آخرین مقالات

تجزیه‌و‌تحلیل SWOT چاینا موبایل

تجزیه‌و‌تحلیل SWOT چاینا موبایل

مقدمه‌

چاینا موبایل یکی از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی کشور چین است که در سال‌های اخیر به‌دلیل کاهش رشد اقتصادی خود و همچنین پایگاه مشتریان خود همواره مطرح بوده است. این شرکت محافظت‌شده متعلق به دولت و فاقد بهره‌وری، خود را تبدیل به یک شرکت غالب در کشور چین با جاه‌طلبی‌های جهانی جهت تسخیر بازارهای بین‌المللی کرده است. همان‌طور که تجزیه‌و‌تحلیل SWOT  نشان می‌دهد، این شرکت می‌تواند از نقاط قوت خود به‌صورت بهینه استفاده کند و بر روی نقاط ضعف خود کار کند تا تهدیدها را به فرصت‌ها تبدیل کند.

 

نقاط‌قوت

- طی چند دهه گذشته، کشور چین به یک نیروی اقتصادی تبدیل شده است و این، یک نقطه قوت کلیدی برای چاینا موبایل محسوب می‌شود چرا‌ که تا چند دهه قبل، برای سرمایه‌گذاران غربی شناخته شده نبود. در‌ حقیقت، این واقعیت که چاینا موبایل در میان 100 برند برتر جهانی در سال 2007 رتبه‌بندی شده است بدین معنی است که توانسته به‌خوبی و به‌طور واقعی در عرصه جهانی وارد شود.

- یکی از نقاط قوت این شرکت، تعداد قابل توجه مشتریان است (که تقریباً نیم میلیارد تخمین‌زده شده است)، هرچند باید اشاره کرد از آن‌جایی‌که این شرکت دولتی است و در بازار انحصاری عمل می‌کند، این رقم‌ها تا حدی به‌دلیل حضور غالب آن در کشور است.

- چاینا موبایل با سرعتی نزدیک به 50 درصد در سال، در حال رشد است و این به معنای پیشی‌گرفتن در رقابت جهانی و در چند سال آینده است.

-در‌ نهایت این شرکت، در حال گسترش تجارت بین‌المللی خود است تا میزان ردپای جهانی خود را افزایش دهد و به‌ویژه در آفریقا که به‌عنوان مرز پیشرفت بعدی در حال ظهور شناخته می‌شود، در حال ادغام شدن و پیشرفت است.

 

نقاط‌ضعف

- نقطه ضعف کلیدی چاینا موبایل این است که دیگر منحنی فناوری را پیشتازانه دنبال نمی‌کند؛ این موضوع تا حدی به‌علت مشکلاتی است که در تغییر پروتکل CDMA به‌GSM ، به‌دلیل تلفن‌های قدیمی و مشکلات مربوط به آن وجود داشت؛ به‌این‌ترتیب این شرکت قادر به انتقال از شبکه G3 به‌صورت یکپارچه نبود.

-یکی دیگر از نقاط ضعف این است که چاینا موبایل تا به‌حال محدود به بازارهای داخلی بوده است. اگرچه ما درباره پیشرفت بین‌المللی آن ذکر کرده بودیم، با‌ این‌حال به‌دلیل تردید و عدم اعتماد ‌به نفس در جذب بزرگنمایی‌های جهانی، هنوز به کشور‌های غربی راه نیافته است.

- چاینا موبایل برای گسترش به آفریقا، به‌شدت وابسته به مشارکت خود با بازیگران محلی در این حیطه است، به این معنی که هنوز‌ هم باید هویت بین‌المللی خود را توسعه دهد.

 

فرصت‌ها

- این شرکت با پیشرفت رو به گسترش کشور چین، می‌تواند جهشی بزرگ را در پایگاه مشتریان خود انتظار داشته باشد، گرچه بازار داخلی ممکن است جهت پیشرفت در سال‌های آینده این شرکت را به سوی خارج از کشور ترغیب کند. با ‌این‌حال، این واقعیت که چاینا موبایل آماده است تا به بازار داخلی رو به رشد وارد شود، هر چند به شیوه‌ای محدود و بر‌خلاف سال‌های گذشته که از شیوه‌‌های‌ استراتژی تهاجمی استفاده می‌کرد، نفی نمی‌شود.

- همانند بسیاری از دیگر شرکت‌های دولتی در کشور چین، این شرکت نرخ رشد سود سالانه را بیش از 20 درصد اعلام کرده است که باعث جذب توجه سرمایه‌گذاران غربی شده است؛ چرا ‌که چنین نرخ سودی در کشورهای توسعه‌یافته در غرب مشاهده نمی‌شود.

- این شرکت می‌تواند نقطه ضعف خود را در عدم دسترسی به فناوری G3 به یک فرصت تبدیل کند و این امر با وارد شدن به بازارهای روستایی در کشور چین که هنوز تحت بررسی هستند، مهیا می‌شود؛ به این معنی که چاینا موبایل می‌تواند بدون هیچ مشکلی در این زمینه با مسائل مربوط به آن روبه‌رو شود. علاوه بر ‌این، با اشباع شدن شهرها، طبیعی است که چاینا موبایل به دنبال رشد در مناطق روستایی باشد.

 

تهدیدها

- بخش مخابرات کشور چین هنوز تحت نظارت شدید است و از رقابت بین‌المللی باز‌مانده است که این موضوع به‌دنبال تلاش دولت چین برای ایجاد شرکت‌های خارجی در کشور، تهدیدی برای آن محسوب می‌شود. علاوه بر ‌این، چاینا موبایل با پیشرفت صنعت در آینده، باید با شرکت‌های محلی و بازیگران داخلی رقابت داشته باشد.

- یکی دیگر از تهدیدهای اصلی برای سودآوری چاینا موبایل این است که این شرکت تا به حال از قاعده بازی با «اعداد» پیروی کرده است که در آن، مشتریان بیشتر وارد بخش قیمت با ارزش پایین شده‌اند، به این معنی که تا‌کنون تمرکز بر روی تعداد خریداران بوده است. با پیشرفت‌های فناوری اخیر مانند G4 و حتی G3، چاینا موبایل در مدل تجارت خود با تهدیدهایی مواجه شده است و باید خدمات ارزش‌افزوده بالاتری را در اختیار داشته باشد.

- روابط تنگاتنگ این شرکت با دولت چين تا حدی به‌دليل دولتی بودن آن است و اين امر ممکن است در آينده با باز شدن تدريجي اقتصاد تغییر کند که در آن دولت، به احتمال زياد تجارت را از میان سودهای اجتماعی و بازده اقتصادی تخمین خواهد زد.

 

نتیجه

همان‌طور که تجزیه‌و‌تحلیل SWOT نشان می‌دهد، چاینا موبایل وظیفه خود را در سطح بین‌المللی و همچنین مدیریت بازار داخلی آغاز کرده است. با وجود همه این‌ها، بسیاری از سرمایه‌گذاران غربی به‌دنبال سهام این شرکت هستند که این امر به‌وضوح دستاوردی برای این شرکت محسوب می‌شود چرا که عرضه اولیه آن در سال 1997 خارج از هنگ‌کنگ، جایی که تکامل خود را از یک فعالیت محدود به یک موقعیت مدیریت بازار آغاز کرد، کمتر مورد توجه قرار گرفت.

منبع: managementstudyguide.com

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.