از فکر تا عمل

بررسی محیطی - تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی محیط سازمانی

بررسی محیطی - تجزیه و تحلیل داخلی و خارجی محیط سازمانی

محیط سازمانی شامل عوامل خارجی و داخلی است. این محیط باید همواره بررسی شود تا بتواند عوامل موثر بر موفقیت سازمان را تعیین کند. بررسی محیطی به مالکیت و بهره‌برداری از اطلاعات در مورد موقعیت‌ها، الگوها، گرایش‌ها و روابط در محیط داخلی و خارجی سازمان اشاره دارد. این بررسی به مدیران کمک می‌کند تا مسیر آینده سازمان را تعیین کنند. همچنین این بررسی باید تهدیدها و فرصت‌های موجود در محیط را شناسایی کند. یک سازمان در زمان تعیین استراتژی، باید از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرد و تهدیدها را به حداقل برساند. یک تهدید برای یک سازمان ممکن است فرصتی برای سازمانی دیگر باشد.
اجزاء یک بیانیه استراتژی

اجزاء یک بیانیه استراتژی

بیانیه استراتژی یک شرکت، مسیر استراتژیک طولانی مدت و خط مشی‌ سیاست‌های کلان را تعیین می‌کند. این بیانیه یک جهت و طرح مشخص برای فعالیت‌های شرکت در سال‌های آینده به ارمغان می‌آورد. اجزای اصلی بیانیه استراتژیک عبارتند از: هدف استراتژیک، مأموریت، چشم‌انداز و اهداف کلی و جزئی.
اهمیت چشم‌انداز و مأموریت

اهمیت چشم‌انداز و مأموریت

یکی از اولین پرسش‌ها در خصوص یک سازمان این است که آیا چشم‌انداز و مأموریت برای سازمان تعریف شده است یا خیر. علاوه بر این، یکی از اولین موارد آموزشی در مدارس تجارت نیز اهمیت چشم‌انداز و مأموریت است.
فرایند مدیریت استراتژیک - تعریف، مراحل و اجزا

فرایند مدیریت استراتژیک - تعریف، مراحل و اجزا

فرایند مدیریت استراتژیک به معنای تعیین استراتژی سازمان است. مدیران توسط این فرآیند مجموعه‌ای از استراتژی‌های سازمان را تعریف می‌کنند تا دستیابی به عملکرد بهتری را فراهم کنند. مدیریت استراتژیک فرایندی مداوم است که به تخمین تجارت و صنایع سازمان می‌پردازد. رقیب‌های سازمان را ارزیابی می‌کند و اهداف را جهت تعیین رقیب‌های فعلی و آینده تعیین می‌کند و در مرحله بعد هر کدام از استراتژی‌ها را مجدد ارزیابی می‌کند.
تصمیمات استراتژیک - تعاریف و خصوصیات

تصمیمات استراتژیک - تعاریف و خصوصیات

تصمیمات استراتژیک، به کل فضای فعالیتی شرکت، منابع سازمان و افراد تشکیل‌دهنده و واسط بین این دو مربوط می‌شود. در این مقاله خصوصیات و ویژگی‌های تصمیمات استراتژیک بیان می‌شوند.
مزایای مدیریت استراتژیک

مزایای مدیریت استراتژیک

مزایای بسیاری در مدیریت استراتژیک وجود دارند که شامل شناسایی، اولویت‌بندی و اکتشاف فرصت‌ها هستند. محصولات، بازارها و تاخت و تازهای جدیدتر در خطوط تجاری تنها در صورتی که شرکت‌ها در برنامه‌ریزی استراتژیک فعالیت داشته باشند، مهیا می‌شوند. در مرحله بعد، مدیریت استراتژیک به شرکت‌ها امکان بررسی عینی فعالیت‌های انجام شده توسط خود را می‌دهد و با تجزیه‌و‌تحلیل سود هزینه، مشخص می‌کند که آیا شرکت سودآور است یا خیر.
انگیزه تیمی – نکاتی برای ایجاد انگیزه در تیم

انگیزه تیمی – نکاتی برای ایجاد انگیزه در تیم

یک تیم زمانی در مسیر رسیدن به یک هدف به بهترین نحو عمل می‌کند که در آن انگیزه ایجاد شده باشد. ایجاد انگیزه در یک تیم در ادامه برآوردسازی نیاز‌ها و درخواست‌های اعضای تیم انجام می‌شود.
مقدمه‌ای بر رسانه

مقدمه‌ای بر رسانه

اغلب، اصطلاح مطبوعات عمومی که درمورد رسانه‌ها به کار می‌رود را شنیده‌ایم. این اصطلاح به چهار ستون اصلی دموکراسی اشاره دارد که رسانه‌ها ستون چهارم و مهم آن هستند. تا‌کنون بسیاری از کشورها هنجارهای دموکراتیک حکومتی خود را اتخاذ کرده‌اند، رسانه‌های پر جنب و جوش و آزاد جزء موارد لازم برای دموکراسی سالم محسوب می‌شوند. این امر به این دلیل است هر دموکراسی نیاز به یک رسانه دارد که در آن مقامات و اقدامات آن‌ها به طور انتقادی مورد نظر و تحلیل قرار گیرد.
دهکده جهانی: رسانه‌ها در قرن بیست و یکم

دهکده جهانی: رسانه‌ها در قرن بیست و یکم

مارشال مک لوهان، نظریه‌پرداز افسانه‌ای رسانه‌ها، اصطلاح «دهکده جهانی» را برای نشان دادن تولید و مصرف انبوه تصاویر و محتویات رسانه در سراسر جهان، به کار برده است. این اصطلاح به معنای تجمع کشورهای جهان در یک ساختار تحت‌وب و غول‌پیکر رسانه‌ای است. برای مثال، کانال‌های خبری محبوب ایالات‌متحده (سی‌ان‌ان) و بریتانیا (بی‌بی‌سی)، در سراسر جهان در دسترس هستند.
مدیریت استراتژیک - معنا و مفاهیم مهم

مدیریت استراتژیک - معنا و مفاهیم مهم

مدیریت استراتژیک شناسایی و توصیف استراتژی‌هایی است که مدیران می‌توانند جهت رسیدن به عملکرد بهتر و مزیت رقابتی برای سازمان خود انجام دهند. گفته می‌شود که اگر سودآوری یک سازمان بالاتر از سودآوری متوسط برای همه شرکت‌های صنعت خود باشد، آن سازمان دارای مزیت رقابتی است.