از فشار فناوری تا کشش بازار؛ سه راه برای تحریک و توسعه نوآوری
آیا پیشرفت فناورانه تحت فشار توسعههای علمی و فنی قبلی پدید آمده یا تقاضای فزاینده بازار موجب شکلگیری آن میشود؟ این پرسش، بحث بسیار مهمی تحت عنوان محرکهای نوآوری را به میان میآورد که از یکسو، بر ارتباط تنگاتنگ بین نوآوری و پیشرفتهای فناورانه و از سوی دیگر، بر نقش کلیدی بازار و تقاضای مشتری در فرآیند توسعه و تجاریسازی نوآوری تأکید دارد. در این مقاله، محرکهای نوآوری را در قالب سه مسیر اصلی دستیابی به نوآوریهای جدید، شامل فشار فناوری، کشش بازار و مسائل اجتماعی، تحلیل و بررسی میکنیم.