آخرین اخبار

گفتمان هیئت تجاری چین با چند شرکت‌ نانویی توانمند ایرانی

گفتمان هیئت تجاری چین با چند شرکت‌ نانویی توانمند ایرانی

یک هیئت تجاری چینی، از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های فناورانه شرکت‌های نانویی ایران، بازدید نمودند. این هیئت که با هدف آشنایی بیشتر با ظرفیت شرکت‌های ایرانی در حوزه پلیمر به ایران سفر نموده است، در روز چهارشنبه 26 دی ماه سال جاری، نشستی را با چهار شرکت ایرانی در محل ستاد توسعه فناوری نانو، برگزار نمود. در این نشست، شرکت‌های پویا پلیمر تهران، بسپار پیشرفته شریف، شمیم پلیمر و آروین سپهر پارت، دستاوردهای خود را در حوزه مواد پلیمری، ارائه نمودند.

یکی از راهکارهای درآمدزایی و تجاری‌سازی محصولات و فناوری‌های نانویی، گسترش تعاملات و همکاری‌های بین‌المللی، با رویکرد توسعه صادرات است که می‌تواند درآمد ارزی قابل‌توجهی برای شرکت‌های استارت‌آپی و دانش‌بنیان ایرانی فعال در این حوزه، به همراه داشته باشد. نظر به بازار وسیع و جذاب چین، این کشور به‌عنوان یک بازار هدف مطلوب، از سوی شرکت‌ها و سیاست‌گذاران حوزه نانو فناوری، مدنظر قرار دارد. نشست فوق نیز، در همین راستا و با همکاری مرکز نانوی ایران و چین، انجام گرفته است، تا بتوان گام‌هایی عملی، برای بهبود مناسبات و انجام همکاری‌های مشترک، برداشت. لازم به ذکر است، بنا به گفته «معجزی»، نماینده کارگروه ترویج و توسعه فرهنگ‌سازی ستاد توسعه فناوری نانو، ایران از نظر نرخ تجاری‌سازی فناوری نانو، در حال حاضر در رتبه 16 در بین کشورهای جهان قرار دارد که در مقایسه با جایگاه چهارمی در تعداد مقالات و انتشارات نانو، نشان‌دهنده شکاف عمیق بین «تولید و توسعه دانش و فناوری جدید» و «تجاری‌سازی آن» در کشور است.

«امیر قربانعلی»، مدیر مرکز نانوی ایران و چین، با مرور تاریخچه راه‌اندازی این مرکز و فرصت‌های موجود در بازار چین برای شرکت‌های ایرانی، در ابتدای جلسه اظهار داشت: «این نشست، فرصتی مناسب برای آشنایی بیشتر بخش تجاری چین، با دستاوردها و توانمندی‌های ایران، در حوزه نانوفناوری است و شرکت‌های پلیمری ایرانی، می‌توانند پتانسیل خود را در این حوزه، به هیئت چینی معرفی نمایند».

گفتنی است، شرکت پویا پلیمر تهران، با ظرفیت تولید 45 هزار تن مستربچ و کامپاند، یکی از شرکت‌های بزرگ پلیمری ایران است که محصولات خود را به کشورهای مختلف، از جمله کشورهای منطقه «CIS»، صادر می‌کند. این شرکت، با استفاده از فناوری نانو، اقدام به کاهش هزینه تولید و بهبود خواص محصولات خود نموده است. شرکت شمیم پلیمر نیز، افزودنی‌های پلیمر حاوی نانو ذرات تولید می‌نماید که موجب بهبود خواص مکانیکی و گرمایی محصولات می‌شود. از جمله اثرات مهم این نانو ذرات، می‌توان به خواص آنتی‌باکتریال و ضدآتش اشاره نمود. آروین سپهر پارت نیز، یکی دیگر از شرکت‌های حاضر در نشست بود که نانو موادی نظیر نقره، اکسید روی، اکسید تیتانیوم، گرافن، اکسید مس و نانو ذرات رس و برخی کاربردهای این نانو مواد در بخش نساجی، سرامیک و پلیمر را در برنامه استراتژیک خود قرار داده است. شرکت بسپار پیشرفته شریف نیز، تولیدکننده مستربچ و کامپندهای نانویی است که در بسته‌بندی‌های هوشمند، کاربرد دارد. استفاده از فناوری توسعه‌یافته توسط این شرکت در بسته‌بندی میوه و سبزیجات، موجب کنترل رطوبت و گازهایی، نظیر اتیلن و دی‌اکسیدکربن، داخل بسته‌بندی شده و در نهایت، ماندگاری را افزایش می‌دهد.

گفتنی است، در پایان نشست، هیئت چینی، از شرکت‌های ایرانی برای معرفی محصولات و خدمات خود تشکر نموده و ضمن تأکید بر مزیت‌ها و فرصت‌های موجود، برای همکاری با شرکت‌های نانویی ایران، اعلام آمادگی نمودند.

 

مرجع: «nano.ir»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.