آخرین اخبار

رشد ۱۸۷ میلیارد دلاری بازار نانو در صنعت مواد غذایی

رشد ۱۸۷ میلیارد دلاری بازار نانو در صنعت مواد غذایی

مطالعات جدیدی که در خصوص بازار نانو فناوری در صنعت مواد غذایی ارائه شده، حکایت از رشد متوسط سالیانه 25.32 درصدی این بازار در طی سال‌های آتی دارد. بر اساس برآوردهای ارائه شده، ارزش این بازار تنها در طی سال‌های 2021 تا 2025 میلادی، به مقدار 187.84 میلیارد دلار افزایش می‌یابد. بیشترین نقش‌آفرینی نانوفناوری در صنعت مواد غذایی، در بخش بسته‌بندی مواد غذایی و افزایش طول عمر و ایمنی آن‌ها خواهد بود.

رشد جهانی جمعیت و به تبع آن افزایش تقاضا برای محصولات غذایی، لزوم بهبود فرآیندهای تولید محصولات غذایی مختلف و فناوری‌های مرتبط با آن را به یک گزینه حیاتی تبدیل نموده است. در این میان، ماندگاری بیشتر محصولات و حفظ تازگی آن‌ها، مشوقی بزرگ برای ورود نانو فناوری به این حوزه است که علاوه بر افزایش تولید و کاهش هدررفت محصولات، کیفیت مواد غذایی را هم تضمین می‌نماید. مجموعه این عوامل، بازار نانو فناوری در صنعت مواد غذایی را با یک روند کاملاً صعودی و فزاینده همراه نموده، به‌طوری که بنا بر  آخرین پیش‌بینی‌ها، رشد سالیانه این بازار را در سال 2021 میلادی، به حدود 24.25 درصد رسانده است.

پیش‌بینی‌ها حکایت از این دارد که این روند رشد تا سال 2025 میلادی نیز با نرخ متوسط 25.32 درصد ادامه یافته و به همین واسطه، در طی این‌ سال‌ها ارزش این بازار افزایشی 187.84 میلیون دلاری را تجربه می‌نماید. اگرچه در گزارش رایگان ارائه شده اعداد و ارقام مربوط به انتهای سال 2020 میلادی و مجموع ارزش بازار در سال 2025 ارائه نشده، اما با همین مقادیر ارائه شده و یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت که ارزش بازار فناوری نانو در صنعت مواد غذایی در سال 2020 میلادی بیش از 89.83 میلیارد دلار بوده و ارزش بازار در سال 2025، به بیش از 277.67 میلیارد دلار می‌رسد و این حکایت از بیش از 3 برابر شدن ارزش بازار در طی این دوره پنج ساله دارد.

برای درک بهتر کاربردهای نانو فناوری در صنعت مواد غذایی، می‌توان به سه پیشگام این حوزه اشاره نمود. «AQUANOVA AG» بیشتر بر توسعه راهکارهای نانویی برای استفاده در مواد خام، مواد واسطه یا محصولات نهایی (غذای انسانی و حیوانی) متمرکز بوده و آن‌ها را با نام تجاری «NovaSol» به بازار عرضه می‌کند. «BASF SE» در تلاش است تا با ایده‌های نوآورانه خود و استفاده از فناوری نانو، فعالیت کاتالیزوری در مواد غذایی را افزایش دهد و در  نهایت، «Blue California» به دنبال کاهش اکسیداسیون، تغییرات رطوبت یا رشد میکروبی برای افزایش ماندگاری محصولات غذایی بسته‌بندی شده تحت نام تجاری «NanoPack» است. همان‌طور که از طیف گسترده فعالیت‌های این سه شرکت مشهود است، نانو فناوری را می‌توان ابزاری کارآمد و همه فن حریف در جای جای زنجیره تولید و تأمین مواد غذایی دانست. با این وجود، رایج‌ترین کاربرد این فناوری را می‌توان بسته‌بندی مواد غذایی و تلاش برای افزایش طول عمر محصولات دانست. از این منظر، تقاضایی چشمگیر برای بسته‌بندی مبتنی بر فناوری نانو در بخش‌های مختلف مانند نان، گوشت، میوه و سبزی و سایر محصولات غذایی فرآوری شده به چشم می‌خورد که از عوامل اصلی رشد بازار نانو فناوری در صنعت مواد غذایی محسوب می‌شود.

از نظر جغرافیایی، بیشترین رشد به منطقه آسیا و اقیانوسیه متعلق بوده و طبق پیش‌بینی‌ها، تقریباً 43 درصد از رشد بازار نانو در صنعت مواد غذایی، به این منطقه اختصاص دارد. این رشد سریع در مقایسه با بازار اروپا و آمریکا، مرهون صنعتی شدن و شهرنشینی سریع و افزایش آگاهی جمعی از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای مواد غذایی سالم‌تر، ایمن‌تر و مغذی‌تر می‌باشد.

 

مرجع: «Technavio»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.