آخرین اخبار

همکاری مشترک برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری تولید گرافن

همکاری مشترک برای توسعه و تجاری‌سازی فناوری تولید گرافن

شرکت‌های میسون گرافیت (Mason Graphite) و توماس سوان (Thomas Swan)، در راستای توسعه و تجاری‌سازی فناوری پردازش گرافن، یک همکاری فناورانه را آغاز نموده‌اند. این همکاری، در غالب راه‌اندازی یک شرکت جدید دنبال شده که مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک این دو شرکت خواهد بود. 66.67 درصد سهام شرکت جدید که «Black Swan Graphene» نام دارد، در اختیار میسون گرافیت بوده و مابقی آن متعلق به توماس سوان می‌باشد.

گرافن برای اولین بار در سال 2004 میلادی معرفی شد و در سال 2010، جایزه نوبل فیزیک را برای دو فیزیکدان توسعه دهنده این ماده ارزشمند به همراه داشت. تا کنون کاربردهای بسیار زیادی برای این ماده معرفی شده و با این وجود، توسعه کاربردهای آن هنوز هم در ابتدای مسیر قرار دارد. استفاده از گرافن در صنعت الکترونیک و بازار 3.2 میلیارد دلاری گرافن در آن، مواد روانکار،  انتقال داده، کودهای کشاورزی، تقویت بتن و تقویت لاستیک، تنها مثال‌هایی از کاربردهای این ماده می‌باشند. گرافن همچنین جایگزین کربن سیاه بوده که بازاری 17 میلیارد دلاری را پوشش می‌دهد. این موارد به همراه نقش گرافن در پیشرفت فناوری باتری‌های لیتیوم یونی باعث شده تا گرافن به یک ماده ارزشمند و کلیدی در بسیاری از صنایع مبدل شود. با این همه، مشابه با ظهور فناوری فیبرهای کربنی در دهه 1990، توانایی تولید مقادیر زیاد گرافن، آن هم با هزینه کم، یکی از گام‌های مهم برای تجاری‌سازی فناوری‌های گرافنی محسوب می‌شود. همکاری جدید دو شرکت میسون گرافیت و توماس سوان هم، بر همین موضوع متمرکز شده است.

از سال 2012 میلادی، توماس سوان در حال توسعه یک فناوری پردازش گرافن است که تاکنون مقیاس‌های آزمایشگاهی و پروژه‌های پایلوت را با موفقیت پشت سر گذاشته و در آستانه تجاری‌سازی نهایی است. فرآیند مذکور، با کارایی بالا و صرف هزینه نسبتاً کم، امکان تولید انبوه گرافن برای ایجاد نفوذ تجاری سریع در کاربردهای صنعتی مختلف را فراهم می‌نماید. با توجه به گذراندن مراحل کامل آزمایش مشتریان و احراز صلاحیت توسط شرکت‌های معتبر جهانی در بخش‌های مختلف تولید و الکترونیک (به‌ویژه برای گوشی‌های موبایل)، دستاوردهای تجاری قابل‌توجهی برای این فناوری پیش‌بینی می‌شود.

بدیهی است که در چنین شرایطی، بسیاری از صنایع خواهان همکاری با توماس سوان و بهره‌مندی از این فناوری خواهند بود. برای مثال، اخیراً برای استفاده از گرافن تولید شده این شرکت، یک توافقنامه همکاری با «Johnson Matthey PLC» منعقد شده که در راستای افزایش عملکرد کلی باتری‌های لیتیوم یونی و نسل‌های آتی باتری‌ها می‌باشد. همین عامل، موجب شده تا میسون گرافیت هم پا به میدان نهاده و این بار در یک همکاری فناورانه مبتنی بر سرمایه‌گذاری مشترک، یک شرکت جدید با مالکیت دو شرکت نام برده تأسیس گردد.

بر اساس این توافق، توماس سوان علاوه بر تأمین اطلاعات و دارایی‌های فکری مرتبط با فناوری پردازش گرافن، دسترسی به پرسنل و دانش فنی تخصصی جهت تولید و تجاری‌سازی فناوری را تسهیل می‌نماید. علاوه بر فعالیت شرکت استارت‌آپی جدید در شمال انگلیس، «Black Swan Graphene» قصد دارد تا یک مرکز تولید تجاری گسترده در کبک کانادا هم ایجاد نموده تا از پتانسیل‌های میسون گرافیت در مجاورت سایت‌های تولیدی این شرکت بزرگ بهره‌مند شود. مجموعه این عوامل کلیدی، موجب می‌شوند تا با ادغام زنجیره تأمین و کاهش هزینه‌های تولید، تجاری‌سازی فرآیند پردازش و تولید گرافن تسریع گردد.

گفتنی است که یکی دیگر از کاربردهای گرافن در تولید بتن قوی‌تر و پایدارتر است. از آنجا که بتن تقریباً 8 درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان را موجب می‌شود، هر گونه کاهش ناشی از استفاده از گرافن در آن، می‌تواند به مقابله با تغییرات آب و هوایی کمک کند. در این راستا، «Black Swan Graphene» از رابطه تجاری انحصاری بین توماس سوان و «Concrene Limited» که یک شرکت خصوصی نانو فناوری مستقر در انگلستان برای توسعه یک راهکار مبتنی بر گرافن برای صنعت بتن است، بهره‌مند خواهد شد.

 

مرجع: «Globenewswire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.