آخرین اخبار

کشف داروهای جدید به کمک هوش مصنوعی و نانو فناوری

یک استارت‌آپ خلاق و نوآور، با تلفیق نانوفناوری و هوش مصنوعی، در صدد توسعه پلتفرمی برای کشف و ارائه مواد دارویی جدید است. ترای تراپیک (Terray Therapeutics) که در سال 2018 میلادی تأسیس شده، به تازگی جذب سرمایه‌ای 60 میلیون دلاری داشته که کمک ویژه‌ای به سرعت گرفتن فعالیت‌های تحقیق‌وتوسعه آن می‌نماید. پلتفرم ابداعی این استارت‌آپ که «tNova» نام دارد، ابزاری مبتنی بر یادگیری ماشین است که تعاملات شیمیایی بین مولکول‌های کوچک و اهداف دارویی را در مقیاسی باورنکردنی و بسیار سریع ترسیم می‌کند.

دنیای امروز، دنیای فناوری‌های جدید و نوظهوری است که تقریباً تمامی جنبه‌های زندگی بشر را در بر گرفته‌اند. مثال بارز این موضوع، هوش مصنوعی است که شاید در نگاه نخست، به حوزه کامپیوتر و نرم‌افزار محدود باشد، اما تجربه نشان داده که این فناوری پیشرفته را می‌توان در بسیاری از صنایع و به منظور کاربردهای مختلفی بکار گرفت. جالب اینجا است که «ترای تراپیک» پا را فراتر گذاشته و به دنبال ترکیب هوش مصنوعی و فناوری نانو جهت ایجاد یک انقلاب جدید در فرآیند کشف و توسعه داروها است. جاکوب برلین (Jacob Berlin)، مدیرعامل این استارت‌آپ می‌گوید: «این ترکیب، به ما اجازه می‌دهد تا تعاملات شیمیایی بین مولکول‌های کوچک و اهداف دارویی را در مقیاس، سرعت و دقت بی‌نظیری بررسی کنیم».

فرآیند کشف دارو در این پلتفرم، با استفاده از بارکدگذاری «DNA» و سنتز فاز جامد برای ساخت کتابخانه‌های ترکیبی بر روی نانو ذرات (در تراشه‌هایی با قابلیت استفاده مجدد که ابعادی شبیه به یک تمبر کوچک دارند)، آغاز می‌گردد. «DNA» توالی‌یابی شده، بارکد شیمیایی را به یک بارکد فضایی تغییر داده و در ادامه برچسب «DNA» جدا شده و نهایتاً یک تراشه با 32 میلیون ترکیب متفاوت باقی می‌ماند.

گام بعدی، بررسی هر یک از ترکیبات است؛ تراشه‌ها در معرض هدف قرار گرفته و میل ترکیبی آن‌ها اندازه‌گیری می‌شود. برلین می‌افزاید: « این فناوری در هیچ جای دیگری وجود ندارد. ما روزانه میلیاردها اندازه‌گیری شیمیایی انجام داده و این روند همچنان در حال بهبود است. این همان تکرار رفت و برگشتی است که به ما امکان می‌دهد تا پاسخ‌هایی که دیگران نمی‌یابند را مشخص کنیم». لازم به تأکید است که این ایده و شکل‌گیری «ترای تراپیک»، از یک بیمارستان در کالیفرنیا شکل گرفت؛ جایی که برلین آزمایشگاه متمرکز بر نانو فناوری خود را در مرکز تحقیقات سرطان هدایت می‌کرد و تجربیاتش از تعامل با بیماران، به تأسیس «ترای تراپیک» انجامید.

ایده نوآورانه این استارت‌آپ، موجب شد تا از همان ابتدای شکل‌گیری، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران حوزه زیست‌فناوری و پزشکی به آن جلب گردد. نخستین تأمین مالی این شرکت، پنج میلیون دلار بود که در قالب سرمایه‌گذاری بذر و در سال 2019 میلادی صورت گرفت. در ادامه و با جدی‌تر شدن فرآیند تجاری‌سازی فناوری، سرمایه‌گذاری‌ها هم بیشتر شد، به‌طوری که پس از جذب سرمایه 15 میلیون دلاری در سال 2021، خبرهایی از تأمین مالی 60 میلیون دلاری به رهبری شرکت سرمایه‌گذاری «Madrona Venture Group» به گوش می‌رسد. با این مبلغ چشمگیر، مراحل تحقیق و توسعه سرعت گرفته و احتمالاً به زودی شاهد اخبار موفقیت این استارت‌آپ نانویی خواهیم بود.

مرجع: «cen.acs»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.