آخرین مقالات

از گرافن تا ناوگان موتورهای سه‌چرخ؛ معرفی یک استارت‌آپ هندی

از گرافن تا ناوگان موتورهای سه‌چرخ؛ معرفی یک استارت‌آپ هندی

مقدمه

اتوریشکا یا موتورسیکلت‌های سه‌چرخ، در برخی از کشورها همچون هند به عنوان یکی از وسایط نقلیه اصلی برای حمل‌ونقل مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در نگاه اول احتمالاً اگر این سؤال مطرح شود که با ورود فناوری و نوآوری به حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل، با این موتورسیکلت‌های سه‌چرخ باید چه کار کرد، پاسخ بسیاری از افراد جایگزینی آن‌ها با خودروها و وسایط نقلیه پیشرفته‌تر باشد. با این وجود، استارت‌آپ هندی «Log9 Materials»، ایده‌ای دیگر برای متحول نمودن این وسایط نقلیه پرطرفدار ارائه نموده است. این استارت‌آپ بومی، باتری‌های جدیدی برای این وسایط نقلیه تولید نموده که علاوه بر جایگزینی سوخت‌های فسیلی، مشکل صرف زمان زیاد برای شارژ باتری را نیز ندارند. بنیان‌گذاران این شرکت مدعی هستند که باتری‌های تولیدی آن‌ها برای دوچرخه‌ها و سه‌چرخه‌ها، به ترتیب قابلیت شارژ در 15 و 35 دقیقه را دارا می‌باشند.

در این نوشتار، با این استارت‌آپ نانویی که تمرکز ویژه‌ای بر گرافن و قابلیت‌های فناورانه آن دارد بیشتر آشنا شده و از شکل‌گیری ایده تا توسعه محصولات مختلف و جذب سرمایه آن بیشتر آشنا می‌شویم.

 

شناسایی یک گپ بزرگ در بازار هند

آکشای سینگهال (Akshay Singhal) و کاتریک هاجلا (Kartik Hajela)، هر دو در مؤسسه فناوری «IIT Roorkee» و به ترتیب در رشته‌های مهندسی مواد و شیمی تحصیل می‌کردند. آن‌ها در سال 2015 میلادی، با ایده استفاده از ظرفیت‌های نانومواد و به ویژه‌ نانومواد کربنی برای استفاده در کاربردهای مختلف، اقدام به راه‌اندازی یک شرکت نمودند. پانکاج شارما (Pankaj Sharma)، سومین هم‌بنیان‌گذار شرکت نیز که یک کارآفرین باتجربه در زمینه فناوری نانو بود و پیش از این دو استارت‌آپ در زمینه کشف داروهای زیستی و استفاده از نانومواد برای درمان سرطان مغز تأسیس کرده بود، توسط یکی از فارغ‌التحصیلان کالج به آن‌ها معرفی شد.

این شرکت، اولین استارت‌آپ حاضر در انکوباتور «IIT Roorkee» بود و مدت دو سال در آنجا استقرار داشت. در طی این مدت، آن‌ها حساسیت بیشتری نسبت به مسئله تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی پیدا کردند و از همین رو، تصمیم گرفتند تا با استفاده از پتانسیل‌های نانوفناوری، به جنگ با این معضل بزرگ بروند. آن‌ها در سال 2017 میلادی، محل استقرار شرکت را به بنگالور منتقل کردند و مسیری جدید را در پیش گرفتند. فعالیت‌های اصلی آن‌ها با تمرکز بر دو محصول اصلی دنبال شد: یکی فناوری فیلتراسیون آب و هوا و دیگری ذخیره‌سازی انرژی با استفاده از باتری‌های جدید. آن‌ها دریافته بودند که یکی از مهمترین کارهایی که به منظور مقابله با تغییرات اقلیمی می‌توان انجام داد، حل معضل انرژی است. از همین رو، تمرکز بر روی باتری‌ها را به عنوان یکی از الزامات مهم برای استفاده از انرژی خورشیدی و توسعه مقیاس آن دنبال نمودند.

آکشای در خصوص باتری‌ها و فناوری‌های مورد نیاز در هند و لزوم بومی‌سازی برخی از آن‌ها می‌گوید: «بسیاری از فناوری‌های جهانی باتری‌ها، بدون در نظر گرفتن نیازها و شرایط هند همچون شرایط آب‌وهوایی، نوع وسایط نقلیه، راه‌ها و جاده‌ها و ... طراحی و ساخته شده‌اند و به همین دلیل، شاهد عملکرد نامطلوب این باتری‌ها و طول عمر کمتر آن‌ها نسبت به مناطق دیگری همچون آمریکا و اروپا هستیم. ما باید باتری‌ها را با هزینه‌های 30 تا 50 درصد بیشتر خریداری کنیم، چراکه رهبران و تولیدکنندگان جهانی، انگیز‌ه‌ای برای فروش به ما ندارند. این همان خلأیی بود که ما شناسایی کردیم. ما فهمیدیم که باید بر روی فناوری‌‌های لازم برای تولید باتری‌هایی مخصوص هند کار کنیم.»

بر اساس نیازهای مختلف شناسایی شده در بازار، این شرکت در حال حاضر تیمی متشکل از 100 نفر در بخش تحقیقات در سطح سلولی، توسعه بسته باتری و توسعه محصول داشته و اندازه کلی تیم آن نیز 350 نفر است که در بخش‌های مختلف تولید، عملیات و توسعه کسب‌‌کار مشغول به فعالیت می‌باشند.

 

حوزه‌های فعالیت

شارژ سریع و عمر بیشتر باتری، می‌تواند رشد قابل‌توجه استفاده از خودروهای الکتریکی را به دنبال داشته باشد. با این وجود، بنیان‌گذاران استارت‌آپ متوجه چالشی بزرگ در خصوص ثبات و قابلیت اطمینان به باتری‌های موجود خصوصاً در ناوگان درون‌شهری شدند. آن‌ها دریافتند افرادی که خودروهای برقی دو چرخ و سه چرخ خریده‌اند، از عملکرد وسایط نقلیه خود رضایت چندانی ندارند. باتری‌های آن‌ها حتی تا دو سال هم دوام نمی‌آورد، مشکلات ایمنی به دنبال داشت و عملکرد قابل اعتمادی نشان نمی‌داد. از همین رو، ایده اصلی «Log9»، بر روی بکارگیری گرافن در مواد مورد استفاده در الکترودها برای توسعه فناوری‌های پیشرفته ذخیره انرژی متمرکز شد. بسته‌های باتری این شرکت که قابلیت شارژ سریع دارند، چالش‌های مربوط به پلتفرم‌های خودروهای الکتریکی دو چرخ و سه چرخ را حل می‌کنند. این استارت‌آپ مدعی است که باتری‌های تولیدی جدید، علاوه بر سرعت بالای شارژ، طول عمری تا بیش از 20 سال خواهند داشت. همچنین این باتری‌ها در محدوده دمایی منفی 40 تا مثبت 60 درجه سانتیگراد، بدون نیاز به سیستم‌های خنک‌کننده می‌توانند به کار خود ادامه دهند. شارژ سریع خودروهای دو چرخ با برق معمولی 15 الی20 آمپری خانگی، در کمتر از 15 دقیقه انجام می‌شود، این در حالی است که نمونه‌های مشابه موجود در بازار، حداقل به 1.5 ساعت و معمولاً به زمان 3 الی 5 ساعتی برای شارژ کامل نیاز دارند.

فناوری پیل سوختی آلومینیومی، یکی دیگر از مسیرهای فناورانه‌ای است که این استارت‌آپ هندی برای وسایط نقلیه دوربرد مانند کامیون‌ها و اتوبوس‌ها دنبال نموده و مدعی است که طی 2 تا 3 سال آینده نیز استفاده از آن امکان‌پذیر می‌گردد. فناوری پیل سوختی آلومینیومی، مزایای چگالی انرژی بالای پیل‌های سوختی را همراه با سوخت جامد، پایدار و قابل بازیافت فراهم می‌کند.

با وجود این‌که این استارت‌آپ هندی تمرکز بسیار زیادی بر روی حوزه انرژی دارد، اما این تمام قابلیت‌های این شرکت نمی‌باشد. از دیگر محصولات «Log 9»، می‌توان به یک جاذب پایه گرافنی با نام «LSP 20» اشاره نمود که می‌تواند به صورت شایان ذکری اثرات سوء ناشی از نشت مواد نفتی را از بین ببرد. محصول جدید، کارایی چهار برابری نسبت به نمونه‌های موجود در بازار دارا بوده و نکته مهم در خصوص آن، این است که پس از حذف نفت از جاذب، هیچ نشتی از نفت به آب صورت نمی‌گیرد. علاوه بر موارد یاد شده، قابلیت استفاده مجدد از این جاذب‌ها تا هشت بار، صرفه اقتصادی بالایی به وجود می‌آورد.

همچنین تیم تحقیق‌وتوسعه این استارت‌آپ، طی بررسی‌های خود در زمینه فیلترهای تصفیه هوا، به قابلیت استفاده از این مواد در فیلترهای سیگار هم پی بردند. نتیجه این ایده، ساخت فیلترهای سیگاری بود که تا 50 درصد ترکیبات سمی موجود در دود سیگار را کاهش می‌دهد.

علاوه بر موارد یاد شده، این شرکت با شیوع ویروس کرونا، آون‌هایی عرضه نمود که برای حذف ویروس از خشکبارها، تجهیزات، دستکش‌ها و سایر اشیاء قابل استفاده می‌باشد. این تجهیز، مورد استقبال مراکز نظامی، پزشکی و درمانی، تعداد زیادی از دپارتمان‌های دولتی و همچنین قسمت‌های حمل بار فرودگاه‌ها قرار گرفت.

گفتنی است که بنا به اعلام آکشای، «Log9» تا کنون ثبت اختراعات متعددی داشته است. این شرکت به منظور ایجاد یک بازه زمانی مناسب برای تصمیم‌گیری در خصوص محدوده جغرافیایی مد نظر برای حفاظت از فناوری‌های خود، آن‌ها را در قالب «PCT» به ثبت رسانیده است. وی در این خصوص می‌گوید: «ما بیش از 30 اختراع ثبت شده داریم. این‌ها اختراعات بین‌المللی هستند که 30 ماه زمان بیشتر حفاظت بین‌المللی برای تصمیم‌گیری در مورد محدوده جغرافیایی، بررسی بازارها و توسعه بیشتر محصول در اختیار ما قرار می‌دهند. هر فناوری که برای هند می‌سازیم، در امتداد کمربند گرمسیری جهان نیز قابل استفاده خواهد بود. شرایط در جنوب شرقی آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین تقریباً مشابه هند است و بنابراین فناوری ما این بازارها را هم خواهد داشت و ما برای اولین بار می‌توانیم فناوری باتری را از هند به تقریباً نیمی از جهان صادر کنیم.»

 

وضعیت مالی

در طول مدت حدوداً هفت ساله‌ای که از راه‌اندازی «Log9 Materials» می‌گذرد، با توجه به موفقیت‌های چشمگیر صورت گرفته، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران به این شرکت جلب شده است. مسیر جذب سرمایه این استارت‌آپ هندی به شرح زیر می‌باشد:

  • سال 2015 میلادی: خود راه‌اندازی یا بوت‌استرپینگ با بودجه 5 میلیون روپیه؛
  • سال 2015 میلادی: حمایت مالی 1.5 میلیون روپیه‌ای توسط «IIT Roorkee»؛
  • سال 2017 میلادی: جذب سرمایه 15 میلیون روپیه‌ای در قالب سرمایه بذر از «GEMS Partners»؛
  • سال 2018 میلادی: جذب سرمایه 500 هزار دلاری پیش‌سری «A» از مجموعه‌ای از فرشتگان کسب‌وکار؛
  • سال 2019 میلادی: جذب سرمایه 4 میلیون دلاری سری «A» از طریق مجموعه‌ای از سرمایه‌گذاران خطرپذیر مانند «Sequoia Surge »، «Exfinity» و «Venture Partners» برای توسعه و بهینه‌سازی فناوری‌های پیل‌های سوختی آلومینیومی و ابرخازن‌ها؛
  • سال 2021 میلادی: جذب سرمایه 10 میلیون دلاری در قالب سری «A+» از «Amara Raja Batteries Limited» و «PETRONAS Malaysia».

موفقیت‌های این شرکت فقط محدود به جذب سرمایه نبوده و در حوزه فروش و جذب مشتری نیز عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده است. باتری‌های تولیدی برای وسایط نقلیه دوچرخ و سه‌چرخ این شرکت که در دسامبر 2021 تجاری شد، تنها در عرض سه ماه، با فروش بیش از 1000 عددی همراه بود.

 

برنامه‌های آتی شرکت

«Log9»، خود را متعهد به تحقیق‌وتوسعه دائم و ارائه نوآوری‌های جدید دانسته و چشم‌اندازی بزرگ در پیش روی خود ایجاد نموده است. این شرکت پیش از این نیز همکاری‌های متعددی با شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی و غیردولتی مختلف داشته که از آن جمله می‌توان به همکاری با وزارت دفاع هند برای استفاده از قابلیت‌های نانوفناوری برای تقویت سیستم دفاعی این کشور اشاره نمود. همکاری با امگا سیکی (Omega Seiki) که از فعالان صنعت خودرو و موتورهای سه‌چرخ در هند است، از دیگر مواردی است که در راستای بکارگیری باتری‌های نوین و با قابلیت شارژ سریع در موتورهای سه‌چرخ امگا سیکی شکل گرفت.

این شرکت همچنان خود را متعهد به نوآوری‌های بیشتر و شکلگیری همکاری‌های فناورانه دانسته و در همین راستا، برخی از برنامه‌های آتی خود را به شرح زیر معرفی نموده است:

  • توسعه فناوری‌های مرتبط با باتری‌ها و تلاش برای ارائه باتری‌هایی در چند سال آینده که در زمان 5 الی 6 دقیقه‌ای شارژ می‌شوند؛
  • با توجه به کمیاب بودن لیتیوم، همکاری با تأمین‌کنندگان مختلف مواد خام و همچنین همکاری با یک استارت‌آپ دیگر برای ارائه روشی مقرون به‌صرفه و عملیاتی برای بازیابی لیتیوم؛
  • همکاری با شرکت‌های آلومینیومی برای دستیابی به آلومینیوم مناسب برای گرید باتری‌ها؛
  • ارائه طیف گسترده‌ای از راهکارهای ذخیره‌سازی انرژی با دانسیته بالا؛
  • ایجاد شبکه‌ای جهانی از «OEM»ها، توزیع‌کنندگان، کاربران نهایی و سایر ذینفعان برای افزایش آگاهی در خصوص خطرات تغییرات اقلیمی.

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.