آخرین اخبار

استفاده از گرافن برای جایگزینی روغن‌های روان‌کننده

استفاده از گرافن برای جایگزینی روغن‌های روان‌کننده

تقریباً تمامی دارندگان خودرو که حتی تجربه به نسبت بالایی ندارند، با تعویض روغن خودرو آشنا هستند و به همین دلیل، اهمیت وجود آن برای خودرو را به‌خوبی درک می‌نمایند. محققین سال‌ها است که در تلاش برای جایگزینی روغن موتور با روان کننده‌های جامد مانند گرافن هستند تا علاوه بر کاهش قابل‌توجه هزینه، مدت‌زمان کارکرد روان‌کننده‌ها را نیز افزایش دهند. برنامه تحقیق و توسعه آزمایشگاه «Argonne» وابسته به دپارتمان انرژی آمریکا «DOE»، با تأمین سرمایه مرحله کشت «Seed Money» برای توسعه ایده دو تن از محققین خود، به آن‌ها کمک نمود تا این ایده را به پیش برند.

بنا بر گزارش «phys»، گرافن می‌تواند برای محافظت بهتر از بلبرینگ‌ها مورد استفاده قرار گیرد. فرآیند توسعه‌یافته در «Argonne»، نشان می‌دهد که استفاده از لایه‌های گرافن نه‌تنها اصطکاک بین صفحات فولادی را در حدود هفت برابر کاهش می‌دهد، بلکه سایش و خوردگی را نیز به میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش خواهد داد. «سومانت» که رهبری تیم تحقیق را بر عهده دارد، در این زمینه می‌افزاید: «فناوری جدید، نسبت به‌تمامی نمونه‌های مشابه روان‌کننده موجود در بازار، مزیت داشته و پیشرفتی بزرگ محسوب می‌شود. مقادیر گرافن مورد نیاز بسیار کم بوده و هزینه نهایی بسیار پایین خواهد بود. علاوه بر این، رفع چالش‌های زیست‌محیطی ناشی از ضایعات روغن، می‌تواند مزیت چشمگیری محسوب شود.»

گفتنی است، سومانت و همکارانش موفق به جذب دو سرمایه‌گذاری دیگر از سوی وزارت انرژی آمریکا شده‌اند که مجموع آن‌ها بالغ بر 1.4 میلیون دلار است. آن‌ها در تلاش برای تجاری‌سازی محصول بوده و در این راه با دو شرکت فعال در صنایعی متفاوت مشارکت خواهند داشت. یکی از این شرکت‌ها، از پیشگامان پمپ‌های مکانیکی بوده که خواهان بکارگیری این فناوری، برای جایگزینی کاربید سیلیکون با گرافن است. شرکت دیگر نیز در حوزه خودرو فعال است و محققین امیدوارند تا بتوانند از طریق این فناوری، اصطکاک و سایش در کاربردهای فلزکاری را کاهش داده و هزینه تولید خودرو را پایین بیاورند.

 

مرجع: «phys»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.