آخرین اخبار

تشخیص بیماری‌های مختلف؛ از سرطان گرفته تا کرونا

تشخیص بیماری‌های مختلف؛ از سرطان گرفته تا کرونا

سنسورهای ابداعی «ECsens» که بر پایه نانوفناوری توسعه یافته، می‌تواند جان انسان‌ها را نجات داده و از آن‌ها در برابر سرطان حمایت نماید. این استارت‌آپ هلندی در حال کار بر روی حسگرهای فوق حساسی برای تشخیص بیماری‌های مختلف است که می‌تواند انقلاب جدیدی را در حوزه سلامت و بهداشت به دنبال داشته باشد.

پپین بیکمن (Pepijn Beekman) و دیلو متیو (Dilu Mathew)، اواخر سال 2019 میلادی با شرکت در یک چالش فناورانه در دانشگاه توئنته (University of Twente) شرکت کردند. آن‌ها کاری که در ابتدا فقط یک تجربه ساده از حل یک چالش دانشجویی بود را به یک استارت‌آپ زایشی با چشم‌اندازی بزرگ برای نجات جان انسان‌ها بدل ساخته‌اند. ایده اولیه آن‌ها، نوعی سنسور برای تشخیص سریع تومورهای سرطانی بود.

رابطه دوستی این دو محقق کارآفرین، به سال 2012 میلادی و آشنایی آن‌ها از طریق برنامه نانو فناوری دانشگاه باز می‌گردد. آن‌ها پس از گذشت چند سال و در حالی که آخرین بخش‌های تحقیقاتی خود در مقطع دکتری را می‌گذراندند، تصمیم به آغاز یک همکاری جدید گرفتند که نتیجه آن، ابداع نوعی سنسور فوق حساس برای شناسایی نانو ذرات مرتبط با سرطان (ذرات خارج سلولی مشتق شده از تومورهای سرطانی) بود که تشخیص سرطان را سریع و آسان می‌نماید. بیکمن در این خصوص می‌گوید: «با سنسورهای بسیار کوچک خود، می‌توانیم تک‌تک ذرات موجود در خون را تشخیص دهیم. این ذرات، می‌توانند هر چیزی باشند: باکتری، ذرات سرطان و یا ویروس‌ها. از آنجایی که سنسورهای ما بسیار حساس هستند، تشخیص بسیار سریع ممکن می‌باشد. همچنین با توجه به این‌که هر ذره را می‌توان به‌طور جداگانه تشخیص داد، سنسور قابلیت انتخاب ذرات مهم را هم دارا می‌باشد و همه این فرآیند، تنها در عرض چند دقیقه انجام می‌شود.»

نکته جالب در مسیر تجاری‌سازی فناوری این دو محقق جوان، چرخش‌ها و تغییر مسیرهایی است که بنا به شرایط اتفاق افتاده‌اند. برای مثال، یکی از جوایز چالش دانشجویی سال 2019، حضور در یک برنامه تجاری در دبی بود که به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد. کووید-19، نه تنها باعث شد که سفر آن‌ها به دبی به تعویق بیفتد، بلکه باعث شد تا بنیان‌گذاران شرکت در این دوران قرنطینه، تمرکز تحقیقاتی خود را تغییر دهند. از آنجایی که محصول آن‌ها یک فناوری حسگر همه کاره است، آن‌ها می‌توانستند از سنسورهای خود برای تشخیص کرونا هم استفاده کنند! نتیجه این اقدام، یک پروپوزال تحقیقاتی برای تشخیص ویروس کرونا توسط سنسور بود که یک کمک مالی 250 هزار یورویی از «Health Holland» و یک بودجه 200 هزار یورویی «RVO» (سازمان دولتی هلند برای کمک به کسب‌وکارها) را به همراه داشت.

حال پس از گذشت دو سال و حضور در اکسپوی دبی، «ECsens» در حال بررسی بازارهای جدید و عرضه محصول خود است. بیکمن در این باره می‌گوید: «این بازار در نقشه راه ما نبود، اما به نظر خاورمیانه بازاری بسیار جالب و نسبتاً آسان برای نزدیک شدن است. برای مثال، سیستم مراقبت‌های بهداشتی در امارات با اروپا یا آمریکا متفاوت است. در اینجا شما مستقیماً با یک بیمارستان طرف نیستید. در این بین، یک توزیع‌کننده وجود دارد و آن‌ها ترتیب همه چیز شامل صدور گواهینامه و خرید و فروش را برای شما می‌دهند. در حالی که در هلند ما باید خودمان همه چیز را بفهمیم».

 

مرجع: «Innovation Origins»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.