آخرین اخبار

استفاده از صفحات اکسید گرافن به‌منظور افزایش بهره‌وری کودهای کشاورزی

استفاده از صفحات اکسید گرافن به‌منظور افزایش بهره‌وری کودهای کشاورزی

با بارگذاری مواد غذایی ضروری برای رشد و نگهداری گیاهان بر روی صفحات اکسید گرافن، ممکن است بتوان کودهایی اختصاصی برای محصولات غذایی تولید نمود. محققین دانشگاه آدلاید دریافته‌اند که تزریق مداوم کودهای مؤثر بر رشد گیاه با استفاده از صفحات اکسید گرافن و تعبیه برخی عناصر کمیاب بر روی آن، می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه هزینه‌های کشاورزان شده و در عین حال، سازگاری با محیط‌زیست را افزایش دهد.

بنا بر گزارش وب‌سایت «R&D Magazine»، آزمایش‌های انجام‌گرفته بر روی حامل‌های مبتنی بر گرافن، با استفاده از عناصر روی و مس که هر دو از مواد مغذی به شمار می‌آیند، نشان می‌دهد که بهره‌وری کودهای حاصل تا حد زیادی افزایش یافته است. در این روش ابتکاری، از طیف‌سنجی فتوالکتریک اشعه ایکس و آنالیزهای ترموگرافی برای مطالعات شیمیایی و ارزیابی و تأیید نتایج استفاده شده است. «مایک مک‌لافین»، مدیر مرکز تحقیقات فناوری و کودهای گیاهی دانشگاه آدلاید، با تأکید بر اینکه روش معرفی شده افزایش کنترل در تزریق مواد مورد نیاز گیاهان را به همراه دارد، افزود: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که استفاده از عناصر مس و روی بر روی صفحات اکسید گرافن، راهی مؤثر برای تأمین مواد غذایی گیاهان است که علاوه بر کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی، می‌تواند هزینه تمام‌شده محصول را تا حد زیادی کاهش دهد.»

گفتنی است، مرکز تحقیقات فناوری و کودهای گیاهی دانشگاه آدلاید، در سال 2007 میلادی و با مشارکت شرکت «Mosaic» که بزرگ‌ترین تولیدکننده ترکیبات فسفات و پتاس در جهان است، با هدف توسعه و ارزیابی محصولات کارآمد در زمینه کودهای کشاورزی، تأسیس گردیده است. محققین این مرکز، در حال انجام آزمایشات بیشتر برای افزودن دیگر عناصر مغذی، نظیر نیتروژن و فسفات هستند. با توجه به قدرت و استحکام فیزیکی ترکیبات جدید و نیز بهبود بهره‌وری جذب مواد مغذی، تجاری‌سازی موفق فناوری، به هزینه اکسید گرافن و نیز قابلیت تولید کود در مقیاس‌های بزرگ‌تر بستگی داشته که می‌تواند در آینده به تجاری‌سازی فرآیند تولید نسل جدیدی از کودهای کشاورزی منجر شود.

 

مرجع: R&D Magazine

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.