آخرین اخبار

انجام توافقات نهایی برای ساخت شهر نانویی عمان

انجام توافقات نهایی برای ساخت شهر نانویی عمان

عمان که چند سالی است برای راه‌اندازی یک شهر نانویی کمر به همت بسته، یک قدم به ساخت و تأسیس آن نزدیک‌تر شده است. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، مداین (Madayen) که متولی شهرک‌های صنعتی عمان است، به همراه بازوی سرمایه‌گذاریش «Shumookh Investment and Services»، یک توافقنامه همکاری با مؤسسه «Advanced Universal Tech» به امضا رسانیده که شهر نانوی عمان را در شهرک صنعتی سور (Sur) تأسیس کنند.

تأسیس، توسعه و مدیریت شهر نانویی عمان (Oman Nano City)، در راستای استراتژی‌های رقابتی منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور بوده و جذب صنایع و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری نانو را دنبال می‌کند. این کار، منابع درآمدی عمان را متنوع ساخته و با ایجاد مشاغل جدید و جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، از کارآفرینی و نوآوری در این شیخ‌نشین حمایت می‌کند. هلال بن حمد الحسنی (Hilal bin Hamad Al Hasani)، مدیرعامل مداین، در حاشیه امضای این توافقنامه، با تأکید بر مزایای نانوفناوری اظهار داشت: «هدف اصلی از این توافق، ایجاد یک مرکز رشد فناوری نانو در عمان بوده که با بهره‌گیری از تیم‌های خبره و پشتیبانی مداوم از پروژه‌های زیرساختی، خدمات خود را به متقاضیان عرضه می‌کند. شهر نانویی عمان، در توسعه بخش تولید، ایجاد ارتباط بین صنایع، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و همچنین ایجاد فرصت‌های آموزشی و شغلی مشارکت خواهد داشت.»

قاسم بن حبیب الواطی (Qasim bin Habib Al Lawati)، بنیان‌گذار و مدیر ارشد مؤسسه «AUT» هم، با اشاره به نقش این شهر در چشم‌انداز 2040 عمان، افزود: «شهر نانوی عمان، با هدف همکاری و حمایت از اقتصاد ملی و هم‌راستا با چشم‌انداز 2040 این کشور به اجرا در می‌آید. این مرکز رشد و شتاب‌دهنده نوآوری‌های نانویی، شامل امکانات عمومی مختلف، از جمله هتل، مرکز فرهنگی، مرکز تجاری، بانک، کلینیک پزشکی و یک منطقه مسکونی مجهز برای اقامت نیروی کار مستقر در آنجا است. همچنین، یک ساختار حرفه‌ای متشکل از بخش‌های مختلف و تیم‌های کاری حرفه‌ای در حوزه‌های کسب‌وکار، آموزش عالی و ...، پیش‌بینی شده تا از دانش و تخصص کشورهای پیشرفته در این حوزه استفاده شود».

گفتنی است که ایده اولیه شهر نانوی عمان، یک پارک علمی تحقیقاتی بود که در آن شرکت‌های مختلف فعال در صنایع گوناگون، با استفاده از فناوری نانو، برای تولید و عرضه محصولات در بازارهای ملی و بین‌المللی اقدام می‌کنند. در سال 2016 میلادی، «AUT» توافقنامه‌ای با ستاد توسعه فناوری نانوی ایران به امضا رسانید که یک شهر صنعتی نانویی در عمان را‌ه‌اندازی نمایند. با توجه به توافق اخیر، به نظر می‌رسد که ساخت این شهر نانویی وارد فاز جدیدی شده و یک قدم مثبت جدید برای تأمین سرمایه لازم انجام گرفته است. لازم به ذکر است که عمان یک اقتصاد بیشتر مبتنی بر نفت و گاز بوده و تلاش برای ایجاد ساختارهای تولیدی، به عنوان یکی از استراتژی‌های سیاسی این کشور در نظر گرفته شده است. شهر نانوی، با تبدیل تحقیقات آزمایشگاهی به محصولات جدید و کاربردی، پشتیبانی از نوآوری را هدف قرار داده و رقابت‌پذیری لازم برای حضور در بازارهای بین‌المللی را فراهم می‌کند.

 

مرجع: «Trade Arabia»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.