آخرین اخبار

تراشه زیستی نانویی، راهی ساده و ارزان برای شناسایی زودهنگام بیماری‌ها

تراشه زیستی نانویی، راهی ساده و ارزان برای شناسایی زودهنگام بیماری‌ها

محققین دانشگاه «NJIT»، موفق به ساخت نوعی تراشه زیستی تقویت شده با نانو فناوری شده‌اند که می‌تواند انقلابی بزرگ در شناسایی زودهنگام بیماری‌ها پدید آورد. این فناوری، به سادگی و با هزینه‌ای بسیار اندک، امکان انجام آزمایشات مکرر را فراهم می‌نماید. با توجه به پتانسیل‌های تجاری‌سازی قابل توجه این فناوری جدید، تیم تحقیق اقدام به راه‌اندازی شرکت استارت‌آپی «Abonics» نموده و تاکنون به منظور حفاظت از دستاوردهای ارزشمند خود، 9 پتنت در دفتر ثبت اختراع و علائم تجاری آمریکا «USPTO»، به ثبت رسانیده‌اند.

یکی از عواملی که تشخیص و درمان انواع سرطان را با کندی و شکست مواجه می‌سازد، دشواری در اندازه‌گیری دقیق و مکرر پارامترهای بیماری موجود در خون فرد است. این بیماری، دارای علائمی مخفیانه است که تنها از طریق آزمایشات بسیار خاص، قابل شناسایی است. با توجه به هزینه به نسبت بالای آزمایشات و محدودیت‌های فنی، این کار با چالش‌های متعددی همراه بود که در نتیجه ساخت یک دستگاه جدید الکتروشیمیایی توسط ابونیکز، امیدواری‌ها در این خصوص، افزایش قابل توجهی یافته است. این دستگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کوچک‌ترین سیگنال‌ها و علائم دال بر آغاز بیماری را شناسایی می‌کند.

فناوری جدید که با استفاده از قابلیت‌های نانو فناوری توسعه یافته است، نشانه‌ای از نقش رو به رشد مهندسین در تحقیقات پزشکی و تشخیص بیماری است. به کمک این فناوری جدید، در حالت ایده‌آل و در صورت عدم وجود نشانه‌های خاص، یک آزمایش ساده و ارزان در مراجعات منظم بیمار انجام گرفته که می‌تواند انواع سرطان‌های خاموش و مرگبار را تشخیص دهد. این تراشه زیستی پیشرفته، علاوه بر انواع سرطان، در مراحل ابتدایی ابتلا برای تشخیص مالاریا و بیماری‌های ویروسی، مانند «Pneumonia» نیز، کاربرد دارد.

از مهم‌ترین نوآوری‌های این تراشه، بکارگیری نانو ذرات طلا به منظور افزایش پاسخ به سیگنال‌های سنسور دستگاه در تشخیص نشانگرهای هدف است. دستگاه از مایعات مختلف موجود در بدن، اعم از اشک چشم، ادرار و خون، برای دریافت اطلاعات استفاده نموده و با جداسازی پلاسمای خون، دقت آزمایش را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. بنا بر آزمایشات بالینی، دستگاه می‌تواند نمونه خون را در کمتر از دو دقیقه و بدون نیاز به تجهیزات خارجی، بررسی و آنالیز نماید. یکی از محققین این فناوری جالب، در این باره می‌گوید: «رویکرد ما، تشخیص بیومولکول‌های هدف‌گذاری شده بیماری، در مقیاس کمتر از نانو (و حتی مقیاس پیکومتر) است. این کار، مشابه با یافتن سیاره‌ای در یک خوشه کهکشانی است و در مقایسه با فناوری‌های سنجش فعلی که محدود به غلظت تقریباً هزار برابری است، بسیار کاراتر خواهد بود. نانو ساختارها به ما اجازه می‌دهند تا سطوح پایین‌تر نشانگرهای بیماری را شناسایی نماییم.»

گفتنی است، یکی از حوزه‌های کاربردی فناوری نانو، حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است که با توجه به توسعه و تجاری‌سازی انواع فناوری از سوی شرکت‌های فناور، تغییرات بزرگی در روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌ها به وجود آمده است. از مثال‌های این تغییر، می‌توان به روش‌های نوین تشخیص بیماری سرطان و نیز، انواع فناوری‌های تحویل دارویی با عوارض جانبی بسیار ناچیز اشاره نمود.

 

مرجع: «phys»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.