آخرین اخبار

استفاده از گرافن برای تسریع در انتقال اطلاعات

استفاده از گرافن برای تسریع در انتقال اطلاعات

یکی از خصوصیات منحصربه‌فرد گرافن این است که می‌تواند فوتون‌ها را جذب نموده، آن‌ها را ترکیب کند و در نهایت یک پرتو نور قوی‌تر تولید نماید. دلیل اصلی این ویژگی، نوعی پدیده فیزیکی تحت عنوان «تولید نور هارمونیک» است که مختص مواد غیرخطی است. این ویژگی، می‌تواند در زمینه‌های مختلف، اعم از فناوری لیزر، پردازش مواد و ارتباطات راه دور مورد استفاده قرار گیرد. نکته مهم این است که اگرچه تقریباً تمامی مواد این رفتار را از خود بروز می‌دهند، با این حال، کارایی آن معمولاً پایین بوده و به‌راحتی قابل کنترل نیست. پروژه تحقیقاتی گرافن فلگشیپ «Graphene Flagship» که با مشارکت تیم‌هایی از کمبریج انگلستان، میلان و جنوای ایتالیا انجام می‌گیرد، برای نخستین بار نشان داده است که گرافن نه‌تنها پاسخ نوری خوبی دارد، بلکه می‌توان قدرت آن را با استفاده از میدان الکتریکی نیز کنترل نمود. این تحقیقات، بر ایجاد سوئیچ‌های نوری گرافن متمرکز است که قابلیت انتقال اطلاعات و حجم داده‌های انتقالی از طریق کابل‌های نوری را افزایش خواهد داد.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، استفاده تجاری از اپتیک غیرخطی در حال حاضر محدود به دستگاه‌های طیف‌سنجی بوده و کشف جدید، می‌تواند راه را برای ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات جدید برای کاربردهای پهنای باند بسیار زیاد هموار نماید. «جیانکارلو سووی» از اعضای اصلی تیم تحقیق و پژوهشگر مرکز گرافن دانشگاه کمبریج، در این زمینه اظهار داشت: «مطالعات ما نشان می‌دهد که با تنظیم مناسب میدان الکتریکی، کارایی نسل سوم تولید شده گرافن، می‌تواند افزایشی بیش از 10 برابری داشته باشد.»

گفتنی است، پروفسور «آندریا فراری» مدیر پانل مدیریت و علم و فناوری گرافن فلگشیپ نیز با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه این نهاد برای مطالعه و بهره‌برداری از خواص نوری گرافن افزود: «این تحقیق مشترک، می‌تواند به ساخت دستگاه‌های نوری با فرکانس گسترده‌تر از نمونه‌های فعلی منجر شود که در این صورت، حجم بیشتری از اطلاعات را می‌توان پردازش نموده و یا انتقال داد.»   

 

مرجع: «Nanowerk»

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.