آخرین اخبار

استخراج لیتیوم به کمک ساختارهای متخلخل نانویی

استخراج لیتیوم به کمک ساختارهای متخلخل نانویی

شرکت آمریکایی انرژی ایکس (EnergyX) که یک مجموعه فناور فعال در حوزه استخراج لیتیوم و باتری‌های حالت جامد است، خبر از یک همکاری فناورانه جدید با یک شرکت نانویی داده است. «ProtMOF»، به عنوان طرف دوم این همکاری، مجموعه‌ای پیشرو در حوزه چارچوب‌های آلی ‌فلزی (MOF) است و همکاری شکل گرفته نیز، در راستای افزایش کارایی همین مواد خواهد بود. به موجب این توافق، طرفین تلاش می‌کنند تا کلاس جدیدی از نانومواد مناسب برای توسعه پروژه‌های مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، تولید انبوه لیتیوم-یون و بهبود ذخیره‌سازی انرژی در باتری‌ها، تولید نمایند.

شرکت «ProfMOF»، یکی از رهبران جهانی در زمینه کاربردهای چارچوب‌های آلی ‌فلزی بوده که تخصص ویژه‌ای برای یافتن فرصت‌های بازار و کاربردهای نوظهور این مواد نانویی دارد. در مقابل، انرژی ایکس از «MOF»ها برای توسعه و تکامل فناوری انقلابی «LiTAS» استفاده می‌کند. این شرکت، مدعی است که استفاده از فناوری جدید، با کاهش تأثیرات زیست‌محیطی استخراج لیتیوم، کلید تولید مقرون‌به‌صرفه و انبوه این ماده خواهد بود.

چارچوب‌های آلی فلزی، ساختارهای فوق‌العاده‌ای هستند که امکان انتقال و جداسازی عناصر خاص در سطوح یونی را فراهم می‌کنند. «MOF»ها به دلیل تخلخل فوق‌العاده و سایر ویژگی‌های شیمیایی، به شکل گسترده‌ای در فرآیندهای جداسازی غشایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. متخصصین بر این باورند که در آینده نزدیک، پتانسیل‌های بالقوه این مواد برای افزایش بهره‌وری و کاهش اثرات زیست‌محیطی، توجه بسیاری از صنایع را به خود جلب خواهد کرد. تمایل انرژی ایکس به استفاده از چارچوب‌های آلی ‌فلزی در فرآیند استخراج لیتیوم و سیستم‌های باتری حالت جامد، مثالی از این موضوع است که احتمالاً «MOF»ها را به یک جزء کلیدی در استراتژی‌های این شرکت بدل می‌سازد.

گفتنی است که انرژی ایکس، در صدد تبدیل شدن به رهبر جهانی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و در این مسیر، لیتیوم را به عنوان یک ماده باارزش برای دستیابی به این هدف انتخاب نموده است. در این راستا، شرکت تلاش‌های ویژه‌ای هم برای استخراج لیتیوم و هم برای فرایندهای بعدی استفاده از آن داشته و در این بین، از همکاری‌‌های فناورانه با دیگر شرکت‌ها هم ابایی ندارد. «ProfMOF» هم، یک شرکت زایشی دانشگاهی است که از دانشگاه اسلو (University of Oslo) شروع به کار نموده است. این شرکت، نزدیک به دو دهه تحقیق‌و‌توسعه در حوزه چارچوب‌های آلی ‌فلزی را در کارنامه داشته و بنیان‌گذارش، دکتر کارل پیتر لیلرود (Karl Petter Lillerud) از مخترعین «UiO-66»، به عنوان یکی از مهم‌ترین «MOF»های موجود در جهان به شمار می‌آید. مشارکت بین این دو شرکت، فرصتی منحصربه‌فرد برای توسعه نوآوری‌های جدید و رفع موانع و محدودیت‌های فعلی بر سر راه دستیابی به انرژی‌های پاک و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

 

مرجع: «PR News Wire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.