آخرین اخبار

جذب سرمایه در استارت‌آپ‌های ایرانی؛ دشوار و در عین حال ساده

جذب سرمایه در استارت‌آپ‌های ایرانی؛ دشوار و در عین حال ساده

یکی از مهم‌ترین مشکلات استارت‌آپ‌های ایرانی، بازاریابی و جذب سرمایه جهت آماده‌سازی و عرضه محصول نهایی خود به بازار تقاضا است. این امر، به قدری حائز اهمیت است که سیاست‌گذاران و متولیان حوزه علم و فناوری کشور، همواره در سخنان خود بر آن تأکید دارند. برای مثال، دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، اخیراً در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای پارک علم و فناوری استان خراسان جنوبی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «امروز، عمده مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان، مشکل بازار است که بخشی از مشکلات به خود جوانان بر می‌گردد؛ چرا که ایده ندارند و محصول را تجاری نمی‌کنند».

اما پرسش اینجا است که در قبال این چالش‌ها، چه باید کرد؟ آیا کارآفرینان ایرانی، باید دست روی دست بگذارند و یا این‌که به گفته دکتر ستاری، با ایده‌های جدید می‌توان این مشکل را رفع نمود؟ یک مثال خوب در این زمینه، استارت‌آپ زودشور است که حتی موفق به جذب سرمایه از کشورهای خارجی شده است. «محمد رهی»، بنیان‌گذار این استارت‌آپ که یک کسب‌وکار در زمینه خدمات خشک‌شویی آنلاین است، خبر از سرمایه‌گذاری خارجی جهت حضور در بازار عمان داده است. وی می‌گوید: «از ابتدای سال 97 که وضعیت اقتصادی کشور دچار چالش‌هایی شد و قیمت ارز روزانه بالا میرفت، همه به دنبال درآمد دلاری بودند. بیت‌کوین و ماینینگ، اولین گزینه‌ استارتآپ زودشور برای کسب درآمد بود. زیرا با توجه به نرخ پایین برق در ایران و نرخ بیت‌کوین که آن زمان حدود 6500 دلار بود، فرصت خوبی به شمار می‌رفت. با این حال، به صورت هم‌زمان، در پی جذب سرمایه برای زودشور هم بودیم. تلفیق درآمد دلاری و جذب سرمایه برای زودشور، جرقه راه‌اندازی زودشور در کشورهای همسایه را در ذهن ما زد.»

ایده اولیه زودشور، مردادماه ۱۳۹۵، به ذهن بنیان‌گذاران آن رسید و یک ماه پس از آن، عملیاتی گردید. رهی در پاسخ به این پرسش که چرا عمان برای توسعه فعالیت‌ها انتخاب شده است، اظهار داشت: «با توجه به روابط خوب ایران با عمان، افراد زیادی مواد غذایی و حبوبات را به کشور عمان صادر می‌کردند. همچنین رویدادهای زیاد و مختلفی در این باره برگزار می‌شد؛ ما هم پیگیرتر شدیم. با مطرح کردن ایده خود به چند سرمایه‌گذار، دو نفر حاضر به سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی سرویس خشک‌شویی آنلاین در کشور عمان شدند که ما بعد از 3 ماه جلسه، با یکی از آن‌ها به توافق رسیدیم. کشور عمان، کشور بسیار ثروتمندی است و نرخ نفوذ تلفن هوشمند در این کشور، بیش از 70 درصد است. میانگین سن مردم در این کشور، کمتر از 30 سال بوده و سبک زندگی آن‌ها در حال مدرن شدن است. این در حالی است که خشک‌شویی در عمان، یک صنعت قدیمی به شمار میرود. پوشاک اصلی مردان در کشور عمان، دشداشه (لباس‌های بلند سفید) است که عموماً شست‌وشو و به‌ویژه اتوی آن کار سختی است و به خشک‌شویی‌ها سپرده میشود. این میل به زندگی مدرن و استفاده از خشک‌شویی، بازار خوبی را در عمان برای خشک‌شویی آنلاین زودشور فراهم کرده است. ضمن اینکه، هنوز هیچ سرویس و اپلیکیشن خشک‌شویی آنلاینی در عمان شروع به کار نکرده و مثل ایران، در کشور عمان هم ما اولین خواهیم بود.»

به اعتقاد بنیان‌گذار استارت‌آپ زودشور، برخلاف ایران، جذب سرمایه در کشورهای دیگر بسیار سادهتر است، چرا که با ثبات اقتصادی در این کشورها، سرمایه‌گذاران با اطمینان بیشتری بر روی استارتآپها سرمایهگذاری می‌کنند. وی توصیه کرد: «به هر کسی که استارت‌آپی در ایران دارد، پیشنهاد می‌کنم بازار منطقه را هم بررسی کند چراکه فرصتهای مناسبی در کشورهای منطقه هستند که هنوز بکر باقی مانده‌اند.»

گفتنی است، اقدامات فراوانی جهت رفع مشکل کمبود سرمایه در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی صورت پذیرفته است که از آخرین مثال‌های آن، می‌توان به ارائه بسته تسهیلات سرمایه در گردش خرد صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره نمود. این بسته حمایتی، در همکاری با نظام بانکی و در راستای تأمین منابع پولی مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان فعال، اجرایی گردیده است. شرکت‌های دانش‌بنیان متقاضی، می‌توانند با ارسال درخواست به صندوق نوآوری و شکوفایی، از مزایای این خدمت بهره‌مند شوند. البته این شرکت‌ها، علاوه بر احراز صلاحیت‌های مورد نظر بانک، می‌بایست برخی شرایط و معیارهای مرتبط با صندوق نوآوری و شکوفایی را نیز داشته باشند.

 

مرجع: «ITIran»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.