آخرین اخبار

کشف داروهای جدید به کمک هوش مصنوعی و نانو فناوری

کشف داروهای جدید به کمک هوش مصنوعی و نانو فناوری

یک استارت‌آپ خلاق و نوآور، با تلفیق نانوفناوری و هوش مصنوعی، در صدد توسعه پلتفرمی برای کشف و ارائه مواد دارویی جدید است. «ترای تراپیک» که در سال ۲۰۱۸ میلادی تأسیس شده، به تازگی جذب سرمایه‌ای ۶۰ میلیون دلاری داشته که کمک ویژه‌ای به سرعت گرفتن فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه آن می‌نماید. پلتفرم ابداعی این استارت‌آپ، ابزاری مبتنی بر یادگیری ماشین است که تعاملات شیمیایی بین مولکول‌های کوچک و اهداف دارویی را در مقیاسی باورنکردنی و بسیار سریع ترسیم می‌کند.
تملک یک شرکت نانویی با هدف تسریع توسعه ایمپلنت‌های مختلف

تملک یک شرکت نانویی با هدف تسریع توسعه ایمپلنت‌های مختلف

شرکت «Second Sight Medical»، خبر از تملک استارت‌آپ نانویی «Nano Precision Medical» و تمرکز بر توسعه ایمپلنت‌های نانویی داده است. بنا بر توافق صورت گرفته، «NPM» با یکی از شرکت‌های تابعه «Second Sight» ادغام شده و برای تسریع برنامه‌های توسعه‌ای این استارت‌آپ، سرمایه‌ای هشت میلیون دلاری نیز در اختیار آن قرار می‌گیرد. اگرچه جزئیات این توافق ذکر نشده، اما اشاره به این موضوع خالی از لطف نیست که «NPM» تا کنون طی ده دور جذب سرمایه، موفق به تأمین مالی ۵۵ میلیون دلاری شده است.
رشد ۱۸۷ میلیارد دلاری بازار نانو در صنعت مواد غذایی

رشد ۱۸۷ میلیارد دلاری بازار نانو در صنعت مواد غذایی

مطالعات جدیدی که در خصوص بازار نانو فناوری در صنعت مواد غذایی ارائه شده، حکایت از رشد متوسط سالیانه ۲۵.۳۲ درصدی این بازار در طی سال‌های آتی دارد. بر اساس برآوردهای ارائه شده، ارزش این بازار تنها در طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ میلادی، به مقدار ۱۸۷.۸۴ میلیارد دلار افزایش می‌یابد. بیشترین نقش‌آفرینی نانوفناوری در صنعت مواد غذایی، در بخش بسته‌بندی مواد غذایی و افزایش طول عمر و ایمنی آن‌ها خواهد بود.
استفاده از مواد نانویی روی‌ شیشه‌های کامیون‌ها

استفاده از مواد نانویی روی‌ شیشه‌های کامیون‌ها

شرکت نانویی «سی بوند سیستم»، با هدف ورود به بازار خودروهای سنگین، چهار قرارداد جدید برای اعطای نمایندگی‌ فروش به امضا رسانیده است. هر چهار شرکت جدیدی که با آن‌ها قرارداد منعقد شده، از بازیگران قدیمی صنعت خودروهای سنگین بوده که قطعات و لوازم جانبی لازم را به ناوگان حمل‌ونقل آمریکا عرضه می‌کنند. محصول اصلی سی‌بوند که نانوشیلد نام دارد، با نفوذ به سطح شیشه و ترمیم عیوب میکروسکوپی، از آن محافظت نموده و در نتیجه هزینه‌های ناشی از تعویض شیشه جلو خودروها را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.
استفاده از ژن‌درمانی برای بیماری‌های عصبی و عضلانی

استفاده از ژن‌درمانی برای بیماری‌های عصبی و عضلانی

شرکت «سارپتا» که بیشتر به نوآوری در حوزه ژن‌درمانی مشهور است، خبر از فاز جدید همکاری‌ها با یک استارت‌آپ نانویی داده است. بر اساس توافق صورت گرفته، مجوز انحصاری بهره‌برداری از فناوری تحویل دارویی استارت‌آپ «ژن‌ادیت» که بر مبنای نانوذرات پلیمری غیرلیپیدی است، در اختیار سارپتا قرار می‌گیرد. بنا بر گزارش‌ها، در ازای این مجوز بهره‌برداری، پرداخت‌هایی به ارزش ۵۷ میلیون دلار از سوی سارپتا به ژن‌ادیت انجام می‌گیرد. البته هر گونه مشارکت تحقیقاتی در مراحل آتی و دستیابی به نتایج جدید هم، می‌تواند مبالغ پرداختی را افزایش دهد.
تشخیص بیماری‌های مختلف؛ از سرطان گرفته تا کرونا

تشخیص بیماری‌های مختلف؛ از سرطان گرفته تا کرونا

سنسورهای ابداعی «ECsens» که بر پایه نانوفناوری توسعه یافته، می‌تواند جان انسان‌ها را نجات داده و از آن‌ها در برابر بیماری‌های مختلف حمایت نماید. این استارت‌آپ هلندی در حال کار بر روی حسگرهای فوق حساسی برای تشخیص بیماری‌های مختلف است که می‌تواند انقلاب جدیدی را در حوزه سلامت و بهداشت به دنبال داشته باشد. به کمک سنسورهای این استارت‌آپ، می‌توان تک‌تک ذرات موجود در خون را شناسایی نمود. این ذرات، می‌توانند هر چیزی باشند: باکتری، سرطان و یا ویروس‌ها.
از تولید کفش، تا کاهش گازهای گلخانه‌ای و توسعه ابرخازن‌ها

از تولید کفش، تا کاهش گازهای گلخانه‌ای و توسعه ابرخازن‌ها

شرکت استرالیایی «فرست گرافن»، در انتظار یک موفقیت تجاری چشمگیر در سال‌های آتی است. این شرکت که در طی یک سال گذشته چندین نقطه عطف مهم را در مسیر توسعه و تجاری‌سازی محصولات نانویی خود تجربه نموده، خبر از رشد ۹۴ درصدی درآمدهایش در پایان سه ماهه دوم سال مالی ۲۰۲۲ میلادی داده و دستیابی به درآمد ۷۲۰ میلیون دلاری تا سال ۲۰۲۵ را محتمل دانسته است. از مهم‌ترین پروژه‌های موفق این شرکت که مبتنی بر گرافن به نتیجه رسیده، می‌توان به توسعه پوشش‌های رسانای پیشرفته، کاهش ۱۶ تا ۲۲ درصدی گازهای گلخانه‌ای در صنعت سیمان و نیز تلاش برای تجاری‌سازی فناوری انحصاری ابرخازن اشاره نمود.
تریبون نانو و صنعت ۱۴۰۰

تریبون نانو و صنعت ۱۴۰۰

تریبون نانو و صنعت ۱۴۰۰، در روزهای شنبه ۳۰ بهمن الی پنج‌شنبه ۵ اسفندماه، با تمرکز بر حوزه‌های مختلف صنعتی برگزار می‌گردد.
تلفیق طب سنتی و نانو برای تولید نوارهای خوراکی

تلفیق طب سنتی و نانو برای تولید نوارهای خوراکی

یک استارت‌آپ سوئیسی، با تلفیق طب سنتی و نانوفناوری، نوارهای خوراکی سرشار از آنتی‌اکسیدان تولید نموده که علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، خاصیت ضد التهابی بالایی دارد. «نانو ودا»، کورکومین که ماده اصلی زردچوبه است را با استفاده از فناوری ابداعی و پتنت شده خود، به نانوذراتی تبدیل نموده که به سرعت در بدن حل شده و جذب می‌شوند. کاهش التهاب، دفع عفونت، تقویت سیستم ایمنی و درمان برخی بیماری‌های قلبی و آرتریت، از جمله کاربردهایی است که برای این نوارهای خوراکی پیش‌بینی شده است.
استفاده از ممبران نانویی برای تصفیه آب

استفاده از ممبران نانویی برای تصفیه آب

شرکت نانویی «لیکتک اینترنشنال» که در زمینه توسعه فناوری‌های پیشرفته فیلتراسیون فعالیت دارد، خبر از امضای قرارداد جدید تقریباً ۲۳ میلیون دلاری با یک مشتری بزرگ اروپایی داده است. بنا بر این قرارداد سه ساله، تجهیزات ممبران سرامیکی لیکتک که مبتنی بر سیلیکون کاربید است، برای تصفیه آب آشامیدنی به کار گرفته می‌شود. این غشاها، با توان عملیاتی بالا، قابلیت حذف مداوم ذرات، قطرات روغن، امولسیون‌ها و جامدات معلق را داشته و علاوه بر مقاومت در برابر مواد شیمیایی، در جریان‌های شدید هم دوام نسبتاً خوبی نشان می‌دهند.