از فکر تا عمل

نکاتی که قبل از ترک شغل قبلی و راه‌اندازی کسب‌وکار باید در نظر بگیرید!

نکاتی که قبل از ترک شغل قبلی و راه‌اندازی کسب‌وکار باید در نظر بگیرید!

ترک کردن یک موقعیت شغلی خوب و تلاش برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار جدید، هم هیجان‌انگیز است و هم نگران‌کننده. از یک‌سو، وسوسه رئیس خود بودن به سراغتان می‌آید و از سوی دیگر، می‌دانید که در دنیای کارمندی ثبات و پایداری نسبی خواهید داشت. فارغ از این‌که شما برای کارمندی ساخته شده‌اید یا در مسیر کارآفرینی موفق خواهید بود، تصمیم برای ترک کار و آغاز ماجراجویی جدید، نیازمند برنامه‌ریزی بسیار دقیق است. در این نوشتار، راهنمایی برای اقدامات ضروری پیش از ترک کار فعلی و آغاز کارآفرینی استارت‌آپی ارائه شده است.
«اوبر»: استارت‌آپی برخاسته از یک نیاز شخصی

«اوبر»: استارت‌آپی برخاسته از یک نیاز شخصی

شرکت اوبر، به‌عنوان غول تاکسی‌های اینترنتی جهان، در یک بازه زمانی تقریباً یک دهه‌ای، به یک امپراتوری بزرگ تبدیل شده است. تاریخچه موفقیت این شرکت و فراز و نشیب‌های آن در طول یک دهه اخیر، داستانی مهیج از انگیزه، پشتکار، شکست، ناامیدی، نوآوری و موفقیت است که می‌تواند درس‌های ارزشمندی برای علاقه‌مندان به کارآفرینی در پی داشته باشد. در این نوشتار، پس از مروری سریع بر داستان شکل‌گیری اوبر، برخی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این استارت‌آپ دیروز و غول فناوری امروز را بررسی می‌کنیم.
گفتگو با کارآفرینی با شعاری عجیب: «تنها فرمول موفقیت: کسب‌وکار مساوی زندگی»

گفتگو با کارآفرینی با شعاری عجیب: «تنها فرمول موفقیت: کسب‌وکار مساوی زندگی»

آژاکس سیستم، یک شرکت فعال در حوزه اینترنت اشیاء است که بر توسعه سیستم‌های امنیتی مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته متمرکز است. «الكساندر كونوتوپسكی»، مدیرعامل و بنیان‌گذار آژاکس، در این مصاحبه در مورد چگونگی تأسیس این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی و مسیر ده ساله برای توسعه قابلیت‌های فناورانه آن صحبت می‌کند. وی به نکات جالبی در این مصاحبه اشاره نموده که یکی از قابل تأمل‌ترین آن‌ها این است: «کسب‌وکار مساوی زندگی، ۲۴ ساعت در روز، ۷ روز هفته، ۳۶۵ روز سال».
چرا برای موفقیت استارت‌آپ، به یک شبکه‌سازی قوی نیاز داریم؟

چرا برای موفقیت استارت‌آپ، به یک شبکه‌سازی قوی نیاز داریم؟

بسیاری از کسب‌وکارهای موفق، برقراری ارتباطات شبکه‌ای مؤثر و مراجعات متعدد به افراد مناسب را به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی موفقیت استارت‌آپ خود می‌شناسند. اگر چه ممکن است بتوانید اولین عناصر یک کسب‌وکار را بدون داشتن یک شبکه قوی ایجاد کنید، اما یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای ایجاد یک کسب‌وکار موفق و پایدار، داشتن یک شبکه گسترده، منسجم و جامع است. در این نوشتار، یازده دلیل عمده برای شبکه‌سازی از سوی کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارت‌آپی بیان خواهد شد.
استارت‌آپ نانویی با تمرکز ویژه بر همکاری‌های فناورانه

استارت‌آپ نانویی با تمرکز ویژه بر همکاری‌های فناورانه

استارت‌آپ «AMD»، یک شرکت پیشرو در علوم پیشرفته است که با همکاری دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی، کاربردهای متنوعی برای مواد و فناوری‌های نانویی در حوزه‌های مختلف توسعه می‌دهد. محصول کلیدی و استراتژیک این کسب‌وکار نوپا، نوعی فناوری پلتفرمی مرتبط با نانو مواد دو بعدی است که در زمینه‌هایی همچون سنسورهای پیشرفته، کامپوزیت‌ها، فتونیک، پوشش‌ها و فناوری‌های ضد جعل و تقلب کاربرد دارد. در این نوشتار، مروری اجمالی بر عملکرد این استارت‌آپ و استراتژی ویژه آن برای همکاری فناورانه با دانشگاه‌های مختلف خواهیم داشت.
چگونه با جذب افراد مستعد، رشد استارت‌آپ خود را تضمین کنیم؟

چگونه با جذب افراد مستعد، رشد استارت‌آپ خود را تضمین کنیم؟

یکی از فاکتورهای اثرگذار در رشد و موفقیت استارت‌آپ‌ها، تیم کاری آن‌ها است. کارکنان مستعد و باانگیزه، فضای کسب‌وکار را پویاتر نموده و با خلاقیت‌های ذهنی خود، کاری می‌کنند که مسیر پر فراز و نشیب تجاری‌سازی، با سهولت و سرعت بیشتری طی شود. در این مصاحبه، «کلر مولن» و «جینی لیسک» که از متخصصین حوزه منابع انسانی هستند، از جذب استعدادهای درخشان و نقش آن‌ها در اکوسیستم استارت‌آپی و پشبرد اهداف استارت‌آپ‌ها می‌گویند.
هفت تکنیک برای خلاق شدن و خلاق ماندن استارت‌آپ

هفت تکنیک برای خلاق شدن و خلاق ماندن استارت‌آپ

تقریباً همه فعالان اکوسیستم استارت‌آپی، بر نقش کلیدی خلاقیت در موفقیت استارت‌آپ‌ها اذعان دارند. با این حال، سؤال اینجا است که چگونه می‌توان فرهنگی خلاق و مبتنی بر نوآوری را بر استارت‌آپ حاکم کرد؟ از آن مهم‌تر، چگونه می‌توان خلاق ماند و دچار روزمرگی‌های مرسوم فضای کسب‌وکار نشد؟ نوشتار حاضر، به این سؤالات کلیدی به‌عنوان دغدغه اصلی کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارت‌آپی پرداخته و هفت تکنیک مهم را برای خلاق شدن و از آن مهم‌تر خلاق ماندن، معرفی می‌کند.
پنج نکته برای مدیریت زمان در استارت‌آپ‌ها

پنج نکته برای مدیریت زمان در استارت‌آپ‌ها

کارآفرینان موفق، از منابع خود برای سرعت بخشیدن به فرآیند توسعه و تجاری‌سازی ایده و غلبه بر مشکلات پیش رو استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که این منابع به شدت محدود بوده و اثرگذاری بهینه آن‌ها، منوط به اتخاذ تصمیمات هوشمندانه است. در این بین، «زمان» منبعی کلیدی و مهم است که بسیاری از ما در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود از آن غافلیم. در این نوشتار، با پنج نکته کلیدی برای مدیریت زمان در استارت‌آپ‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.
مصاحبه با یک سرمایه‌گذار و مربی استارت‌آپی در حوزه فناوری‌های پیشرفته

مصاحبه با یک سرمایه‌گذار و مربی استارت‌آپی در حوزه فناوری‌های پیشرفته

«آشیش آگاروال»، یک سرمایه‌گذار و مربی استارت‌آپی در حوزه فناوری‌های پیشرفته است که علاقه‌مندی قابل توجهی به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های رباتیک، محصولات سخت‌افزاری مصرفی، راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دارد. او تاکنون با چندین کارآفرین موفق کار کرده و مسئولیت چندین تملک استراتژیک شرکتی را بر عهده داشته است. در این مصاحبه، آشیش که بیش از ۱۰ سال مشاور و مربی استارت‌آپ‌ها بوده و هم‌اکنون یک مربی استارت‌آپی در شتاب‌دهنده گوگل است، از تجارب کارآفرینی و چالش‌ها و موفقیت‌های آن گفته و توصیه‌هایی کاربردی برای کارآفرینان حوزه فناوری به اشتراک می‌گذارد.
درسی که کرونا به ما داد: وقت آن رسیده که مثل شتر عمل کنیم نه اسب تک‌شاخ!

درسی که کرونا به ما داد: وقت آن رسیده که مثل شتر عمل کنیم نه اسب تک‌شاخ!

اگرچه تک‌شاخ بودن یک فلسفه کلیدی برای استارت‌آپ‌ها و چیزی فراتر از یک ارزش بوده که سال‌های متمادی است در دره سیلیکون جواب داده، اما شرایط متغیر محیطی، این الگو را با تردیدهایی همراه نموده است. کرونا ما را به یاد این واقعیت انداخت که شترها می‌توانند برای مدتی طولانی، در شرایط بسیار نامساعد زنده بمانند. شرکت‌های استارت‌آپی این‌چنینی، به دنبال بقاء و رشد در شرایط نامساعد بوده و این کار را اغلب ذیل سه استراتژی اصلی انجام می‌دهند: 1) تأکید بر رشد متعادل، 2) نگاه طولانی‌مدت و 3) تنوع در مدل کسب‌وکار. در این نوشتار، با این رویکرد بیشتر آشنا شده و ویژگی‌های این دو روش را معرفی می‌کنیم.