آخرین اخبار

به‌کارگیری گسترده نانو فناوری در صنعت نساجی ایران

به‌کارگیری گسترده نانو فناوری در صنعت نساجی ایران

یکی از صنایعی که استفاده از نانو فناوری در آن بسیار رایج و متداول شده است، صنعت نساجی است. امروزه طیف وسیعی از محصولات این صنعت، اعم از لباس‌های ضد آب و لک، پارچه‌های هوشمند با قابلیت اندازه‌گیری فشار وارده، پارچه‌های گرمایشی و نیمه‌رسانا و حتی عایق‌های صوتی، با استفاده از فناوری نانو، تولید و تجاری‌سازی شده است. با توجه به توانمندی‌های محققین ایرانی فعال در صنایع نساجی و استقبال فزاینده شرکت‌های داخلی از نانو فناوری برای توسعه محصولات جدید، تعاملات این صنعت با فناوران و نیز نهادهای بالادستی فعال در این زمینه، افزایش یافته است. در همین راستا، صندوق نوآوری و شکوفایی، با هدف توسعه اکوسیستم نوآوری در صنایع نساجی و پوشاک، اقدام به برگزاری اولین نشست خود با شرکت‌های دانش‌بنیان نانویی نموده است.

در این نشست که در تاریخ 28 بهمن ماه سال جاری و با حضور پنج شرکت ایرانی تولیدکننده محصولات نانویی انجام گرفت، محصولاتی مانند الیاف آنتی‌باکتریال و خنک‌کننده، پوشش‌های ایجاد شده با فناوری پلاسما، فناوری منسوجات هوشمند، فناوری کاهش آلاینده‌های پساب‌های رنگرزی و فناوری چاپ الکترونیک در تولید لباس‌های گرم شونده، از سوی شرکت‌های فوق معرفی گردید.

 در این نشست، «قدیری»، دبیر کل اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران، با تأکید بر این‌که این اتحادیه، فعالیت جدیدی را در زمینه تحقیق و توسعه و ارتباط با فناوران و استارت‌آپ‌ها آغاز نموده است، تحقیق و توسعه را به‌عنوان رکن اساسی صنعت نساجی برشمرد. وی خاطرنشان ساخت: «پتانسیل بالایی در صنعت نساجی وجود دارد که با راه‌اندازی کمیته کسب‌وکار نوآورانه برای افزایش ارتباط صنعتگران و دانش‌پژوهان، به یک فرصت نوین بدل شده است. این کمیته، علاوه بر رفع مشکلات فنی صنعت، محلی برای طرح معضلات و مطالبات این حوزه خواهد بود.»

 دکتر «سعید سرکار»، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو نیز با ابراز امیدواری برای استفاده بیشتر از فناوری نانو در صنعت نساجی و ارتقاء کیفیت منسوجات، این اقدام را راهی برای کاهش قیمت تمام‌شده دانست. به گفته وی، بر اساس راهبرد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، تمامی فرآیندها از آموزش تا تولید محصول، علاوه بر ارزش اقتصادی، با ارزش صادراتی نیز همراه است.

همچنین دکتر «سیاوش ملکی‌فر»، معاون توسعه صندوق نوآوری نیز، بر حمایت مالی از شرکت‌های نانویی در صنعت نساجی تأکید نمود و خبر از لیزینگ خرید خدمات یا محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان داد. وی همچنین اظهار داشت: «اگر بین یک شرکت دانش‌بنیان و صنعت نساجی قراردادی منعقد شود، تسهیلاتی به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم قرارداد و با نرخ سود 11 درصد، به شرکت دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد.»

 

مرجع: «nano.ir»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.