آخرین اخبار

تشخیص زودهنگام انواع بیماری سرطان با استفاده از فناوری نانو

تشخیص زودهنگام انواع بیماری سرطان با استفاده از فناوری نانو

شرکت استارت‌آپی نانومد «NanoMed Diagnostics» درحال‌توسعه و تجاری‌سازی فناوری جدیدی است که می‌تواند تشخیص بیماری سرطان را در مراحل آغازین بیماری و با استفاده از یک نمونه ادرار ساده ممکن سازد. این فناوری که مبتنی بر تجزیه‌وتحلیل اجزای «DNA» با استفاده از نانوفناوری است، در ابتدا از سوی دانشمندان دانشگاه توئنته و مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام «VUmc» برای تشخیص بیماری سرطان روده بزرگ بکار گرفته شد که در ادامه برای تسریع فرآیند توسعه و تجاری‌سازی آن، شرکت نانومد نیز به تیم تحقیق اضافه شد. گفتنی است، گروهی از سرمایه‌گذاران همراه با آژانس کارآفرینی هلند، حمایت از این طرح بلندپروازانه را بر عهده گرفته‌اند.

بنا بر گزارش وب‌سایت «CEmag»، تشخیص زودهنگام بیماری سرطان می‌تواند تفاوت‌های چشمگیری در نتایج فرآیندهای درمانی و نیز مدت زمان و هزینه‌های مرتبط با آن داشته باشد. در عمل، افراد پس از مواجهه با درد ناشی از بیماری به مراکز پزشکی مراجعه کرده و تازه متوجه بیماری می‌شوند که در بسیاری از مواقع برای درمان به‌موقع دیر شده است. رویکردهای فعلی تشخیص زودهنگام سرطان، معمولاً به یک نوع خاص از این بیماری محدود می‌شود به همین دلیل محققین و دانشمندان در حال تحقیق بر روی این مسئله هستند که آیا می‌توان یک آزمایش غیر مضر برای تشخیص انواع مختلف سرطان تعریف کرد. برای مثال، دانشمندان آمریکایی اخیراً نوعی آزمایش خون توسعه داده‌اند که می‌تواند انواع سرطان را تا حدی تشخیص دهد.

تمرکز اصلی در فناوری جدید، بر این مسئله است که از آزمایش ادرار می‌توان برای تحلیل دقیق «DNA» و گروه‌های متیل متصل به آن استفاده نمود که به‌نوعی نشان‌دهنده نوع سرطان و محل آن در بدن است. این واقعیت که شما می‌توانید سرطان مثانه را در یک نمونه ادرار تشخیص دهید، ممکن است تا حدی طبیعی باشد؛ با این حال، تشخیص انواع دیگر سرطان نیز امکان‌پذیر است. نشانه‌های قوی وجود دارد که سرطان ریه نیز در مراحل اولیه آغاز بیماری در ادرار قابل شناسایی است. اجزای «DNA» با استفاده از ساختارهای نانویی استخراج شده و سپس از نانو ذرات برای شناسایی علائم سرطان در آن‌ها استفاده می‌شود. متخصصین نانو فناوری دانشگاه توئنته و همکاران آن‌ها در «VUmc»، بر ارتباط این حوزه از فناوری با علائم بالینی و پزشکی متمرکز هستند. البته تحقیقات بیشتری برای تحلیل اثرات بالینی آزمایش ادرار می‌بایست انجام گیرد. بر همین اساس، در مرحله اول طرح، به بررسی چهار نوع سرطان شامل سرطان مثانه، دهانه رحم، ریه و روده بزرگ پرداخته خواهد شد.

 

مرجع: CEmag

 

http://nanomatch.ir/

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.