آخرین اخبار

گامی نوین در راستای دارورسانی هدفمند با استفاده از فناوری نانو

گامی نوین در راستای دارورسانی هدفمند با استفاده از فناوری نانو

دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه ماینز، با همکاری مؤسسه تحقیقات پلیمر «ماکس پلانک»، روش جدیدی برای فعال‌سازی نانو ذرات حاوی داروهای مینیاتوری و بارگذاری هدفمند دارو بر تومورها توسعه داده‌اند که در آینده می‌تواند بدون آسیب زدن به بافت‌های سالم، به بهبود روش‌های درمانی هدفمند منجر شود.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، برای درمان تومورهای بدخیم، می‌بایست داروهایی به بدن تزریق شود که این دارو ممکن است بر مابقی اندام‌ها و بافت‌های سالم بیمار نیز اثر منفی داشته باشند. راهکار کلیدی برای رفع این چالش، استفاده از داروهایی است که تنها نوع خاصی از سلول‌ها را هدف قرار می‌دهند. چنین نانو ساختارهایی، به دلیل اثرات بسیار مثبت بر کارآمدی روش‌های درمانی، کانون توجهات دانشمندان حوزه درمان و دارو قرار دارند. اگر بخواهیم تشبیهی ساده بکار ببریم، نانو ذرات فوق مانند زیردریایی‌های مینیاتوری هستند که می‌توان از آن‌ها به عنوان سیستم حمل‌ونقل هوشمند و متمرکز استفاده نمود. در روش جدید که با تلاش پروفسور «ولکر مایلندر» و تیم تحت سرپرستی وی در بخش امراض پوستی مرکز پزشکی دانشگاه ماینز به نتیجه رسیده است، روشی نوین برای اتصال آنتی‌بادی‌ها به نانو کپسول‌های حامل دارو توسعه یافته است. بنا به گفته وی: «تاکنون برای اتصال آنتی‌بادی‌ها به نانو کپسول‌ها می‌بایست از روش‌های دقیق شیمیایی استفاده می‌شد. این در حالی است که در روش ابداعی تنها کافی است تا ترکیب آنتی‌بادی‌ها و نانو کپسول، در یک محلول اسیدی قرار گیرد.»

گفتنی است، تیم تحقیق مدعی هستند که استفاده از روش جدید، می‌تواند عملکرد اتصال نانو کپسول و آنتی‌بادی را در محیط آزمایشی به بیش از دو برابر افزایش دهد که موجب بهبود چشمگیر درمان‌های دارویی هدفمند خواهد شد. پروفسور «کاترینا لندفستر»

از مؤسسه ماکس پلانک نیز در این زمینه اظهار داشت: «روش‌های شیمیایی پیچیده که برای اتصال آنتی‌بادی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند تخریب آن‌ها را به همراه داشته باشد و یا نانو ساختارها در خون با پروتئین پوشانده شوند که در روش جدید، این مشکل حل شده و علاوه بر محافظت از آنتی‌بادی، مواد دارویی به‌صورت مؤثر به سلول‌های هدف خواهند رسید.»   

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.