آخرین اخبار

سرمایه‌گذاری‌های وسیع مایکروسافت در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری

سرمایه‌گذاری‌های وسیع مایکروسافت در استارت‌آپ‌های مبتنی بر فناوری

«بیل گیتس»، میلیاردر و بنیان‌گذار مایکروسافت، خبر از فرصت‌های سرمایه‌گذاری گسترده این شرکت در پاکستان داده است. نامه وی به نخست‌وزیر این کشور که از طریق «کریستوفر الیاس»، مدیر بخش توسعه جهانی بنیاد بیل و ملیندا گیتس تحویل داده شد، بر ابراز تمایل برای ورود و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف فناوری در این کشور، تأکید دارد.

مایکروسافت، به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه فناوری‌های نوین، از اولین مجموعه‌هایی است که استارت‌آپ‌ها را به‌عنوان یک منبع سرشار از پتانسیل‌های فنی و نوآوری، همراه با ارزش‌افزوده قابل‌توجه، پذیرفته و اقدام به سرمایه‌گذاری‌های ساختارمند در استارت‌آپ‌های مختلف نموده است. در همین راستا و با تغییر و تکامل پدیده سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر شرکتی «CVC»، این شرکت در ابتدای سال 2016 میلادی، اقدام به راه‌اندازی بازوی سرمایه‌گذاری خود، تحت عنوان مایکروسافت ونچرز نمود و برای مدیریت آن، به سراغ مدیر سابق کوآلکام ونچرز (بازوی سرمایه‌گذاری کوآلکام)، «Nagraj Kashyap»، رفت. حضور جمعی از متخصصین حوزه سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر در این شرکت که با نام «M12» شناخته می‌شود، موجب شد تا ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها برای سرمایه‌گذاری مایکروسافت در آن‌ها، با دقت و تمرکز بیشتری انجام گرفته و کسب درآمد، در صدر اولویت‌های مایکروسافت ونچرز قرار گیرد. گفتنی است، مایکروسافت طی یک برنامه دو ساله، تحت عنوان مایکروسافت برای استارت‌آپ‌ها «Microsoft for Startups»، مبلغ 500 میلیون دلار برای رشد و توسعه استارت‌آپ‌ها، کمک به تجاری‌سازی محصولات و افزایش پایگاه مشتریان آن‌ها، اختصاص خواهد داد. در بیانیه رسمی این شرکت که در همین زمینه انتشار یافته، آمده است: «برنامه حمایتی مایکروسافت برای استارت‌آپ‌ها، شامل ارائه گزینه‌های همکاری در فروش محصولات و نیز دسترسی به فناوری است که می‌تواند همکاری در اکوسیستم‌های محلی را ارتقاء بخشد.»

البته باید خاطرنشان ساخت که سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر مایکروسافت، کاملاً هماهنگ با اهداف استراتژیک این شرکت انجام می‌گیرد و سیاست سرمایه‌گذاری بر روی استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات، بیشتر از این‌که با هدف دستیابی به حداکثر منافع مالی اتفاق افتاده باشد، با توجه به اهداف استراتژیک شرکت است. این رویکرد، به مایکروسافت کمک می‌کند تا با دستیابی به برتری استراتژیک در کوتاه‌مدت، زمینه کسب منافع مالی در بلندمدت را نیز فراهم سازد.

در میان سرمایه‌گذاری‌های مایکروسافت، برخی موارد بسیار جالب نیز به چشم می‌خورد که سرمایه‌گذاری در اپل و فیس‌بوک، از این جمله است. مایکروسافت در سال 2007 میلادی، تصمیم به سرمایه‌گذاری در فیس‌بوک گرفت و با پرداخت 240 میلیون دلار، توانست بخشی از سهام فیس‌بوک را در اختیار گیرد. در طی یک دهه اخیر، ارزش فیس‌بوک از 15 میلیارد دلار، به بیش از 500 میلیارد دلار رسیده و به تبع آن، سودی سرشار از این سرمایه‌گذاری برای مایکروسافت به همراه داشته است.

نکته جالب در مدل سرمایه‌گذاری مایکروسافت، انعطاف‌پذیری ناشی از عدم وجود سقف سرمایه‌گذاری است. مایکروسافت، هیچ حداقل یا حداکثری برای سرمایه‌گذاری‌های خود در نظر نگرفته و همین ویژگی، موجب شده است تا این شرکت، نسبت به رقبا و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر، انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشد. این انعطاف‌پذیری را می‌توان در یکی دیگر از تصمیمات عجیب مایکروسافت مشاهده نمود. این شرکت، در سال 1997 میلادی، با سرمایه‌گذاری 150 میلیون دلاری در اپل، این شرکت را از ورشکستگی نجات داد و اپل چند سال بعد، تبدیل به باارزش‌ترین برند جهان و یکی از رقبای اصلی مایکروسافت گردید. یکی از نظرات در خصوص این سرمایه‌گذاری عجیب مایکروسافت، تمایل این شرکت به حضور اپل در بازار است که با ارائه فناوری‌های جدید، نه‌تنها بازار مایکروسافت را محدود نمی‌کند، بلکه موجب توسعه آن نیز می‌شود. امروزه بسیاری از خدمات مایکروسافت، بر بستر محصولاتی ارائه می‌شود که توسط اپل توسعه یافته و به بازار عرضه می‌شوند.

 

مرجع: «ecomotive»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.