آخرین اخبار

قوانین جدید دولت آمریکا برای کنترل استارت‌آپ‌ها

قوانین جدید دولت آمریکا برای کنترل استارت‌آپ‌ها

دولت آمریکا، اخیراً به منظور محدود کردن اشتراک فناوری‌های حیاتی با افراد و شرکت‌های خارجی، قوانین جدیدی را تصویب نموده است؛ تصمیمی که بر استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیادی تأثیر خواهد گذاشت. همچنین از آنجا که این قانون، بر تمام افراد خارجی، چه خارج و چه داخل آمریکا، اعمال می‌شود، شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاران، شرکا یا مشتریان آن‌ها مستقر در آمریکا هستند، اما شهروند آمریکایی نیستند نیز، تحت تأثیر این قوانین جدید، قرار خواهند گرفت.

در ماه نوامبر سال گذشته میلادی، وزارت بازرگانی آمریکا، لیستی از فناوری‌هایی که در تعریف جدید فناوری‌های نوظهور می‌گنجند منتشر نمود. در لیست منتشرشده، فناوری نانوبیولوژی، که یکی از حوزه‌های بسیار مهم فناوری نانو است نیز، به چشم می‌خورد. گفته می‌شود که لیست نهایی اداره بازرگانی از فناوری‌های نوظهوری که تحت تأثیر قوانین کنترل‌کننده جدید قرار خواهند گرفت، امسال منتشر خواهد شد و از آن به بعد، شرکت‌های آمریکایی تولیدکننده این فناوری‌ها، تحت بررسی قرار گرفته و با محدودیت‌های جدیدی برای اشتراک‌گذاری فناوری و صادرات محصولات، روبرو خواهند شد.

طبق قوانین جدید، اگر استارت‌آپی در تولید، طراحی، آزمایش، ساخت و یا توسعه فناوری حیاتی فعال باشد و یکی از مالکان استارت‌آپ خارجی باشند، در صورتی که شخص یا نهاد خارجی، «دارای حق کنترل شرکت»، «دسترسی به هر اطلاعات فنی غیرعمومی»، «عضویت، انتصاب، یا نظارت بر هیئت‌مدیره» و یا «مشارکت در تصمیم‌گیری در مورد استفاده، توسعه، خرید یا انتشار فناوری حیاتی» داشته باشد، استارت‌آپ مذکور، باید اطلاعات شرکت را در کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا «CFIUS»، ثبت نماید.

این تغییر سیاست، از آن جهت مهم است که خریداران شرکت‌های فناور آمریکایی، سرمایه‌گذاران این شرکت‌ها و حتی افرادی که در این شرکت‌ها مشغول به فعالیت هستند، با محدودیت‌های جدیدی روبرو خواهند شد. همچنین، با گسترش فناوری‌های جدید که تحت عنوان «حیاتی» تعریف شده‌اند، دولت همچنین بر صادرات فناوری‌ها نیز، کنترل بیشتری خواهد داشت. علاوه بر این، همه شرکت‌های آمریکایی، باید اطمینان حاصل نمایند که هیچ کسب‌و‌کاری در تعامل با افراد تحت تحریم و یا کسانی که در مکان‌های ممنوعه قرار دارند، انجام نمی‌دهند.

گفتنی است، از آنجا که این الزام، برای شرکت‌هایی با اقلام و فناوری‌های حساس، بسیار مهم خواهد بود، شرکت‌های فناور، نگرانی خود را از اینکه قوانین جدید، آینده تحقیق و توسعه در صنعت آمریکا را با چالش‌هایی روبرو می‌نماید، ابراز داشته‌اند.

 

مرجع: «Venture Beat»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.