آخرین اخبار

استفاده از پچ‌های هوشمند برای رصد لحظه‌ای سلامت

استفاده از پچ‌های هوشمند برای رصد لحظه‌ای سلامت

یک استارت‌آپ استرالیایی، موفق به توسعه نوعی تجهیز پوشیدنی جدید برای اندازه‌گیری نشانگرهای اصلی غذایی و رهگیری واکنش بدن به مواد غذایی مختلف شده است. این فناوری جدید، می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن و خطرناکی نظیر دیابت نوع 2 را به صورت قابل توجهی کاهش دهد. نوترومیکز (Nutromics) مدعی است که پچ هوشمند این شرکت، می‌تواند داده‌های دقیقی برای کمک به کاربران فراهم نموده و اصلاح رژیم غذایی پیش از ایجاد یک فاجعه را ممکن نماید.

بر اساس آمارهای موجود، بیش از 350 میلیون نفر در سراسر جهان، به بیماری دیابت مبتلا هستند. این مسئله، آسیب‌های جدی و البته هزینه قابل‌توجهی را بر کشورهای مختلف تحمیل می‌کند. نکته کلیدی پیرامون بیماری دیابت، نقش رژیم غذایی ناسالم در افزایش ریسک ابتلا به آن است. از همین رو، فناوری‌های نوظهور به دلیل قابلیت بالای سفارشی‌سازی مبتنی بر هر کاربر، نقش غیر قابل انکاری در کاهش موارد ابتلا خواهند داشت. یک مثال خوب، فناوری جدید نوترومیکز است که نشانگرهای غذایی را در بدن کاربر رصد نموده و اطلاعات را به یک اپلیکیشن خاص ارسال می‌کند. کاربران می‌توانند نحوه واکنش بدنشان به مواد غذایی مختلف را ردیابی نموده و با اصلاح رژیم غذایی، ریسک ابتلا به دیابت را کاهش دهند.

این فناوری منحصربه‌فرد، با هدایت نوترومیکز و طی همکاری با مجموعه‌ای از دانشگاه‌های استرالیایی، از جمله «RMIT» و «Griffith» توسعه یافته و مراحل پایانی ساخت و تجاری‌سازی را می‌گذراند. بنا بر اظهارات مدیران ارشد این استارت‌آپ، محصول فوق‌الذکر، دارای کاربردهای بالقوه دیگری نیز بوده که از آن جمله، می‌توان به مدیریت استرس، سلامت خواب کاربر، عملکرد ورزشی و حتی تشخیص ویروس در مراحل اولیه، اشاره نمود. این دامنه کاربرد گسترده، ارزش تجاری فناوری را دوچندان ساخته و امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید برای بهبود و توسعه را افزایش می‌دهد.

گفتنی است که یکی از چالش‌های دستگاه‌های الکترونیک پوشیدنی و هوشمند، نظیر همین دستگاه رصد نشانگرهای غذایی بدن، نیاز به انعطاف‌پذیری بالا و راحتی کاربران در استفاده از آن‌ها است که فناوری نانو، می‌تواند به رفع این چالش کمک نماید. سنسورهای نانویی تعبیه شده در پچ نوترومیکز و انعطاف ناشی از ساختار خاص آن، مثالی از کاربرد فناوری نانو در صنعت پوشیدنی‌های هوشمند محسوب می‌شود.  

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.