آخرین اخبار

پیش‌بینی بازار جهانی نانو غذا در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۱۹

پیش‌بینی بازار جهانی نانو غذا در سال‌های ۲۰۲۳-۲۰۱۹

یکی از صنایعی که به واسطه نانوفناوری، دستخوش تحولات زیادی شده است، صنایع غذایی است. به طور کلی، به آن دسته از مواد غذایی که در کاشتن، تهیه یا بسته‌بندی و محافظت از آن‌ها، از نانومواد یا نانو ابزارها استفاده شده باشد، نانوغذا گفته می‌شود. تحقیقات صورت گرفته بر بازار جهانی نانو غذا، پیش‌بینی می‌کند که نرخ مرکب رشد سالیانه بازار این محصولات، در طول سال‌های 2023-2019 میلادی، بیش از 24 درصد باشد.

روند رو به رشد جمعیت جهان، منجر به افزایش تقاضای مواد غذایی می‌شود که خود یکی از عواملی است که نیاز به تکنیک‌های بهبود بهره‌وری کشاورزی را به وجود می‌آورد. برخی محصولات نانویی مورد استفاده در صنایع کشاورزی، مانند کودها و آفت‌کش‌های نانویی، بر کاهش انتشار مواد شیمیایی، کاهش اتلاف مواد مغذی و همچنین افزایش بازده محصولات، تمرکز دارند. از این رو، فناوری نانو به کمک نانو ابزارهای جدید خود، توانایی بهبود کشاورزی را فراهم می‌نماید.

علاوه بر تأثیر نانوفناوری در بهبود فرایندهای کشاورزی، بکارگیری آن برای تولید مواد غذایی سالم و با ویژگی‌های درمانی نیز، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نانوکپسول‌ها، به حفاظت از ترکیبات مکمل‌های غذایی کمک نموده و خواص مغذی آن‌ها را حفظ می‌کنند. نانوکپسوله کردن، به افزایش جذب و کنترل ویتامین‌ها کمک می‌نماید؛ به عنوان مثال، نانوکپسول‌های کازئین، به عنوان یک سیستم انتقال‌دهنده کلسیم و فسفات عمل می‌کنند. نانوكپسول‌ها همچنین می‌توانند به نوشیدنی‌ها اضافه شده و از مواد مغذی موجود در آن‌ها نیز محافظت نمایند. انتظار می‌رود که چنین مزایایی، کاربرد فناوری نانو را در در ساخت مواد غذایی دارویی افزایش دهد.

در گزارش ارائه شده در خصوص بازار جهانی نانو غذا، بررسی بازار در دو محور کاربرد و جغرافیای قابل عرضه، صورت گرفته است. در خصوص کاربرد نانوفناوری در صنایع غذایی، بر سه حوزه بسته‌بندی، تولید و آزمایش مواد غذایی، تمرکز شده است. در میان سه حوزه کاربردی یاد شده، بخش بسته‌بندی مواد غذایی، بزرگ‌ترین سهم بازار نانو غذا در سال 2018 را به خود اختصاص داده است که شامل بیش از 38 درصد از بازار است. همچنین انتظار می‌رود که در کل دوره پیش‌بینی شده، این بخش همچنان بر بازار غلبه داشته باشد.

در دسته‌بندی جغرافیایی نیز، منطقه آسیا-اقیانوسیه، با تقریباً 41 درصد از سهم بازار در سال 2018، بیش‌ترین تسلط را بر بازار داشته و بعد از آن، به ترتیب آمریکای شمالی و اروپا قرار دارند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته، انتظار می رود که منطقه آسیا-اقیانوسیه، در طول دوره 2023-2019 نیز، بر بازار تسلط داشته باشد.

 گفتنی است، شرکت «Technavio» که تهیه این گزارش را به عهده داشته است، یکی از پیشگامان جهانی ارائه‌دهنده تحقیقات و مشاوره فناوری است که با تمرکز بر روندهای نوظهور بازار، به شرکت‌ها درک مناسبی از بازار و همچنین، راهبردهاي مؤثری براي بهينه‌سازي موقعيت آن‌ها در بازار، ارائه می‌نماید.

 

 

مرجع: «Business Wire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.