آخرین اخبار

حمایت صندوق بازنشستگی کشوری از تجاری‌سازی فناوری‌های نوین حوزه سالمندی

حمایت صندوق بازنشستگی کشوری از تجاری‌سازی فناوری‌های نوین حوزه سالمندی

مدیرکل صندوق بازنشستگی کشوری، ضمن اعلام حمایت این ‏صندوق از فناوری‌های نوین در حوزه سالمندی، خبر از فعالیت گسترده صندوق سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر این نهاد، به‌ویژه در بخش‌هایی چون سلامت و درمان، گردشگری سالمندی، مراکز فرهنگی و اجتماعی همچون ‏خانه‌های امید، افزایش ارتباطات اجتماعی و همچنین ایجاد کارآفرینی و اشتغال داد. گفتنی است، روند رو به رشد جمعیت سالمندان در ایران، در ‏کنار گسترش دامنه نفوذ استفاده از ابزارهای نوینی همچون اینترنت و تلفن‌های همراه در بین گروه‌های ‏مختلف سنی، فرصتی بی‌نظیر برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان، برای رفع نیازهای روزافزون این قشر است.
کاربرد فناوری دارورسانی در محصولات ضد پیری

کاربرد فناوری دارورسانی در محصولات ضد پیری

اگرچه کاربرد دارورسانی هدفمند، بیشتر برای درمان سرطان یا عفونت و دردهای مزمن بوده است، اما اخیراً شرکت «NanoSphere»، اعلام نموده که یک محصول ضد پیری جدید برای پوست ساخته که از سیستم دارورسانی انحصاری این شرکت، برای رهایش کنترل شده هیالورونیک اسید، استفاده می‌نماید. هیالورونیک اسید، یک پلیمر خطی بزرگ است که به طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود؛ اما تولید طبیعی آن با افزایش سن، کاهش می‌یابد.
راه‌اندازی اولین شتاب‌دهنده محصولات پزشکی تشخیصی با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری

راه‌اندازی اولین شتاب‌دهنده محصولات پزشکی تشخیصی با حمایت ستاد توسعه زیست‌فناوری

با حمایت و پشتیبانی ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اولین شتاب‌دهنده محصولات پزشکی تشخیصی «IVD»، افتتاح شد. این شتاب‌دهنده که «سیناپس» نام دارد، با هدف توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های پزشکی تشخیصی و ورود محصولات و خدمات فناورانه به بازار داخل و خارج کشور، تأسیس شده است. گفتنی است، محصولات پزشکی تشخیصی، طیف وسیعی از تجهیزات ساده تا آنالیزورهای پیچیده را شامل می‌شوند و امروزه نقشی مهم و کلیدی، در ارائه یک پاسخ قابل ‌اطمینان توسط آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، ایفا می‌نمایند.
پیش‌بینی بازار جهانی نانو غذا در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۱۹

پیش‌بینی بازار جهانی نانو غذا در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۱۹

یکی از صنایعی که به واسطه نانوفناوری، دستخوش تحولات زیادی شده است، صنایع غذایی است. تحقیقات صورت گرفته بر بازار جهانی نانو غذا، پیش‌بینی می‌کند که نرخ مرکب رشد سالیانه بازار این محصولات، در طول سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۲۴ درصد باشد. در گزارش ارائه شده، در خصوص کاربرد نانوفناوری در صنایع غذایی، بر سه حوزه بسته‌بندی، تولید و آزمایش مواد غذایی، تمرکز شده است. در میان سه حوزه، بخش بسته‌بندی مواد غذایی، بزرگ‌ترین سهم بازار نانو غذا در سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داده است که شامل بیش از ۳۸ درصد از بازار است.
صادرات محصولات نانویی به چین از سوی محققین دانشگاه آزاد رودهن

صادرات محصولات نانویی به چین از سوی محققین دانشگاه آزاد رودهن

محققان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، موفق به تولید، تجاری‌سازی و صادرات محصولات نانویی به کشور چین شده‌اند. «رنگین نانوساختار» که یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد رودهن، است و به منظور توسعه بازارهای خارجی برای محصولات نانویی، از شرکت رنگین نانو نهال منشعب شده است، دارای ۸ گواهی ثبت اختراع جهت محافظت از فناوری‌ها و محصولات توسعه‌یافته در آزمایشگاه‌های خود است. این شرکت، در زمره یکی از شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه نانوفناوری است که اقدام به انتقال دانش فنی پوشش‌های پودری الکترواستاتیک، به چین نموده است.
افزایش ۱۰ برابری ظرفیت باتری‌های لیتیوم یون با استفاده از نانو ذرات سیلیکون

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت باتری‌های لیتیوم یون با استفاده از نانو ذرات سیلیکون

شیمیدانان دانشگاه آلبرتا، گام مهمی در ساخت نسل جدید باتری‌های لیتیوم یونی مبتنی بر سیلیکون برداشته‌اند که ظرفیت شارژ ۱۰ برابری را برای این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های فعلی، به دنبال خواهد داشت. در این فناوری جدید، نانوذرات سیلیکونی که برای جبران رسانایی کم، در ایروژل‌های گرافن رسانا توزیع شده‌اند، مورد استفاده قرار گرفته است. گفتنی است که بر اساس ادعای ارائه شده، باتری تولیدی از این روش، با اندازه یکسان باتری‌های تسلا، می‌تواند مسیری ۱۰ برابر طولانی‌تری را طی نماید.
قوانین جدید دولت آمریکا برای کنترل استارت‌آپ‌ها

قوانین جدید دولت آمریکا برای کنترل استارت‌آپ‌ها

دولت آمریکا، اخیراً به منظور محدود کردن اشتراک فناوری‌های حیاتی با افراد و شرکت‌های خارجی، قوانین جدیدی را تصویب نموده است؛ تصمیمی که بر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیادی تأثیر خواهد گذاشت. در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، وزارت بازرگانی آمریکا، لیستی از فناوری‌هایی که در تعریف جدید فناوری‌های نوظهور می‌گنجند منتشر نمود. در لیست منتشرشده، فناوری نانوبیولوژی، که یکی از حوزه‌های بسیار مهم فناوری نانو است نیز، به چشم می‌خورد.
تحقیقات جدید برای بررسی تأثیر نانومواد بر سلامت انسان و محیط‌زیست

تحقیقات جدید برای بررسی تأثیر نانومواد بر سلامت انسان و محیط‌زیست

نانومواد، دارای ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی هستند که باعث کاربرد گستره آن‌ها در حوزه‌های مختلف صنعتی شده است. اما مانند هر فناوری جدید دیگری، باید اطمینان حاصل شود که نانوفناوری، سلامت انسان و محیط‌زیست را به خطر نمی‌اندازد. گروهی از دانشمندان، تحت پروژه‌ای بین‌المللی به نام «PATROLS»، در حال بررسی اثرات نانومواد هستند. این پروژه، نسل جدیدی از تست‌های ایمنی غیر حیوانی را برای پیش‌بینی دقیق‌تر اثرات جانبی ناشی از قرار گرفتن در معرض نانومواد در درازمدت، در انسان و محیط‌زیست، ارائه می‌دهد.
برگزاری رویداد تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته از سوی اتاق بازرگانی ایران

برگزاری رویداد تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته از سوی اتاق بازرگانی ایران

اتاق بازرگانی ایران، با هدف حمایت از استارت‌آپ‌ها، کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، یک همایش تخصصی با موضوع تجاری‌سازی فناوری برگزار می‌کند. این همایش که تحت عنوان «رویداد تجاری‌سازی فناوری‌های پیشرفته ایران» و در تاریخ پنجم اسفندماه سال جاری برگزار می‌گردد، پیوند بین صاحبان صنایع، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگ از یک‌سو و مخترعین، ایده‌پردازان، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی را از سوی دیگر دنبال می‌کند.
مهم‌ترین دستاوردهای نانوفناوری در سال ۲۰۱۸

مهم‌ترین دستاوردهای نانوفناوری در سال ۲۰۱۸

نانوفناوری، گستره‌ای از علوم مختلف را پوشش می‌دهد، به همین دلیل، پیشرفت‌های حاصل در این فناوری، حوزه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. به صورت کلی، اقدامات انجام گرفته در حوزه فناوری نانو را می‌توان به سه زیرمجموعه ارجاع داد که هر کدام، به طور مستقیم، بر یکی از: علوم رایانه، علوم مواد و علوم زیستی، تأثیر می‌گذارد. مطالعه انتشار پلاسمون در گرافن، استفاده از ژل نانوساختار برای تقطیر آب و واكسن حاوی نانوذرات براي بیماری آنفلوانزا را می‌توان به عنوان سه شاخص مهم از دستاوردهای حوزه‌های یاد شده در سال ۲۰۱۸ میلادی دانست