آخرین اخبار

استفاده از نانو فناوری برای رفع چالش‌های فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»

استفاده از نانو فناوری برای رفع چالش‌های فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»

انستیتوی «Wyss»، به عنوان بازوی زیست‌فناوری دانشگاه هاروارد و شرکت «Cytosurge Ag» که یک تولیدکننده ابزارآلات منحصربه‌فرد نانویی است، خبر از یک همکاری مشترک برایتوسعه و تجاری‌سازی فناوری اصلاح ژنی «CRISPR» داده‌اند. این همکاری، در راستای شکل‌گیری و پیشبرد مؤثرتر اصلاحات ژنی تک‌سلولی آغاز شده که می‌تواند برخی از اختلالات و چالش‌های موجود را نیز مرتفع نماید. با توجه به ظرفیت قابل توجه طرفین، آغاز این همکاری می‌تواند حرکت به سمت مقیاس‌های بزرگ‌تر برای اهداف دارویی، بالینی و زیست‌فناوری را فراهم نماید.
استفاده از نانوذرات طلا برای تشخیص طعم شربت افرا

استفاده از نانوذرات طلا برای تشخیص طعم شربت افرا

محققین دانشگاه مونترال، موفق به توسعه روش جدیدی برای تشخیص سریع طعم شربت افرا شده‌اند. اهمیت شربت افرا، به حدی است که آن را طلای مایع ایالت کبک می‌نامند و به همین دلیل، یافتن یک روش مناسب که بتواند کیفیت آن را مشخص نماید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. فناوری ابداعی، یک آزمایش مبتنی بر تغییرات رنگ است که نشان می‌دهد چگونه شربت افرا طعم‌دار می‌شود. نانوذرات طلا، این امکان را فراهم نموده که در چند ثانیه، امکان رؤیت تغییر رنگ شربت فراهم شده و بر این اساس، اختلاف طعم و کیفیت محصول تولیدی، مشخص می‌گردد.
آغاز چهارمین فراخوان دوره هشتم برنامه نانومچ

آغاز چهارمین فراخوان دوره هشتم برنامه نانومچ

نظر به مشکلات ناشی از شیوع بيماري کرونا در کشور و محدودیت‌های مخاطبین جهت ثبت طرح در فراخوان پیشین برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو (نانومچ)، مرحله چهارم هشتمین فراخوان طرح‌های نوآورانه، از ابتدای خرداد ماه آغاز خواهد شد. در همین راستا، نانومچ ضمن آرزوی سلامتی برای تمامی مخاطبین عزیز، از نوآوران و فعالان حوزه فناوری نانو دعوت می‌نماید تا با حضور در برنامه نانومچ، توسعه و تجاری‌سازی دستاوردهای باکيفيت خود را جدی‌تر از گذشته پیگیری نمایند.
کنترل واکنش‌های سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به کرونا

کنترل واکنش‌های سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به کرونا

یکی از فاکتورهای مرگبار برای بیشتر بیمارانی که به کرونا مبتلا شده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند، واکنش‌های سیستم ایمنی بدن است؛ پدیده‌ای بسیار پیچیده و شامل التهابات کنترل نشده‌ای که می‌تواند مرگ بیمار را به همراه داشته باشد. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که فناوری نانو، قادر به تحویل دارو به بافت‌های آسیب‌دیده و حل این چالش بزرگ است. دستاورد جدید، شامل یک نانوذره چند دارویی است که با استفاده از یک ترکیب ضدالتهابی تولید شده در بدن و نوعی چربی طبیعی در بدن، تولید شده است.
الهام از مکانیسم تنیدن تار عنکبوت برای حل مشکل چسبندگی نانوالیاف‌ها

الهام از مکانیسم تنیدن تار عنکبوت برای حل مشکل چسبندگی نانوالیاف‌ها

به واسطه بررسی‌های صورت گرفته بر روی گونه خاصی از عنکبوت‌ها، گامی دیگر در راستای توسعه فناوری نانو برداشته شده است. بر روی بدن عنکبوت‌های «Cribellate»، ساختارهای منحصربه‌فردی وجود دارد که اطلاعات باارزشی را برای توسعه فرایندهای تولید و استفاده از نانوالیاف‌ها، در اختیار محققین می‌گذارد. یکی از محدودیت‌هایی که برای کار با نانو الیاف‌ها وجود دارد، چسبیدن آن‌ها به تجهیزات مختلف و ایجاد مشکل در فرایندهای تولیدی است. با این وجود، محققین با الهام گرفتن از این عنکبوت‌ها و فرایندهای تنیدن تار، موفق به توسعه یک ساختار منحصربه‌فرد شده‌اند که راهکار مناسبی برای رفع مشکل مذکور محسوب می‌شود.
استفاده از پچ‌های هوشمند برای رصد لحظه‌ای سلامت

استفاده از پچ‌های هوشمند برای رصد لحظه‌ای سلامت

یک استارت‌آپ استرالیایی، موفق به توسعه نوعی تجهیز پوشیدنی جدید برای اندازه‌گیری نشانگرهای اصلی غذایی و رهگیری واکنش بدن به مواد غذایی مختلف شده است. این فناوری جدید، می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن و خطرناکی نظیر دیابت نوع 2 را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. «نوترومیکز»، مدعی است که پچ هوشمند این شرکت، می‌تواند داده‌های دقیقی برای کمک به کاربران فراهم نموده و اصلاح رژیم غذایی پیش از ایجاد یک فاجعه را ممکن نماید.
اپیدمی کرونا، فرصتی که برخی شرکت‌های نانویی خودی نشان دادند!

اپیدمی کرونا، فرصتی که برخی شرکت‌های نانویی خودی نشان دادند!

شرکت «IGL Coatings»، در زمره شرکت‌های نانویی فعال در مالزی است که با شیوع اپیدمی کرونا، نه‌تنها با تأثیر منفی بازار روبرو نشد، بلکه با بهره‌برداری بهینه از فرصت‌ها، کسب‌وکار خود را به شدت توسعه داد. این شرکت، در راستای تقاضاهای موجود برای محصولات ضدعفونی‌کننده، یک محصول انحصاری ضدعفونی سطوح، مبتنی بر عصاره‌های گیاهی تولید نموده که علاوه بر بازار محلی مالزی، به کشورهای انگلیس، استرالیا، کره جنوبی، تایلند، فیلیپین و آمریکای شمالی نیز صادر می‌گردد.
رصد ارتباطات داخلی در داخل گیاهان و نحوه واکنش به آسیب‌های خارجی

رصد ارتباطات داخلی در داخل گیاهان و نحوه واکنش به آسیب‌های خارجی

مهندسین دانشگاه «MIT»، با استفاده از حسگرهای مبتنی بر نانولوله‌های کربنی، فناوری جدید ارائه نموده‌اند که امکان رصد و کنترل نحوه پاسخگویی گیاهان به استرس‌هایی نظیر آسیب‌های نوری، عفونت و ضربه را فراهم می‌سازد. حسگرهای مذکور، درون برگ‌های گیاهان قرار گرفته و داده‌های خود را مبتنی بر ارتباطات داخلی در گیاهان، آماده می‌سازند. گفتنی است که گیاهان از پراکسید هیدروژن، برای برقراری ارتباط داخل برگ‌های خود استفاده نموده و نوآوری کلیدی حسگرهای نانویی دانشگاه «MIT» هم، بر همین موضوع استوار شده است.
بهبود عملکرد سیلیکون در باتری‌های لیتیوم یونی

بهبود عملکرد سیلیکون در باتری‌های لیتیوم یونی

محققین فنلاندی، موفق به تولید نانو مواد جدید شده‌اند که عملکرد سیلیکون در باتری‌های لیتیوم یونی را بهبود داده و شرکت‌های تولیدکننده این باتری‌ها را چند گام به جایگزینی آندهای کربنی با سیلیکون، نزدیک می‌سازد. به این منظور، یک ماده ترکیبی از میکرو ذرات سیلیکون و نانولوله‌های کربنی تولید شده که به حداقل رساندن تأثیر نرخ شارژ بر ظرفیت آندهای سیلیکونی را به دنبال دارد. همچنین این ماده جدید، هدایت الکتریکی و دوام مکانیکی باتری را افزایش داده و چالش‌های مرتبط با ایمنی باتری‌های لیتیوم یونی را نیز تا حدی رفع می‌کند.
تولید محصولات ضدعفونی برای سطوح تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی

تولید محصولات ضدعفونی برای سطوح تلفن‌های همراه و سایر دستگاه‌های الکترونیکی

در پی شیوع بیماری کرونا و تقاضای گسترده برای ضدعفونی نمودن سطوح مختلف، یک شرکت فیلیپینی تولیدکننده پوشش‌های نانویی، تلاش‌های خود را از تولید محافظ‌های دستگاه‌های الکترونیکی و گجت‌ها، به حل چالش‌های بهداشتی و ضدعفونی سطوح تغییر داده است. شرکت «نانوفیکسیت»، به تازگی محصولات ضدعفونی کننده‌ای به بازار عرضه نموده که علاوه بر خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی، بسته به نوع سطح، بین ۳ تا ۳۰ روز دوام خواهند داشت.