آخرین مقالات

ایجاد یک محیط شاد و رضایت‌بخش برای کارمندان

ایجاد یک محیط شاد و رضایت‌بخش برای کارمندان

مقدمه

دلایل زیادی برای موفقیت کسب‌و‌کارها وجود دارد که شاید یکی از مهمترین آن‌ها، حفظ نیروی کار با انگیزه و شاد باشد. در پایان روز، کارمندان خوشحال، کارکنان مولد و با بهره‌وری بیشتری هستند. زندگی پشت میز در حوزه‌های مختلف فناوری، هنجاری همراه با ساعات طولانی کار است که می‌تواند بسیار دردناک باشد. برای این‌که هر کارمند در بهترین سطح خود عمل کند، شادی و مباحثه آن‌ها در محل کار یک امر بسیار ضروری است.

رهبران شاد و خوشحال، نقشی بزرگ و اساسی در ارتقای شادی کارکنان دارند. در واقع، وجود رهبران شاد و خوشحال، در کنار پارامترهایی همچون حقوق و پاداش‌های رقابتی، محیط کار راحت، برنامه‌های انعطاف‌پذیر و ساختار تیمی، همگی راه‌های مفیدی برای کمک به کارمندان به منظور لذت بردن از کارشان می‌باشند. دکتر ادواردز دمینگ (Edwards Deming) در خصوص مدیریت سیستم و نقش آن برای افزایش شادی کارکنان می‌گوید: «بایستی هدف کلی مدیریت، ایجاد سیستمی باشد که در آن همه از کار خود لذت ببرند.»

یک مطالعه موردی صورت گرفته توسط شاون آکور (Shawn Achor) که در «Harvard Business Review » منتشر شده، نشان می‌دهد که وقتی کارمندان خوشحال یا راضی باشند، هم بهره‌وری و هم فروش نزدیک به 40 درصد افزایش می‌یابد. او در این خصوص می‌گوید: «این موضوع در شرکت خودم یعنی Rentec صادق است، جایی که ما رضایت شغلی کارکنان را به همان اندازه رضایت مشتری در اولویت قرار می‌دهیم. ما تیم نسبتاً کوچکی داریم که به افزایش سطح مشارکت همه کارکنان کمک می‌کند. در اینجا تصمیمات و ابتکارات شرکت همیشه با در نظر گرفتن رضایت کارکنان اتخاذ می‌شود. نتایج این رویکرد واضح است: ما به یک شرکت چند میلیون دلاری تبدیل شده‌ایم و از زمان تأسیس خود، افزایش بهره‌وری و نرخ نگهداری 92 درصدی را تجربه کرده‌ایم و تا به امروز، تنها یک کارمند شرکت را به مقصد دیگری ترک کرده است. در واقع، اولین کارمندان ما هنوز هم اینجا کار می‌کنند.»

در این نوشتار، در تلاشیم تا برخی از نکات مهم و کلیدی که برای افزایش شادی و ایجاد فضای مناسب کاری در میان کارمندان لازم است را مرور کنیم.

 

ایجاد انرژی مثبت در محیط کار

ار آنجاکه انرژی مسری است، در نتیجه تعامل بین کارکنان، می‌تواند بر خلق و خوی همه آن‌ها در محل کار تأثیر بگذارد. انرژی مثبت رهبران نیز خود را در نیروی کار نشان می‌دهد. برعکس آن نیز صادق است و به همین دلیل است که رهبران فناوری، باید انرژی منفی را در محل کار کنار بگذارند.

کارکنان شما باید هر روز در محل کار احساس امنیت، راحتی و در نهایت شادی داشته باشند. انرژی مثبت، از یک فرهنگ مناسب موجود در میان کارکنان حاصل می‌شود. از طریق همین فرهنگ، همه احساس مسئولیت می‌کنند که مثبت باشند و آن را به دیگران هم عرضه می‌کنند. این بدان معناست که کل تیم پیوند لذت‌بخشی دارند که تضمین‌کننده خوشحالی آن‌ها خواهد بود. سازمان به عنوان یک کل نیز، از این مسئله سود می‌برد، چراکه یک کارمند شاد، یک نیروی مولد خواهد بود.

باید در نظر داشتن که در راستای رسیدن به اهداف کسب‌وکار، داشتن کار تیمی یک مسئله ضروری و گریزناپذیر است. ایجاد فرصت‌های منظمی برای تعاملات مثبت افراد با یکدیگر، مانند یک پذیرایی در دفتر کار یا یک ناهار در روزهای تعطیل یا داشتن بازی‌هایی که کل تیم با هم درگیر آن شوند، می‌تواند اثر قابل توجهی در رفتار افراد با یکدیگر داشته باشد. اگر بودجه و زمان شما محدود است، حتی حرکات ساده‌ای مانند جشن تولد یا یک جشن موفقیت در محل دفتر کار هم می‌تواند محیط و روحیه تیمی را بهبود بخشد. فعالیت‌های اجتماعی، چه بزرگ و چه کوچک، می‌توانند تیم‌ها را درگیر نموده و با انگیزه نگه دارند.

 

استفاده از نقاط قوت کارکنان

هیچ‌کس از حس مفید نبودن یا عدم دریافت ‌قدردانی خوشحال نمی‌شود. بنابراین رهبران فناوری باید شایستگی‌های اصلی هر کارمند را در نظر داشته باشند. مطالعات اخیر نشان داده که شادی کارمندان، به نحوه ارتباط آن‌ها با تیم نیز بستگی زیادی داشته و از چنین جایگاهی است که آ‌ن‌ها آینده خود را در شرکت و ماندن یا ترک آن ارزیابی می‌کنند.

کارمندان فناوری، نیاز به تضمین‌هابی در مورد رشد شغلی خود دارند. رهبران می‌توانند با سپردن مسئولیت‌های بیشتر به آن‌ها شروع کنند. مسئولیت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با لذت بردن از شرایط شغلی، در نقش‌های مختلف رشد کنند. هنگام تخصیص نقش‌ها، مراقب باشید که کارمندان را در نقش‌هایی که با شایستگی‌های آن‌ها تناسب ندارد، قرار ندهید چراکه این می‌تواند اثرات منفی زیادی به دنبال داشته باشد.

 

کمک برای حفظ تعادل بین کار و زندگی

هر اندازه که محل کار مکانی سرگرم‌کننده و جذاب باشد، اما نمی‌تواند جایگزین بخش‌های دیگر زندگی شود. کارمندان فعال در حوزه فناوری، به دلیل شرایط شغلی خود، با مشکلات زیادی برای حفظ تعادل بین کار و زندگی مواجه می‌باشند. رهبران خوشحال، اهمیت تعادل کار و زندگی را می‌دانند و می‌توانند به کارکنان خود نیز کمک کنند تا به آن دست یابند. در بسیاری از مواقع، کارکنان تشخیص نمی‌دهند که چه زمانی در حال فرسودگی هستند. این در حالی است که استرس مزمن محل کار، یک سندرم جدی است. کمک به کارکنان برای رشد و کنترل مهارت‌های هوش هیجانی خود و تشخیص استرس محل کار، یک مهارت ارزشمند است که به آن‌ها کمک می‌کند تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنند.

ایجاد ساعات کاری انعطاف‌پذیر و یا ایجاد راهی برای لذت بردن از زندگی به دور از محیط دفتر، برخی از راهکارهایی هستند که برای ارتقای تعادل بین کار و زندگی می‌توان به آن‌ها تکیه کرد. علاوه بر این، رهبران با برنامه‌ریزی رویدادهای مختلف، می‌توانند به کارمندان کمک کنند تا برای تفریح ​​بیرون بروند. این قبیل کارها، به شکستن یکنواختی، احساس اجبار و فدا شدن بخشی از زندگی غلبه می‌کند. همچنین برون‌سپاری برخی از کارها، می‌تواند کارمندان را از برخی وظایف راحت نموده و به آن‌ها امکان دهد تا زمان بیشتری برای خانواده داشته باشند.

 

در نظر گرفتن نظرات کارمندان

کارمندان دوست دارند احساس کنند که جزئی از تیم هستند؛ بنابراین، رهبران باید نظرات آن‌ها را در نظر گرفته و از آن‌ها قدردانی کنند. رهبران بزرگ درک می‌کنند که برای یک تیم فناوری خوشحال، آورده همه افراد مهم است. بخشی از حمایت از کارمندان، این است که به آن‌ها اجازه بدهیم تا نظراتشان را بیان کنند. رهبران باید کارکنان را به مشارکت در تصمیماتی که بر کار آن‌ها تأثیر می‌گذارد، وادار کنند. تیم باید هر ایده را به طور انتقادی ارزیابی کند تا از نکات مثبت و منفی آن مطلع شوند.

علاوه بر این، شرکت‌ها باید بر ایجاد روابط معنادار با همکاران خود تمرکز داشته باشند. از آنجایی که اکثر ما بخش زیادی از زندگی خود را در محل کار می‌گذرانیم، داشتن روابط رضایت‌بخش، می‌تواند به طرز چشمگیری بر روحیه و نگرش شما تأثیر بگذارد. اطمینان از ترویج رویدادهای شبکه‌ای شرکت، اهدای جوایز و برگزاری رویدادهای تقدیر و معرفی افراد به عنوان بازیکنان تیم، استراتژی‌های مهمی برای این امر هستند.

نیروی کار امروزی، به طور فزاینده‌ای خواستار شفافیت، انعطاف‌پذیری و شناخت است. به عنوان مالک یک کسب‌وکار، بسیار مهم است که با غریزه خود مبارزه نموده و فرض کنید که همه به «جایزه مشارکت» نیاز دارند. این واقعیت ساده را در نظر بگیرید: وقتی رضایت کارکنان را در اولویت قرار می‌دهید، بهره‌وری هم بالا می‌رود.

به طور خلاصه، رهبران فناوری خوشحال به‌طور قابل توجهی به شادی کارکنان کمک می‌کنند. نقش آن‌ها، حصول اطمینان از این است که همه احساس عضویت در تیم دارند و هیچ قطع ارتباطی وجود ندارد. رهبران از طریق توانایی خود در گرد هم آوردن همه و حمایت از آن‌ها، می‌توانند شادی کارکنان را ارتقا دهند.

 

پرداخت و پاداش

مسلماً مسئله پرداخت و پاداش یکی از مهم‌ترین عوامل در رضایت کارکنان است. ارائه پاداش‌های متناسب با شغل و مسئولیت افراد و همچنین در نظر گرفتن هزینه‌هایی که رقبا و شرکت‌های خارجی در منطقه شما حاضر به پرداخت به نیروی انسانی هستند، از عوامل بسیار مهمی است که می‌تواند در ایجاد رضایت کارمندان اثر قابل توجهی داشته باشد.

تأمین مزایای اضافی مثل بیمه‌های تکمیلی درمانی و پاداش‌های مختلف، می‌توانند جذابیت محیط کار را برای افراد افزایش دهند. باید در نظر داشت که همیشه هم پاداش به صورت نقدی نبوده و گاهاً می‌تواند با پرداخت هزینه‌های آموزش یا سفر یا حتی هزینه‌ برخی کارهای تفریحی پوشش داده شود. شما باید از جامع و رقابتی بودن بسته‌های پاداش خودتان مطمئن شده و در عین حال رصد کنید که چه چیز دیگری می‌توانید ارائه دهید تا در موج مشاغلی که در حال استخدام هستند، شما را برجسته نماید.

در نظر گرفتن انگیزه‌هایی همچون ارائه سهام به کارمندان اولیه و کلیدی هم، یکی از مواردی است که خصوصاً استارت‌آپ‌ها باید توجه بسیار زیادی به آن داشته باشند چراکه آن‌ها در ابتدای مسیر کاری خودشان نمی‌توانند نیروهای ماهر و کلیدی را با هزینه‌هایی معقول و در رقابت با شرکت‌های بزرگ جذب نمایند و لذا مواردی مثل اعطای سهام، می‌تواند جذابیت ویژه‌ای برای این قبیل افراد ایجاد نموده و امیدواری آن‌ها را برای ادامه کار افزایش دهد.

 

به طور خلاصه، در نظر داشته باشید که صرف زمان برای ایجاد رضایت و مشارکت در کارکنان، بسیار سودمند بوده و این قبیل استراتژی‌ها، باید به عنوان بخشی از برنامه رشد کلی در شرکت وجود داشته باشد.

 

مرجع: «entrepreneur» و «entrepreneur»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.