آخرین مقالات

ویژگی‌ها و تفاوت‌های شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپی

ویژگی‌ها و تفاوت‌های شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپی

امروزه واژه «استارت‌آپ»، مکرراً در فضای کسب‌وکار، رسانه‌های رسمی و فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از مردم با شنیدن این واژه، به یاد ایده‌های بکر و بلندپروازانه، نوآوری و یک شرکت کوچک دانشجویی می‌افتند و به همین دلیل، پذیرفتن این‌که یک استارت‌آپ می‌تواند در کوتاه‌مدت به موفقیت‌هایی بسیار بزرگی دست یابد، کمی برای آن‌ها دشوار است. در این مقاله، به بیان تعریف استارت‌آپ، بیان ویژگی‌های آن‌ها و تفاوت‌های موجود میان یک استارت‌آپ و یک شرکت بزرگ، می‌پردازیم.
نانو فناوری و ورزش

نانو فناوری و ورزش

با توجه به نقش نانو فناوری در ورزش و روند صعودی به‌کارگیری آن، در نوشتار پیش رو سعی خواهد شد تا مروری بر مهم‌ترین کاربردهای این فناوری، در بخش‌های مختلف ورزشی داشته باشیم. علاوه بر این، صنعت نساجی و تولید البسه ورزشی را، به‌عنوان مهم‌ترین بخش از این صنعت در استفاده از فناوری نانو، به‌طور ویژه مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار خواهیم داد.
مدیریت کسب‌وکارهای خانوادگی

مدیریت کسب‌وکارهای خانوادگی

برای بسیاری از افراد، «کسب‌وکارهای خانوادگی» به معنای یک شرکت کوچک یا نهایتاً متوسط است که فعالیتی محدود و محلی داشته و بزرگ‌ترین مسئله در آن، این است که «چه کسی رئیس باشد!». شاید بسیاری از کسب‌وکارهای خانوادگی، به چنین سرنوشتی دچار شوند، اما نباید از برخی غول‌های تجاری جهان که بر مبنای مدیریت خانوادگی اداره می‌شوند، غافل شد. این‌که چه محدودیت‌ها و نقاط ضعفی به دلیل مدیریت خانوادگی ایجاد می‌شود و مهم‌ترین چالش‌های پیش روی این شرکت‌ها کدام است، موضوعی است که در این نوشتار بر آن متمرکز خواهیم شد.
شکل‌گیری و توسعه تیم کاری

شکل‌گیری و توسعه تیم کاری

یکی از چالش‌های کسب‌وکارهای نوپا و شرکت‌های مبتنی بر فناوری‌های پیشرفته، نحوه تیم‌سازی و تعاملات بین اعضای تیم‌های کاری است. تضاد آرا و نظرات، لزوم تعامل و همفکری بین اعضای تیم کاری، اندازه بهینه تیم کاری، معیار انتخاب و یا خروج افراد و نحوه توسعه تیم‌های کاری، از مواردی است که می‌تواند در موفقیت یک تیم اثرگذار باشد. متن حاضر، خلاصه‌ای از راهنمای سازمان جهانی بهداشت «WHO» برای تشکیل تیم‌های کاری است که می‌تواند منبعی ارزشمند برای تمامی کسب‌وکارها و بنگاه‌های اقتصادی و خدماتی محسوب شود.
مالکیت فکری ابزاری مهم برای بازاریابی

مالکیت فکری ابزاری مهم برای بازاریابی

در این نوشتار، به بررسی چگونگی ارتباط بین مالکیت فکری و بازاریابی پرداخته شده است. کارکردهای متفاوت مالکیت فکری، مانند «جلوگیری از ورود رقبا به بازار»، «استراتژی خروج از بازار»، «افشای استراتژی تجاری و رقابتی شرکت‌ها» و «ایجاد مشارکت‌های تجاری»، دارای ارتباط مستقیمی با بازار می‌باشند و رویکرد ترکیبی به این دو مقوله بسیار کلیدی، به مدیران کمک نموده تا بدانند چگونه ابزارهای مالکیت فکری را در فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده کنند.
فناوری‌ نانو و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

فناوری‌ نانو و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

با توجه به سرمایه‌های به نسبت بالای موجود در صنایع نفت و گاز و بازگشت سرمایه قابل توجه در نتیجه فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این حوزه، شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و نفتی جهان، در تحقیقاتی انفرادی یا در همکاری با یکدیگر، به دنبال استفاده از فناوری نانو جهت افزایش استخراج نفت و گاز از منابع کشف‌شده و همچنین کشف منابع جدید هستند و در همین راستا، از مجموعه‌های تحقیقاتی نیز، حمایت‌های گسترده‌ای می‌کنند. در این نوشتار، به بررسی برخی از کاربردهای نانوفناوری در حوزه نفت و گاز، پرداخته می‌شود.
چهارچوبی برای نوآوری راهبردی و اکتشاف خلاقانه فرصت‌های کسب‌وکار

چهارچوبی برای نوآوری راهبردی و اکتشاف خلاقانه فرصت‌های کسب‌وکار

چهارچوب جامع نوآوری راهبردی، می‌تواند سازمان را در دستیابی به نوآوری پایدار و تبدیل آن به یک مزیت رقابتی کلیدی، یاری دهد. این مقاله، به تشریح نوآوری راهبردی و برخی از مهم‌ترین نکات پیرامون آن می‌پردازد. علاوه بر این، ابزاری برای ارزیابی سازمان از این منظر ارائه شده است که با پاسخ به پرسش‌های مطرح و محاسبه امتیازات، می‌توانید به ارزیابی سازمان خود از منظر نوآوری و این‌که تا چه حد به یک نوآور راهبردی نزدیک هستید، بپردازید.
نانوفناوری و انرژی بادی و هیدروژنی

نانوفناوری و انرژی بادی و هیدروژنی

با توجه به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر در رویکرد سیاست‌گذرارن، محققین و شرکت‌های فناور مختلف، تحقیقات فراوانی در این حوزه‌ها در حال انجام است. در این میان، انرژی باد و همچنین انرژی منحصربه‌فرد هیدروژن، به عنوان دو منبع قابل توجه در میان منابع انرژی می‌باشند که البته در این مسیر با محدودیت‌هایی برای توسعه روبرو شده‌اند. در این نوشتار، با توجه به اهمیت حوزه‌های انرژی تجدیدپذیر، به تأثیر فناوری نانو بر روی دو حوزه انرژی بادی و انرژی هیدروژنی پرداخته می‌شود.
نانوفناوری و انرژی حرارتی خورشیدی

نانوفناوری و انرژی حرارتی خورشیدی

انرژی خورشیدی، یکی از منابع تجدیدپذیر است که در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌ها و تحقیقات عظیمی در رابطه با آن صورت گرفته است. البته این منبع انرژی، برای این‌که واقعاً جایگزین منابع فسیلی انرژی شود، با موانعی مواجه است که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان حجم بالای سرمایه‌گذاری مورد نیاز دانست. در سال‌های اخیر، فناوری نانو نشان داده است که با ورود به هر صنعت و حوزه‌ای، توانسته است برخی از موانع پیش روی آن صنعت و حوزه را از میان بر داشته و دستاوردهای بزرگی برای آن حوزه به همراه داشته باشد. در این نوشتار، سعی شده تا به‌طور اجمالی، به بررسی نقش فناوری نانو در حوزه انرژی حرارتی خورشیدی پرداخته شود.
بازاریابی محتوا؛ ابزاری کارآمد در بازاریابی و جذب مشتری

بازاریابی محتوا؛ ابزاری کارآمد در بازاریابی و جذب مشتری

بازاریابی محتوا، به‌عنوان یک تکنیک کارای بازاریابی، نه‌تنها محصولات و خدمات کسب‌وکارها را ترویج و تبلیغ می‌کند، بلکه رضایت و توجه مخاطب را نیز جلب می‌کند. در این نوشتار، سعی می‌گردد تا مروری اجمالی بر موضوع بازاریابی محتوا یا «Content marketing» داشته باشیم و با برخی از مهم‌ترین ابزارها و روش‌های مطرح در این زمینه آشنا شویم.