از فکر تا عمل

چهارچوب‌های مهم تصمیم‌گیری برای رهبران استارت‌آپی

چهارچوب‌های مهم تصمیم‌گیری برای رهبران استارت‌آپی

در دنیای استارت‌آپ‌ها، هنر تصمیم‌گیری همیشه در مورد اتخاذ «بهترین» تصمیم‌ها نیست، بلکه در مورد استفاده حداکثری از اطلاعات موجود، جلب اعتماد بین سهامداران و اجرای با قاطعیت آن‌ها است. در مقاله حاضر، شش ابزار و چهارچوب مشهور و کارآمد برای تصمیم‌گیری با کیفیت بالا در استارت‌آپ‌ها معرفی شده که استفاده از اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری، آزمایش راه‌حل‌های بالقوه و آشتی دادن دیدگاه‌های متضاد را ممکن نموده و ترس از تصمیم‌گیری را در رهبران استارت‌آپی از بین ببرد.
هفت توصیه کلیدی یک کارآفرین به پسرش

هفت توصیه کلیدی یک کارآفرین به پسرش

«عمر عوادالله»، یکی از هم‌بنیانگذاران شرکت «Cloudera» است که در سال 2008 میلادی تأسیس شده و با توجه به موفقیت‌های قابل توجه، در طی سیزده راند سرمایه‌گذاری، موفق به جذب سرمایه 1 میلیارد دلاری شده و عرضه عمومی شده است. عمر به عنوان یک کارآفرین موفق، قطعاً آموخته‌ها و توصیه‌های بسیار مهمی با خود دارد که بخش‌هایی از آن‌ها را طی یک مصاحبه به اشتراک گذاشته شده است. در این نوشتار، هفت توصیه کلیدی وی برای کارآفرینان جوان آورده شده که توجه به همه آن‌ها، برای کسی که تصمیم به قدم گذاشتن در این مسیر سخت و پیچیده دارد، الزامی است.
چه چیزی باعث موفقیت می‌شود؟

چه چیزی باعث موفقیت می‌شود؟

موفقیت و شکست، در زمره کلمات مهمی هستند که در زندگی روزمره خود نه تنها بارها آن‌ها را شنیده‌ایم، بلکه خودمان هم زیاد با آن‌ها روبرو می‌شویم. در حالی که نکات زیادی برای موفق شدن وجود دارد، اما اجماع نظرات افراد موفق، نکات مشترک اما بسیار مهمی را معرفی نموده که پیروی از آن‌ها می‌تواند بسیار کارساز باشد. «ریچارد جان»، تحلیلگر حوزه موفقیت، در دو نوبت حضور خود در برنامه «TED»، به نکات ارزنده‌ای در خصوص موفقیت اشاره نموده که در این نوشتار بخش‌هایی از آن‌ها ارائه شده است.
چطور کاری پیدا کنم که دوستش دارم؟!

چطور کاری پیدا کنم که دوستش دارم؟!

هشتاد درصد مردم کارهایی را انجام می‌دهند که به آن‌ها علاقه‌ای ندارند. این در حالی است که در زندگی همه افراد پر شور و مشتاق به تغییر، فرقی هم ندارد که این فرد نابغه‌ای همچون استیو جابز باشد یا یک نانوای ساده، ساختاری متشکل از سه چیز وجود دارد. «به دست آوردن شناخت از خود»، «گذر از غیرممکن‌ها» و «اطرافیان پر شوق و مشتاق»، سه اصل مهمی هستند که در این نوشتار به عنوان اصولی ساده اما مهم برای دنبال کردن یک علاقه‌مندی به عنوان شغل آتی معرفی شده‌اند.
از کفی هوشمند مقابله با زخم دیابت تا ماسک گرافنی

از کفی هوشمند مقابله با زخم دیابت تا ماسک گرافنی

شرکت استارت‌آپی «فلکس‌تراپاور»، در سال ۲۰۱۵ و با هدف توسعه نوعی ابزار بهداشتی پیشگیرانه برای تشخیص زودهنگام زخم پای دیابتی شکل گرفت. این استار‌ت‌آپ که به صورت خاص بر روی گرافن و کاربردهای ویژه آن متمرکز شده، در صدد استفاده از این ماده ارزشمند برای کاربردهای مختلف بوده و به کمک ثبت اختراع، از فناوری‌های انحصاری خود محافظت می‌کند. جالب اینجا است که این شرکت حتی با شیوع اپیدمی کووید-۱۹ هم، به سراغ تولید ماسک‌های گرافنی رفت و عملاً توانست یک تهدید جدی محیطی را به فرصتی برای رشد بیشتر تبدیل نماید. در این نوشتار از سلسله مقالات معرفی استارت‌آپ‌های موفق نانویی، با روند شکل‌گیری فلکس‌تراپاور و محصولات و فناوری‌های آن آشنا می‌شویم.
گفتگو با کارآفرینی که به دنبال احیای اقیانوس‌ها است!

گفتگو با کارآفرینی که به دنبال احیای اقیانوس‌ها است!

«فرناندو گارسیا-توروبیا»، هم‌بنیان‌گذار و مدیر مالی شرکت «آگوآ» است. این استارت‌آپ که در سال ۲۰۱۹ میلادی تأسیس شده، اقدام به عرضه برند جدیدی از آب معدنی نموده که برای بسته‌بندی آن، از پلاستیک و مواد شیمیایی مورد استفاده در بطری‌های معمول استفاده نشده است. این شرکت، در همین مدت کوتاه فعالیت خود، در کنار سودآوری خوبی که در نتیجه مشارکت با برندهای بزرگ داشته، در راستای مسئولیت اجتماعی برای احیای اقیانوس‌ها هم قدم‌هایی برداشته است. در این مصاحبه، این کارآفرین خلاق و موفق، از چالش‌ها و جذابیت‌های مسیر کارآفرینی می‌گوید.
تکنیک‌های ساده‌ای برای مدیریت زمان

تکنیک‌های ساده‌ای برای مدیریت زمان

چطور زمانم را بهتر مدیریت کنم؟ این سؤالی است که قریب به اتفاق بنیان‌گذاران استارت‌آپی، در مقطعی از فعالیت‌های کارآفرینانه خود با آن مواجه می‌شوند. آن‌ها برخی کارآفرینان موفق و مشهور را می‌بینند که علاوه بر مدیریت کسب‌وکار خود، از ایده‌های جدید هم غافل نبوده و در عین حال، سرگرمی‌ها و علایق شخصیشان را هم پیگیری می‌کنند. به نظر می‌رسد که هفته این افراد، چند روز بیشتر از معمول دارد! در این مقاله، به ده نکته کلیدی پرداخته شده که برای مدیریت موفق‌آمیز زمان به بنیان‌گذاران کمک می‌کند.
از کارمندی تا کارآفرینی؛ داستان شکل‌گیری یک استارت‌آپ موفق هندی

از کارمندی تا کارآفرینی؛ داستان شکل‌گیری یک استارت‌آپ موفق هندی

در سال ۲۰۱۵ میلادی، «روهیت راجپوت» و «هاری آهیر» که شغل خوب و مطمئنی داشتند، تصمیم به راه‌اندازی یک کسب‌وکار برای خودشان گرفتند. آن‌ها کار ایمن و بی‌دردسر خود را رها کردند تا با تکیه بر دانش، تخصص و ذهن خلاقشان، کسب‌وکاری نوپا برای تولید و عرضه انواع نانو پوشش‌های آب‌گریز، ضد لکه، دافع روغن و ... ایجاد کنند. در این نوشتار، داستان شکل‌گیری و توسعه «A.N.T Lab» را مرور می‌کنیم، داستانی واقعی از یک کارآفرینی فناورانه و مسیری پر فراز و نشیب از جذابیت‌ها و موانع پیش روی تجاری‌سازی فناوری که در نهایت به موفقیتی خیره‌کننده انجامیده و درآمد صد میلیون روپیه‌ای را تا پایان سال مالی ۲۰۱۸ به دنبال داشته است.
چگونه می‌توان یک کارآفرین موفق بود؟

چگونه می‌توان یک کارآفرین موفق بود؟

چگونه می‌توان کارآفرین موفقی بود؟ آیا همه چیز در ایده اولیه خلاصه می‌شود؟ دسترسی به منابع مالی، مهارت در مدیریت کسب‌وکار، تیم‌سازی و هدایت مطلوب استعدادهای شغلی در کجای این قصه قرار دارند؟ «جروم کاتز»، استاد کارآفرینی دانشگاه سنت لوئیس، از نکاتی می‌گوید که به اعتقادش کلید تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق هستند. او که نویسنده اصلی کتاب «کسب‌وکارهای کوچک کارآفرینانه»، یکی از کتاب‌های برتر جهان در زمینه کارآفرینی و کسب‌وکارهای کوچک است، در این مصاحبه نکاتی مهم در خصوص کارآفرینی می‌گوید.
چگونه به یک اسب تک‌شاخ تبدیل شویم؟

چگونه به یک اسب تک‌شاخ تبدیل شویم؟

اصطلاح اسب تک‌شاخ، اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی، توسط «آیلین لی»، سرمایه‌گذار مشهور ابداع شد. دلیل انتخاب این حیوان افسانه‌ای، نشان دادن کمیاب بودن آماری شرکت‌های نوپای موفق بود. در حالی که بسیاری از مردم با شرکت‌های معروف به اسب تک‌شاخ و داستان موفقیت آن‌ها آشنا هستند، اما اغلب آن‌ها نمی‌دانند که منظور از یک شرکت تک‌شاخ دقیقاً چیست. یک کسب‌وکار نوپا برای اینکه به عنوان یک تک‌شاخ شناخته شود، چه معیارهایی باید داشته باشد؟ آیا عدد و رقمی برای ارزش یک استارت‌آپ تک‌شاخ قابل تعریف است؟ در این مقاله، ویژگی‌ها و شرایط یک استارت‌آپ تک‌شاخ و چگونگی تبدیل شدن به آن را بیان می‌کنیم.