آخرین اخبار

تولید نسل جدید پارچه‌های هوشمند با استفاده از پوشش‌های نانوکامپوزیتی انعطاف‌پذیر

تولید نسل جدید پارچه‌های هوشمند با استفاده از پوشش‌های نانوکامپوزیتی انعطاف‌پذیر

تیمی از محققین دانشگاه «Delaware»، با استفاده از پوشش‌های کامپوزیتی انعطاف‌پذیر، در حال توسعه نسل جدیدی از پارچه‌های هوشمند هستند. این ابداع بسیار جالب که از طریق توسعه نانولوله‌های کربنی، در طیف گسترده‌ای از الیاف نایلونی، پنبه و پشم انجام گرفته است، قابلیت اندازه‌گیری فشار وارده بر پارچه، از یک لمس انگشت ساده، تا فشاری برابر با یک لیفتراک را خواهد داشت. پارچه‌های حاصل از این فناوری، می‌تواند به منظور تشخیص حرکات بدن، در تولید نسل جدیدی از لباس‌های هوشمند، مانند حسگرهای کف کفش و یا لباس، بکار گرفته شود.

بنا بر گزارش «Nanowerk»، نانولوله‌های کربنی انعطاف‌پذیر، به پارچه این توانمندی را می‌دهد تا تغییرات الکتریکی را به‌سادگی اندازه‌گیری نمایند. علاوه بر این، مزیت مهم دیگر فناوری جدید، در دوام و راحتی قابل‌توجه لباس، در مقایسه با تکنیک‌های فعلی است و با توجه به پتانسیل مقیاس‌پذیری روش تولید، شانس بالایی برای جایگزینی روش‌های فعلی خواهد داشت. پوشش‌های نانوکامپوزیتی یادشده، بین 250 تا 750 نانومتر ضخامت داشته و وزنی در حدود یک گرم به وزن لباس یا کفش می‌افزایند. قیمت تمام‌شده کم و سازگاری نسبتاً زیاد به محیط‌زیست، از دیگر مزایای این پوشش‌ها محسوب می‌شود. «ساگار دوشی»، از نفرات اصلی تیم تحقیق می‌افزاید: «حسگرهای انعطاف‌پذیر تولیدشده، بسیار ارزان‌قیمت بوده و امکان ساخت کفش و لباس‌های سفارشی را برای استفاده در زندگی روزمره فراهم می‌نمایند. قابلیت‌های این فناوری، موجب می‌شود تا هزینه مراقبت‌های بهداشتی در درازمدت کاهش یابد».

یکی از کاربردهای مهم فناوری جدید، اندازه‌گیری نیروهای واردشده به پای کاربران، از طریق سنسورهای موجود در پارچه است. این اطلاعات، به پزشکان کمک می‌نماید تا اختلالات پس از آسیب را ارزیابی نموده و به جلوگیری از آسیب‌های بیشتر در ورزشکاران کمک نمایند. گروه تحقیقاتی «Thostenson» که در توسعه فناوری جدید نقشی کلیدی داشته است، در حال همکاری با «جیل هیگینسون»، استاد مهندسی مکانیک و مدیر آزمایشگاه بیومکانیک دانشگاه دلاور است تا کارکرد این حسگرها را در هنگام تعبیه در کفش، با تکنیک‌های آزمایشگاهی بیومکانیک، مانند تردمیل‌ها و ثبت و ضبط حرکات، مقایسه نمایند.

 

مرجع: «Nanowerk»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.