آخرین اخبار

استفاده از فناوری نانو در ملخ و پروانه هواپیما و کشتی

استفاده از فناوری نانو در ملخ و پروانه هواپیما و کشتی

کاربردهای گسترده و قابل توجه مواد نانویی، پای شرکت‌های مختلف را به این حوزه گشوده است. همکاری‌های فناورانه در راستای استفاده از این مواد، رو به فزونی رفته و همه در تلاشند تا زودتر از رقبا، از این ماده با ارزش استفاده کنند. در همین راستا، هایدل (Haydale) که یک شرکت فعال در حوزه توسعه مواد نانویی است، خبر از امضای یک موافقت‌نامه همکاری با یک شرکت مهندسی داده است. بر اساس این توافقنامه، هایدل به شرکت داوتی (Dowty Propellers) که تولیدکننده پروانه‌های مورد استفاده در هواپیماها و کشتی‌ها است، برای امکان‌سنجی و توسعه فناوری‌های مرتبط با مواد جدید، از جمله گرافن کمک می‌کند.

امروزه به لطف شناخته شدن کاربردهای نانوفناوری و پتانسیل‌های بی‌شمار آن، استفاده از مواد نانویی جهت بهبود ویژگی‌های محصولات مختلف، از راهکارهای رایجی است که صنایع و بنگاه‌های فناور مختلف، برای افزایش رقابت‌پذیری خود بکار می‌گیرند. در همین راستا، کمک گرفتن از شرکت‌های نانویی دارای مهارت و تخصص در زمینه کار با مواد نانویی، جهت سفارشی‌سازی فناوری و حل مشکلات خاص صنایع، مورد استقبال روزافزونی قرار گرفته است. موافقت‌نامه همکاری هایدل و داوتی، در زمره همین مشارکت‌های فناورانه قرار دارد. یکی از سرفصل‌های همکاری دو شرکت، توسعه پوشش‌های مقاوم در برابر فرسایش، با افزودن میکروالیاف سیلیکون کاربید (SIC) است که فناوری انحصاری هایدل می‌باشد. از دیگر بخش‌های همکاری، امکان‌سنجی تغییر فناوری‌های مورد استفاده برای توربوپروپ (موتور پیشران ملخ هواپیما) است. استفاده از پتانسیل‌های گرافن در حوزه‌های مختلف، از دیگر مواردی است که هایدل بایستی به داوتی کمک نماید.

جاناتان چستنی (Jonathan Chestney)، مدیر مهندسی شرکت داوتی، با اظهار خشنودی از همکاری بین دو شرکت اظهار داشت: «ما از این همکاری به شدت هیجان‌زده هستیم، زیرا معتقدیم که استفاده از مزایای فناوری نانو و مواد گرافنی در محصولات آتی ما، به شکل قابل‌توجهی پیشنهادات مشتریان را افزایش می‌دهد. ما همچنان به بهبود و توسعه محصولات فعلی و آتی خود ادامه داده و در عین حال، از مشارکت‌های این‌چنینی برای تسریع موفقیت‌ها استقبال می‌کنیم». کیت برودبنت (Keith Broadbent)، مدیرعامل هایدل نیز، با اشاره به نقش مواد پیشرفته در محصولات داوتی افزود: «ما واقعاً خوشحالیم که داوتی ما را به عنوان یک شریک برای توسعه محصولات خود انتخاب نموده است. تیم مشترک داوتی و هایدل، می‌تواند به تحقیق‌وتوسعه، ارزیابی و تجاری‌سازی محصولات یا فرآیندهای داوتی کمک نموده و من پیش‌بینی می‌کنم که پیشرفت‌های بزرگی در آینده رخ خواهد داد».

 

مرجع: «Graphene Info»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.