از فکر تا عمل

از کارمندی تا کارآفرینی؛ داستان شکل‌گیری یک استارت‌آپ موفق هندی

از کارمندی تا کارآفرینی؛ داستان شکل‌گیری یک استارت‌آپ موفق هندی

در سال ۲۰۱۵ میلادی، «روهیت راجپوت» و «هاری آهیر» که شغل خوب و مطمئنی داشتند، تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای خودشان گرفتند. آن‌ها کار ایمن و بی‌دردسر خود را رها کردند تا با تکیه بر دانش، تخصص و ذهن خلاقشان، کسب‌وکاری نوپا برای تولید و عرضه انواع نانو پوشش‌های آب‌گریز، ضد لکه، دافع روغن و ... ایجاد کنند. در این نوشتار، داستان شکل‌گیری و توسعه «A.N.T Lab» را مرور می‌کنیم، داستانی واقعی از یک کارآفرینی فناورانه و مسیری پر فراز و نشیب از جذابیت‌ها و موانع پیش روی تجاری‌سازی فناوری که در نهایت به موفقیتی خیره‌کننده انجامیده و درآمد صد میلیون روپیه‌ای را تا پایان سال مالی ۲۰۱۸ به دنبال داشته است.
چگونه می‌توان یک کارآفرین موفق بود؟

چگونه می‌توان یک کارآفرین موفق بود؟

چگونه می‌توان کارآفرین موفقی بود؟ آیا همه چیز در ایده اولیه خلاصه می‌شود؟ دسترسی به منابع مالی، مهارت در مدیریت کسب‌وکار، تیم‌سازی و هدایت مطلوب استعدادهای شغلی در کجای این قصه قرار دارند؟ «جروم کاتز»، استاد کارآفرینی دانشگاه سنت لوئیس، از نکاتی می‌گوید که به اعتقادش کلید تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق هستند. او که نویسنده اصلی کتاب «کسب‌وکارهای کوچک کارآفرینانه»، یکی از کتاب‌های برتر جهان در زمینه کارآفرینی و کسب‌وکارهای کوچک است، در این مصاحبه نکاتی مهم در خصوص کارآفرینی می‌گوید.
چگونه به یک اسب تک‌شاخ تبدیل شویم؟

چگونه به یک اسب تک‌شاخ تبدیل شویم؟

اصطلاح اسب تک‌شاخ، اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی، توسط «آیلین لی»، سرمایه‌گذار مشهور ابداع شد. دلیل انتخاب این حیوان افسانه‌ای، نشان دادن کمیاب بودن آماری شرکت‌های نوپای موفق بود. در حالی که بسیاری از مردم با شرکت‌های معروف به اسب تک‌شاخ و داستان موفقیت آن‌ها آشنا هستند، اما اغلب آن‌ها نمی‌دانند که منظور از یک شرکت تک‌شاخ دقیقاً چیست. یک کسب‌وکار نوپا برای اینکه به عنوان یک تک‌شاخ شناخته شود، چه معیارهایی باید داشته باشد؟ آیا عدد و رقمی برای ارزش یک استارت‌آپ تک‌شاخ قابل تعریف است؟ در این مقاله، ویژگی‌ها و شرایط یک استارت‌آپ تک‌شاخ و چگونگی تبدیل شدن به آن را بیان می‌کنیم.
دو راهی ثروت و قدرت در پیش روی بنیان‌گذاران

دو راهی ثروت و قدرت در پیش روی بنیان‌گذاران

چرا افراد به راه‌اندازی کسب‌وکارهای فردی علاقه دارند؟ احتمالاً دو دلیل اصلی برای چنین پدیده‌ای وجود دارد: ۱) پول و ثروت و ۲) شانس کنترل بر شرکت. اما تحقیقات نشان می‌دهد که این اهداف و دسترسی همزمان به آن‌ها، تا حد زیادی ناسازگار می‌باشند. از یک طرف، برای رشد بیشتر کسب‌وکار و ثروت‌آفرینی، نیاز به جذب سرمایه‌گذار و شرکای جدید است و از سوی دیگر، با افزوده شدن این افراد، قدرت کنترل بر شرکت و درصد مالکیت کاهش می‌یابد. این معمای پیچیده و چالش‌برانگیز، موضوع مقاله حاضر است که به انگیزه‌های شخصی بنیان‌گذاران و نقش هر یک بر مسیر آتی کسب‌وکار و موفقیت آن می‌پردازد.
معرفی استارت‌آپ «پاراگراف»؛ نمادی از نوآوری هدفمند و مشارکتی

معرفی استارت‌آپ «پاراگراف»؛ نمادی از نوآوری هدفمند و مشارکتی

استارت‌آپ انگلیسی «پاراگراف»، یکی از شرکت‌هایی است که تمرکز خود را بر توسعه فناوری‌ها و محصولاتی مبتنی بر گرافن قرار داده است. سنسورهای گرافنی این استارت‌آپ، عملاً بسیاری از محدودیت‌های صنعت الکترونیک را برای تولید دستگاه‌های الکترونیکی مبتنی بر گرافن رفع نموده است. پاراگراف که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شده، تاکنون موفق به جذب سرمایه‌ای بالغ بر ۲۶ میلیون دلار شده که برای یک استارت‌آپ تقریباً نوپا، عدد قابل توجهی است. در این نوشتار، از سلسله مقالات معرفی استارت‌آپ‌های نانویی، داستان شکل‌گیری و توسعه پاراگراف، محصولات این شرکت و چشم‌انداز و اهداف آن را مرور می‌کنیم.
هفت استراتژی برای فروش بیشتر

هفت استراتژی برای فروش بیشتر

بخش ساده فروش این است که فکر کنید مشتریان بالقوه‌ای وجود دارند که به محصول یا خدمات شما نیازمند می‌باشند. اما حتی با وجود مشتریان بالقوه برای خریداری محصول یا خدمت، باز هم فروش به همین سادگی‌ها نیست. فروش مطلوب و حداکثری، در گروی یک استراتژی گام به گام و هوشمندانه است. در این مقاله، سعی شده تا برخی استراتژی‌های کلیدی برای افزایش فروش شرکت‌های استارت‌آپی بیان گردد.
مصاحبه با ریچارد برانسون: همه کارآفرین متولد می‌شوند!

مصاحبه با ریچارد برانسون: همه کارآفرین متولد می‌شوند!

«ریچارد برانسون»، یکی از چهره‌های موفق بریتانیایی است که کمتر کسی در دنیای کارآفرینی وی را نمی‌شناسد. برانسون از دوران نوجوانی، کارآفرینی را سررشته زندگی خود قرار داد و زمانی که 16 ساله بود، اولین کسب‌وکارش را راه‌اندازی نمود. «گروه ویرجین» به عنوان کسب‌وکار اصلی وی، در حال حاضر چند ده شرکت زیرمجموعه داشته و کشورهای مختلفی را در قاره‌های مختلف پوشش می‌دهد. در این نوشتار، بخش‌هایی از یک مصاحبه جذاب با وی ارائه شده که سرشار از درس‌های مهمی است.
هنر سؤال پرسیدن؛ ابزاری برای نوآوری و موفقیت

هنر سؤال پرسیدن؛ ابزاری برای نوآوری و موفقیت

موفق‌ترین افراد جهان، فارغ از این‌که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنند، مدام در حال پرسیدن سؤالات مختلف هستند. یک محقق علمی را در نظر بگیرید که با کنجکاوی در پی ناشناخته‌ها بوده و در مسیر کشف آن‌ها، از هر کس که بتواند سؤال می‌پرسد و چیزهای جدید فرا می‌گیرد. موضوع سؤال پرسیدن و رفع ندانسته‌ها، ریشه‌ای قوی در فرهنگ عامه مردم دارد. با این حال، سؤال پرسیدن هم آداب خاص خود را دارد. هنر پرسشگری، یافتن بهترین سؤالاتی که می‌توان مطرح کرد و نقش آن در رشد و توسعه فردی و گروهی، موضوع مقاله پیش رو است!
تولیدکننده نخستین هدفون گرافنی؛ معرفی یک استارت‌آپ نانویی موفق

تولیدکننده نخستین هدفون گرافنی؛ معرفی یک استارت‌آپ نانویی موفق

یکی از شرکت‌های استارت‌آپی که ایده خود را مبتنی بر گرافن بنا نموده، «اورا گرافن» است. محصول نهایی این کسب‌وکار نوپا و خلاق، نوعی ماده کامپوزیتی اکسید گرافن به نام «GrapheneQ» است که به‌طور خاص، برای استفاده در مبدل‌های صوتی، طراحی و بهینه‌سازی شده است. این ماده، می‌تواند طول عمر باتری دستگاه‌های صوتی بلوتوثی را تا ۷۰ درصد افزایش داده و در عین حال، کیفیت صدا را بهبود بخشد. در این نوشتار، داستان شکل‌گیری و توسعه اورا گرافن را مرور خواهیم کرد، داستانی از یک کارآفرینی فناورانه موفق که به توسعه و تجاری‌سازی یک محصول کاملاً تجاری و مقرون‌به‌صرفه انجامیده است.
گفتگو با کارآفرینی که همسرش نخستین سرمایه‌گذارش بود!

گفتگو با کارآفرینی که همسرش نخستین سرمایه‌گذارش بود!

«هویب ون بوکل»، مدیر بازاریابی شرکت مشهور «ردبول» بود که شغل و آینده درخشان احتمالی خود را ترک کرد تا شرکت نوشیدنی انرژی‌زای طبیعی خود به نام «تنزینگ» را تأسیس کند. او در حالی که در ارتفاعات نپال قدم می‌زد، دو نوع معجون خانگی مورد استفاده توسط راهنماهای محلی توریست‌ها و کوهنوردان خارجی آنجا را امتحان کرد و در طعم لذت‌بخش این معجون‌های شگفت‌انگیز، یک فرصت بکر دید که شروع یک کسب‌وکار ویژه شد. در این مصاحبه، نقطه نظرات این افسانه دنیای بازاریابی را پیرامون کارآفرینی استارت‌آپی، چالش‌های راه‌اندازی یک کسب‌وکار نوپا و الزامات موفقیت در آن مرور می‌کنیم.