقال فناوری» و در نهایت «ساختار محیطی که این فعالیت‌ها در آن روی می‌دهد»، مورد بررسی قرار گیرد.
مقدمه‌ای بر مدیریت منابع انسانی

مقدمه‌ای بر مدیریت منابع انسانی

صاحب‌نظران حوزه مدیریت منابع انسانی بر این باورند که سازمان‌های پیشرو در هزاره جدید، تنها از طریق به‌کارگیری الگوهای پیشرفته توسعه نیروی انسانی، یادگیری سازمانی و راهبردهای توسعه و بالندگی قابلیت‌های کارکنان، می‌توانند با سرعت و انعطاف لازم پاسخگوی نیازهای سازمان خود باشند. در این مقاله به عنوان اولین گام در معرفی مدیریت منابع انسانی و اهمیت آن برای شرکت‌های با اندازه‌های مختلف، تعاریف و مفاهیم مقدماتی مربوطه و فرآیندهای مرتبط معرفی می‌شوند.
هر آنچه یک پژوهشگر بایستی در خصوص تجاری‌سازی بداند-قسمت اول

هر آنچه یک پژوهشگر بایستی در خصوص تجاری‌سازی بداند-قسمت اول

در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به تجاری‌سازی و ابعاد گوناگون آن از منظر پژوهشگران و محققین خواهیم داشت؛ این که تجاری‌سازی چیست و چرا باید یک محقق یا نوآور به آن توجه داشته باشد. فرآیند تبدیل ایده به یک کاربرد تجاری و ارائه آن به بازار با تکیه بر چه عوامل و فاکتورهایی انجام می‌گیرد و چگونه می‌توان احتمال موفقیت در آن را افزایش داد. در این قسمت از مقاله به بررسی مفاهیمی همچون تجاری‎سازی، اختراع و محافظت از آن پرداخته می‎شود.
چرا یک استارت‎آپ ناب همه چیز را تغییر می‌دهد؟

چرا یک استارت‎آپ ناب همه چیز را تغییر می‌دهد؟

در این مقاله سعی شده تا با معرفی مفهوم جدید استارت‌آپ ناب «Lean Startup»، به بررسی چرایی شکست استارت‌آپ‌ها و تأثیر این رویکرد نوین در کاهش ریسک فعالیت آن‌ها بپردازیم. اگرچه تکنیک‌های مرتبط با رویکرد ناب در ابتدا برای شرکت‌های استارت‌آپی مبتنی بر فناوری، معرفی و توسعه یافته است؛ با این حال، در ایجاد و توسعه کسب و کارهای کوچک و نیز تغییر در فرآیند نوآوری شرکت‌های بزرگ نیز کارایی خواهد داشت.
موضوعات مهم راهبردی و رقابتی برای یک کارآفرین پیش از شروع کسب و کار-قسمت دوم

موضوعات مهم راهبردی و رقابتی برای یک کارآفرین پیش از شروع کسب و کار-قسمت دوم

در قسمت اول مقاله، پس از شناسایی نیروهای شکل‌دهنده محیط رقابتی شرکت‌ها، برخی تفاوت‌های شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌ها در زمینه «تأمین‌کنندگان» و «مشتریان/ بازار» مورد بررسی قرار گرفت. در نوشته حاضر به عنوان بخش دوم مقاله، به تحلیل تفاوت‌های دو نوع شرکت یاد شده از منظر رقابت، قوانین و مقررات و نیز فرهنگ داخلی شرکت خواهیم پرداخت.
موضوعات مهم راهبردی و رقابتی برای یک کارآفرین پیش از شروع کسب و کار-قسمت اول

موضوعات مهم راهبردی و رقابتی برای یک کارآفرین پیش از شروع کسب و کار-قسمت اول

در این بخش از مقاله، شناسایی نیروهای شکل دهنده محیط رقابتی شرکت‌ها و اصلاح برخی از آن‌ها با توجه به ویژگی‌های ذاتی استارت‌آپ‌ها، تعیین تفاوت‌های متمایز شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌ها و تحلیل مبسوط تفاوت‌های مرتبط با «تأمین‌کنندگان» و «مشتریان/ بازار» مورد بررسی قرار گرفته است.