آخرین اخبار

استفاده از نانو فناوری برای رفع چالش‌های فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»

استفاده از نانو فناوری برای رفع چالش‌های فناوری اصلاح ژنی «CRISPR»

انستیتوی «Wyss»، به عنوان بازوی مهندسی زیست‌فناوری دانشگاه هاروارد و شرکت «Cytosurge Ag» که یک تولیدکننده ابزارآلات منحصربه‌فرد نانویی است، خبر از یک همکاری مشترک در راستای توسعه و تجاری‌سازی فناوری اصلاح ژنی کریسپر (CRISPR) داده‌اند. این همکاری، در راستای شکل‌گیری و پیشبرد مؤثرتر اصلاحات ژنی تک‌سلولی آغاز شده که می‌تواند سمیت ناشی از کریسپر را نیز مرتفع نماید. با توجه به ظرفیت قابل توجه طرفین، آغاز این همکاری می‌تواند حرکت به سمت مقیاس‌های بزرگ‌تر برای اهداف دارویی، بالینی و زیست‌فناوری را فراهم نموده و حتی در خصوص احیای گونه‌های منقرض شده نیز، به کار گرفته شود.

فناوری کریسپر، دستکاری دقیق توالی‌های «DNA» سلول‌ها برای ترمیم ژن‌های ناسازگار و تغییر صفات ژنتیکی را هدف قرار داده و به همین دلیل، پتانسیل فوق‌العاده‌ای در درمان بیماری‌ها، افزایش حاصلخیزی گیاهان و درک بنیادین از اطلاعات زیستی در خصوص شرایط عادی و بیماری‌های انسانی و حیوانی را دارا می‌باشد. البته هنوز هم چالش‌های بسیاری در مسیر این فناوری نوظهور قرار دارد که مهم‌ترین آن‌ها، اختلال در عملکرد سلول‌ها و ایجاد سمیت، به دلیل فعالیت نامشخص آنزیم «CRISPR-Case9» بوده که آسیب به «DNA» سلول‌ها را در پی خواهد داشت. این مشکلات، در شرایط بیماری‌های پیچیده که لازم است تا چندین تغییر در یک سلول واحد اعمال گردد، بیشتر نیز می‌شود.

دکتر جورج چرچ (George Church)، استاد ژنتیک دانشکده پزشکی هاروارد و یکی از بنیان‌گذاران انستیتو ویس، در این خصوص می‌گوید: «وقتی صحبت از دستکاری سلول‌ها و اصلاح ژنی می‌شود، باید توانایی خود در حفظ دوام و سلامت سلول‌ها را بهبود بخشیده و موفقیت اصلاحات صورت گرفته و اثرات آتی هر یک از آن‌ها را بررسی کنیم. در این مسیر، پلتفرم دستکاری سلولی Cytosurge، که امکان تزریق سلولی و نمونه‌برداری بدون آسیب زدن به سلول‌ها را فراهم می‌کند، توسعه چند برابری فناوری اصلاح زنی را به دنبال خواهد داشت».

گفتنی است که یکی از مهم‌ترین فناوری‌های مدنظر در این همکاری، «®FluidFM» است. این فناوری نانویی پیشرفته، امکان بررسی و آزمایش در ابعاد بسیار کوچک را فراهم می‌آورد. برای مثال، «FluidFM BIO Series» کوچک‌ترین سرنگ جهان است که بازخورد نیرو را با بالاترین درجه حساسیت دریافت نموده و ضمن حفظ سلول‌های زنده و دست نخورده نگه داشتن آن‌ها، مواد لازم را به پلاسمای سلول تزریق می‌کند. به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک، فناوری نانو دریچه‌ای جدید برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری کریسپر، به‌عنوان انقلابی در دانش پزشکی و زیست‌فناوری، می‌گشاید.

لازم به ذکر است که کریسپر، یکی از فناوری‌های نوظهوری است که این روزها در بورس فعالیت‌های نوآورانه شرکت‌های پیشرو قرار گرفته است. با این وجود، در این فناوری منحصربه‌فرد، دانشگاه‌ها جلوتر از صنعت بوده و خود را به عنوان غول‌های ثبت اختراع و ارائه‌کننده دستاوردهای فناورانه جدید معرفی نموده‌اند. آغاز تعامل دانشگاه و صنعت در این حوزه خاص هم، می‌تواند به معنای شروع یک مسیر جدی‌تر تجاری‌سازی بوده که در عمل، نوید دسترسی به فناوری‌های پیشرفته را می‌دهد.

 

مرجع: «Eurek Alert»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.