آخرین مقالات

چطور اعتماد به نفس بالاتری داشته باشیم؟

چطور اعتماد به نفس بالاتری داشته باشیم؟

مقدمه

اعتماد به نفس، از ابزارهای بسیار مهمی است که برای جای‌جای زندگی، از تصمیم‌گیری و انتخاب گرفته تا قضاوت و انجام کارهای جدید به آن نیاز داریم. اعتماد به نفس، می‌تواند یک احساس کلی از باور و اعتماد به توانایی‌های خود در کنترل زندگی باشد یا به موقعیت‌هایی خاص مربوط شود. به عنوان مثال، شما ممکن است در یک زمینه تخصصی اعتماد به نفس بالایی داشته باشید، اما در زمینه‌های دیگری اعتماد به نفستان آن‌چنان خوب نباشد. داشتن سطح سالمی از اعتماد به نفس، به شما کمک می‌کند تا در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود موفق‌تر باشید. به‌عنوان مثال، بر اساس مطالعات انجام گرفته، افرادی که اعتماد به نفس بالاتری دارند، از نظر تحصیلی پیشرفت بیشتری خواهند داشت. علاوه بر این، اعتماد به نفس می‌تواند در انگیزه لازم برای پیگیری و دنبال نمودن اهداف شما نقش داشته باشد. سطح اعتماد به نفس شما، حتی بر نحوه ارائه خودتان به دیگران نیز تأثیر می‌گذارد.

حال کافی است همه این تفاسیر را برای زمانی در نظر بگیرید که تصمیم به شروع کارآفرینی داشته باشید. به عنوان یک کارآفرین، زمانی که متغیرهای زیادی در پیش رویتان قرار گرفته که می‌توانند موفقیت یا شکست کسب‌و‌کار شما را به دنبال داشته باشند، داشتن اعتماد به نفس مسئله‌ای بسیار چالش‌برانگیز و مهم خواهد بود. ممکن است فکر کنید وقتی به موفقیت تجاری دست یابید، اعتماد به نفس شما هم افزایش می‌یابد، اما واقعیت این است که اعتماد به خود و آنچه توانایی انجام آن را دارید، همان چیزی است که در وهله اول برای دستیابی به موفقیت به آن نیاز خواهید داشت.

با در نظر گرفتن اینکه زندگی و کار یک کارآفرین، در مورد فشار آوردن مداوم به مرزهای موجود و فراتر رفتن از منطقه راحتی است، حرف زدن از اعتماد به نفس، بسیار راحت‌تر از داشتن آن است. در مسیر کارآفرینی، برای ایجاد شک و تردید، کافی است چیزی طبق برنامه پیش نرود یا یک فرد مهم مثل سرمایه‌گذار به شما «نه» بگوید یا کسی بگوید که «شما از پس این کار بر نمی‌آیید». در چنین شرایطی، این اعتماد به نفس است که به شما کمک می‌کند جلو بروید، فرصت‌ها را شناسایی کنید، آن‌ها را به چنگ بیاورید و ثابت کنید که از عهده آن‌ها بر می‌آیید.

به عنوان یک رهبر استارت‌آپی، کار کردن بر روی اعتماد به نفس، بخش مهمی از توسعه شخصی و رشد رهبری شما است. رهبری که اعتماد به نفس لازم را داشته باشد، می‌تواند بر دیگران تأثیر گذاشته و آن‌ها را به سمتی ببرد که به دیدگاه‌های او باور کنند. با این حال، باید قبول کرد که اعتماد به نفس پایین، یک چالش کلیدی است که بسیاری از کارآفرینان با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند. در این نوشتار، به چند نکته مهم اشاره شده که می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش داده و احتمال موفقیت شما را بالاتر ببرد. با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید شک و تردیدهای خود را از بین برده و سطح اعتماد به نفستان را برای همه چیز، از گرفتن تصمیمات کسب‌وکاری تا سخنرانی در جمع یا حضور در موقعیت‌های اجتماعی مختلف افزایش دهید.

 

1. به باورهای خود محدود‌کننده گوش ندهید!

باورهای محدود‌کننده، ممکن است در زمان کودکی و توسط والدین یا سایر اطرافیان بزرگسال به زندگی ما ورود کنند. چنین باورهایی، ممکن است این حس را در ما ایجاد کنند که ما امکان کار کردن روی موضوعات خاصی را نداشته یا حتی اینطور القا کنند که برخی کارها اصلاً قابل انجام نیستند. اما باید به یاد داشته باشیم که ما زمانی بچه‌های مشتاقی بودیم که باور داشتیم می‌توانیم هر کاری انجام دهیم!

این بسیار مهم است که تا جای ممکن، افکار منفی را که دلایلی برای عدم انجام کارها ایجاد می‌کنند، ساکت کنید. در عوض، موقعیتی که به نظرتان چندان مناسب نیست را دنبال کنید یا چیز جدیدی را امتحان کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. اگر در این کار موفق شوید، می‌توانید برای همیشه بسیاری از باورهای خود محدود‌کننده را از بین ببرید.

 

2. برای اطلاعات دقیق، همیشه به حافظه خود تکیه نکنید!

اگرچه حافظه ما در موقعیت‌های خاص به خوبی می‌تواند به کمکمان بیاید، اما در عین حال می‌تواند بدترین دشمن ما هم باشد. این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که سوگیری تأیید یا «Confirmation Bias» می‌تواند حافظه ما را شکل‌ بدهد.

با گذر زمان، حافظه و مغز ما اطلاعات را به همان روش اصلی که مطابق با آن آفریده شده ذخیره نمی‌کند. آنچه ما می‌بینیم و به یاد می‌آوریم، بر اساس باورها، ارزش‌ها و ادراکی است که از قبل در ما وجود داشته است. اگر شما اعتماد به نفس پایینی داشته باشید، مغزتان تمایل به تأیید این ایده‌ها داشته و عدم اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند. از این پس، هر بار که رویداد خاصی را به یاد بیاورید، به جنبه‌های بد آن، مانند اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید فکر می‌کنید.

برای مقابله با چنین واکنش‌هایی، بر روی عزت نفس و اعتماد به نفس خودتان کار کنید. این بسیار مهم است که دیدگاه‌های متفاوتی در مورد موقعیت‌ها به دست بیاورید. این دیدگاه‌ها، از طریق افرادی که مورد احترام و تحسین شما هستند، مانند یکی از اعضای خانواده، دوست، همکار یا مربی قابل دسترس خواهد بود. اعتماد و احترام شما به شخصی که دیدگاه را ارائه نموده، به شما کمک می‌کند تا افکارتان را در مورد آن موضوع بررسی مجدد نمایید. این تأثیرات بیرونی، می‌تواند به بازاندیشی در مورد مسائل و تمرکز مجدد روی نکات مثبت منجر شده که بسیار ارزشمند می‌باشند.

 

3. از خودگویی منفی خودداری کنید!

افکار منفی، به اعتماد به نفس آسیب می‌زنند. این در حالی است که شما با استفاده از جملات تأکیدی مثبت، می‌توانید برای تغییر ذهنیت خود اقدام نموده و بدین شکل، عزت نفس خود را افزایش دهید. خودگویی مثبت، راهی برای مقابله با چالش‌ها و موانع گذشته که تبدیل به موانعی برای مسیر پیش روی شما شده‌اند، خواهد بود.

شما با یادآوری توانایی‌ها و دستاوردهای خود، می‌توانید از ترس، شک، تردید و تثبیت اشتباهات گذشته جلوگیری کنید. این صحبت‌ها، با ایجاد تأمل در مورد آنچه می‌توانید انجام دهید یا این‌که چگونه می‌توانید راه‌حل ممکن را پیدا کنید، به شما کمک می‌کند تا از پس چالش برآیید. شما با داشتن گفتگوهای فعالانه با خود در مورد کارهایی که می‌توانید انجام دهید، تمرکزتان را بر ترس از عدم توانایی حل مشکل متوقف می‌کنید.

 

4. افکار مثبت را در مقابل افکار منفی قرار دهید!

فقدان اعتماد به نفس، اغلب از افکار منفی خود ما ناشی می‌شود. این افکار، تصور ما از خودمان و ارز‌ش‌هایمان را نابود می‌کند. اگرچه خلاص شدن از شر چنین افکاری آن‌چنان هم آسان نیست، اما برای انجام این کار باید هر فکر منفی را با چندین فکر مثبت خفه کنید. جملات تأکیدی مثبتی داشته باشید که با خودتان تکرار کنید و حتی آن‌ها را با صدای بلند اعلام کنید. قبل از گفتن یا فکر کردن به هر چیزی، به مفاهیم مثبت فکر کنید.

البته این کار به معنای نادیده گرفتن یا سرکوب افکار منفی نیست، زیرا آن‌ها همچنان در کنار شما خواهند بود تا اعتماد به نفستان را دوباره و در جایگاهی دیگر به چالش بکشند. پس پیش از این‌که آن‌ها را با یک گفتگوی درونی متشکل از ایده‌های مثبت، دستاوردها و توانایی‌هایتان جایگزین کنید، افکار بد و عدم اعتماد به نفس را بپذیرید.

 

5. کنجکاو باشید!

کنجکاوی به رشد شما کمک می‌کند. مهمتر از آن، کنجکاوی به شما انگیزه می‌دهد تا چیزهای جدید را امتحان کنید و برای پذیرش دیدگاه‌ها و ایده‌های تازه آماده باشید. داشتن تجربه رویارویی با چیزها، دیدگاه‌ها و ایده‌های جدید، می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس منجر شود.

کنجکاو بودن، برای ذهن شما چیزهای جدیدی فراهم نموده تا با تمرکز فعال روی آن‌ها، درگیر نکات مثبت بماند. همچنین کنجکاوی می‌تواند شما را به مسیرهای جدیدی هدایت کند که پیش از این نمی‌دانستید دستیابی و ورود به آن‌ها ممکن است. با انجام این کار، می‌توانید زندگی خود را برای بهتر شدن تغییر دهید. هر نتیجه مثبتی که ایجاد کنید، به نوبه خود به ایجاد اعتماد به نفس شما هم کمک می‌کند.

 

6. با رویارویی با ترس‌های خود، کنترلتان را به دست آورید!

هنگامی که احساس می‌کنیم کنترل خود را در دست داریم، یک حس اطمینان و راحتی در اطرافمان وجود دارد. این در حالی است که ‌ترس زمانی به سراغمان می‌آید که بیش از همیشه احساس می‌کنیم که کنترلی روی خودمان نداریم. در چنین شرایطی، اگرچه عجیب و دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد، اما باید به سمت چیزی که ما را ترسانده و احساس خطر در ما ایجاد کرده حرکت نموده و به آن نزدیک شویم. با این کار، ما فعالانه به دنبال چیزی می‌رویم که ما را می‌ترساند و وقتی این کار را انجام دهیم، می‌توانیم تهدید و ترس را از بین ببریم.

انجام چنین اقداماتی، از آنجا که منجر به ایجاد حس توانایی بیشتر می‌شود، در نتیجه افزایش اعتماد به نفس را به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، به شرطی که در زمان حرکت به دنبال آن ترس‌ها هیچ اتفاق بدی برای ما نیفتد، این یک برد بوده که به کارت امتیازی اعتماد به نفس ما اضافه می‌شود.

 

7. مشخص کنید در چه جاهایی اعتماد به نفس ندارید و چه چیزی می‌تواند به شما اعتماد به نفس بدهد!

این بسیار مهم است که حوزه‌های خاصی که در آن‌ها احساس اطمینان ندارید را شناسایی و تعریف کنید. آیا این به دانش و تجربه شما در انجام کارهای مرتبط با کسب‌و‌کارتان مربوط است؟ آیا با صحبت کردن در جمع و برقراری ارتباط چشمی با غریبه‌ها مشکل دارید؟

حتی زمانی که می‌دانید در کجا کمبود دارید هم ایجاد اعتماد به نفس می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. با این وجود، دانستن این موضوع به شما کمک می‌کند تا انرژی خود را در زمینه‌های مناسبی متمرکز کنید. علاوه بر این، شما با تمرکز بر مناطقی که قبلاً اعتماد به نفس خوبی داشته‌اید، می‌توانید تلاش خود را برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر تقویت کنید. فکر کردن در مورد موقعیت‌هایی که در آن‌ها احساس قدرت دارید، به شما کمک می‌کند تا دوباره از آن احساسات یا اقدامات برای مناطقی که هنوز در آن احساس شک دارید استفاده کنید.

 

8. خودتان را مقایسه نکنید!

وقتی دیگران و دستاوردهای آن‌ها را در رسانه‌های اجتماعی می‌بینید، به راحتی می‌توانید اعتماد به نفس خود را از دست بدهید. با مقایسه خود با دیگران، ممکن است فکر کنید که شکست خورده‌اید یا ارزشی ندارید، زیرا به نظر می‌رسد که دیگران پول، تحسین و موفقیت بیشتری به دست آورده‌اند.

در نتیجه مقایسه کردن، هیچ چیز خوبی بدست نمی‌آید. قبول کنید که شما جای آن‌ها نیستید،  و داستان آن‌ها متفاوت است. شما نمی‌دانید که آن‌ها ممکن است چند بار شکست خورده یا اشتباه کرده باشند. از آنجاکه مسیر و زندگی شما کاملاً متفاوت است، قضاوت فقط بر اساس بخش‌های قابل مشاهده و بسیار ویرایش شده زندگی دیگران، اصلاً منطقی نیست.

اگر باید مقایسه کنید، از خودتان به عنوان مقیاس اندازه‌گیری استفاده کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، می‌توانید ببینید که چه مسیری را آمده‌اید و در آن چه بردها و پیشرفت‌هایی بدست آمده است. این دستاوردها، چیزهایی هستند که شما را برای انجام بهتر امور، در مسیر تلاش نگه می‌دارند.

 

9. مهارت‌ها و تجربه‌های جدید به دست آورید!

با شرکت در دوره‌هایی که به شما در کسب مهارت‌های جدید کمک می‌کند، در زمینه‌هایی که احساس کمبود دارید تغییراتی ایجاد کنید. سپس آن مهارت‌ها را به کار بگیرید و تجربیات جدیدی کسب کنید. همانطور که در آن مهارت‌ها بهتر می‌شوید و توانایی‌های خود را گسترش می‌دهید، اعتماد به نفس شما به طور طبیعی افزایش می‌یابد. برای ایجاد اعتماد به نفس بیشتر، به منابع دیگری مانند پادکست‌ها، کنفرانس‌ها، کتاب‌ها و مربیان هم مراجعه کنید.

 

در پایان این را در نظر داشته باشید که شما قدرت تصمیم‌گیری و انتخاب دارید و به همین دلیل، داشتن اعتماد به نفس، از خود شما شروع شده و به خود شما هم پایان می‌یابد. به خودتان یادآوری کنید که می‌توانید اعتماد به نفس را انتخاب کنید. هنگامی که شروع به باور خود کنید، سطح اعتماد به نفس همراه با موفقیت، شادی و رضایت بالا می‌رود.

 

مرجع: «Entrepreneur»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.