آخرین اخبار

گفتمان هیئت تجاری چین با چند شرکت‌ نانویی توانمند ایرانی

گفتمان هیئت تجاری چین با چند شرکت‌ نانویی توانمند ایرانی

یک هیئت تجاری چینی، از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فناورانه شرکت‌های نانویی ایران، بازدید نمودند. این هیئت که با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیت شرکت‌های ایرانی در حوزه پلیمر به ایران سفر نموده است، در روز چهارشنبه ۲۶ دی ماه سال جاری، نشستی را با چهار شرکت ایرانی در محل ستاد توسعه فناوری نانو، برگزار نمود. در این نشست، شرکت‌های پویا پلیمر تهران، بسپار پیشرفته شریف، شمیم پلیمر و آروین سپهر پارت، دستاوردهای خود را در حوزه مواد پلیمری، ارائه نمودند. در پایان نشست، هیئت چینی، از شرکت‌های ایرانی برای معرفی محصولات و خدمات خود تشکر نموده و ضمن تأکید بر مزیت‌ها و فرصت‌های موجود، برای همکاری با شرکت‌های نانویی ایران، اعلام آمادگی نمودند.
قرارگیری محقق هندی فعال در حوزه نانو در میان محققین اثرگذار جهان در سال ۲۰۱۸

قرارگیری محقق هندی فعال در حوزه نانو در میان محققین اثرگذار جهان در سال ۲۰۱۸

یک محقق هندی از مؤسسه علوم زیستی «ILS»، در فهرست محققین اثرگذار جهان در سال ۲۰۱۸ میلادی قرار گرفت. «سانجیب ساهو» که از سال ۱۹۹۵ میلادی، بر روی درمان بیماری سرطان از طریق فناوری نانو متمرکز است، یکی از ۱۰ دانشمند حاضر در فهرست فوق محسوب می‌شود. گفتنی است، این فهرست، از سوی مؤسسه آمریکایی «Clarivate Analytics» و بر مبنای میزان ارجاعات به نتایج پژوهشی هر یک از افراد حاضر در لیست، انتشار یافته است.
تولید شوینده نانویی خودرو در یک شرکت ایرانی

تولید شوینده نانویی خودرو در یک شرکت ایرانی

یک شرکت ایرانی، محلول شوینده‌ نانویی جدیدی تولید نموده که می‌تواند تمیز کردن بدنه، موتور و لاستیک خودرو را ساده نماید. با استفاده از این محلول شوینده غیرالکلی، دیگر نیاز به آب نبوده و تنها با یک دستمال، می‌توان بدنه خودرو را تمیز نمود. شرکت «کیمیاشیمی سهند»، در سال 1380 تأسیس شده و تاکنون موفق به تولید انواع محصولات آرایشی بهداشتی، شوینده‌ها، پاک‌کننده‌ها و فرآورده‌های صنعتی شده است. از مهم‌ترین محصولات این شرکت، می‌توان به اسپری پاک‌کننده تبلت و موبایل، اسپری پاک‌کننده صفحات نمایش «LCD» و «LED»، اسپری پاک‌کننده شیشه و محلول شوینده بدون آب بدنه و موتور خودرو اشاره نمود.
ثبت اختراع و نشان تجاری جهت بهبود فروش محصول نانویی ضدترک شیشه خودرو

ثبت اختراع و نشان تجاری جهت بهبود فروش محصول نانویی ضدترک شیشه خودرو

شرکت نانویی «C-Bond Systems» که در حوزه بهبود و تقویت مواد شکننده متمرکز است، برای محصول جدید خود که مختص شیشه‌های اتومبیل است، اقدام به ثبت یک نشان تجاری جدید، در دفتر ثبت پتنت و علائم تجاری آمریکا نموده است. این محصول که از طریق ثبت پتنت نیز تحت حفاظت قرار گرفته است را می‌توان از طریق یک آبپاش معمولی، به روی شیشه اسپری نمود و سپس آن را با یک دستمال، خشک نمود. فناوری منحصربه‌فرد بکار رفته در این محصول، نواقص سطحی موجود در شیشه که ساختار کامپوزیتی آن را تضعیف می‌کند، شناسایی نموده و افزایش مقاومت به ضربه شیشه را به همراه خواهد داشت.
نقش استارت‌آپ‌ها در جذب نخبگان ایرانی خارج کشور

نقش استارت‌آپ‌ها در جذب نخبگان ایرانی خارج کشور

در مسیر توسعه فناوری در کشور، منابع انسانی متخصص، از مهم‌ترین سرمایه‌ها به حساب می‌آیند. بنا به اعلام دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری: «در حال حاضر، بیش از هزار نفر از نخبگان ایرانی غیرمقیم، به کشور بازگشته‌اند که ۶۰ درصد آن‌ها به استارت‌آپ‌ها جذب شده‌اند.» در واقع، می‌توان گفت که جریان استارت‌آپی، هم خود کمک به بازگشت سرمایه انسانی نخبه کشور نموده و هم در فرایند معکوس، بازگشت این سرمایه‌ها، می‌تواند جان دوباره‌ای را در اکوسیستم نوآورانه استارت‌آپی ایجاد نماید. تمرکز بر فناوری‌های نوین در استارت‌آپ‌ها، خود یکی از آن موقعیت‌هایی است که علاقه‌مندی را برای نخبگان کشور ایجاد نموده تا در داخل کشور، در حوزه‌هایی که دارای توانمندی‌های ارزشمندی هستند، مشغول به فعالیت گردند.
کسب جایزه تغییرات آب و هوایی از سوی شهرداری دبی به دلیل استفاده از رنگ‌ نانویی

کسب جایزه تغییرات آب و هوایی از سوی شهرداری دبی به دلیل استفاده از رنگ‌ نانویی

شهرداری دبی، برای مطالعات مرتبط با استفاده از نانو فناوری در رنگ‌ها تحت شرایط متفاوت آب و هوایی و تأثیر آن‌ها در کاهش اثرات کربن، موفق به کسب جایزه «Climate Change Awards 2018» گردید. گفتنی است، جایزه یاد شده، سالیانه به تلاش‌ها و اقدامات نهادهای مختلف در کشورهای جهان، در جهت کاهش انتشار کربن و موفقیت در مقابله با افزایش دمای کره زمین، اعطا می‌شود.
رشد ۶۸ درصدی ثبت اختراعات نانویی مخترعان ایرانی

رشد ۶۸ درصدی ثبت اختراعات نانویی مخترعان ایرانی

در سال ۲۰۱۸ میلادی، مجموعاً ۴۲ پتنت در حوزه نانو فناوری از سوی محققین و مخترعین ایرانی در دفاتر ثبت اختراع آمریکا و اروپا انتشار یافته است که رشدی ۶۸ درصدی را در مقایسه با سال قبل، نشان می‌دهد. گفتنی است، بر اساس فهرست منتشر شده، ایران در جایگاه ۲۱ قرار گرفته و همچنین، ایران و عربستان، به ترتیب با ۲۶.۸ و ۱۷.۸ درصد، بیشترین نسبت پتنت‌های نانویی به کل پتنت‌های منتشر شده را به خود اختصاص داده‌اند.
سرمایه‌گذاری‌های وسیع مایکروسافت در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری

سرمایه‌گذاری‌های وسیع مایکروسافت در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری

مایکروسافت، به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌های نوین، از اولین مجموعه‌هایی است که استارت‌آپ‌ها را به‌عنوان یک منبع سرشار از پتانسیل‌های فنی و نوآوری، همراه با ارزش‌افزوده قابل‌توجه، پذیرفته و اقدام به سرمایه‌گذاری‌های ساختارمند در استارت‌آپ‌های مختلف نموده است. در همین راستا، «بیل گیتس»، میلیاردر و بنیان‌گذار مایکروسافت، خبر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری گسترده این شرکت در پاکستان داده است.
بدون نانوفناوری، هوشمندسازی لباس‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود!

بدون نانوفناوری، هوشمندسازی لباس‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود!

شاید زمانی هوشمندسازی به عنوان یک ایده خام و رؤیایی به نظر می‌رسید، اما اکنون، این رؤیا و آرزوی بچه‌گانه، به نوعی به حقیقت نزدیک شده و فاصله چندانی تا دستیابی به آن وجود ندارد. در این میان، یکی از ابزارهایی که برای هوشمندسازی تا حدودی بر روی آن تمرکز شده است، لباس‌های هوشمند هستند که نیازمند الیاف‌هایی رسانا می‌باشند. محققان، به منظور تولید این الیاف‌ها، از اثر مویینگی پنبه، نایلون و پلی‌استر استفاده نموده و آن‌ها را در یک محلول، حاوی نانوسیم‌های نقره، فرو می‌بردند. به کمک این فرایند، نانوسیم‌ها به صورت خودبه‌خود جذب الیاف شده و به واسطه جریان ناشی از تبخیر، روی تمامی نخ‌ها را به طور یکسان می‌پوشانند.
جذب سرمایه در استارت‌آپ‌های ایرانی؛ دشوار و در عین حال ساده

جذب سرمایه در استارت‌آپ‌های ایرانی؛ دشوار و در عین حال ساده

یکی از مهم‌ترین مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی، بازاریابی و جذب سرمایه جهت آماده‌سازی و عرضه محصول نهایی خود به بازار تقاضا است. آیا کارآفرینان ایرانی، باید دست روی دست بگذارند و یا با ایده‌های جدید می‌توان این مشکل را رفع نمود؟ یک مثال خوب در این زمینه، استارت‌آپ زودشور است که حتی موفق به جذب سرمایه از کشورهای خارجی شده است. «محمد رهی»، بنیان‌گذار این استارت‌آپ که یک کسب‌وکار در زمینه خدمات خشک‌شویی آنلاین است، خبر از سرمایه‌گذاری خارجی جهت حضور در بازار عمان داده است.