آخرین اخبار

تمرکز استارت‌آپ‌های کانادایی بر شناسایی مصرف مواد مخدر از سوی رانندگان

تمرکز استارت‌آپ‌های کانادایی بر شناسایی مصرف مواد مخدر از سوی رانندگان

دو استارت‌آپ کانادایی، با فناوری‌هایی متمایز، سعی در ارائه روشی کارآ و ساده، برای کمک به پلیس داشته که در شناسایی رانندگان دارای اثرات سوءمصرف مواد مخدر، قابل استفاده است. استفاده از مواد مخدر، نظیر ماری‌جوانا، از سوی رانندگان وسایط نقلیه، به یکی از چالش‌های بزرگ پلیس در کشورهای مختلف بدل شده است. شرکت‌های متعددی در زمینه توسعه فناوری‌های تشخیص مصرف این قبیل مواد، فعال هستند؛ با این حال، تاکنون هیچ شرکت مشخصی به‌عنوان رهبر این بازار 6 میلیارد دلاری معرفی نشده است. استارت‌آپ‌های گارد ایکس «Guard-Ex» و سانتک «SannTek»، از شرکت‌های فناور فعال در این حوزه در آمریکای شمالی به شمار می‌روند که در حال توسعه دستگاه‌های دستی و قابل‌حمل، برای تشخیص مصرف ماری‌جوانا هستند.

بنا بر گزارش «The Record»، ایده اصلی شرکت گارد ایکس، مبتنی بر یک هدست واقعیت مجازی است که با ارزیابی و اندازه‌گیری حرکات چشم، فعالیت‌های ماهیچه‌ای، امواج مغزی، دمای بدن و ضربان قلب، می‌تواند میزان مصرف ماری‌جوانا و برخی دیگر از انواع مواد مخدر، مانند کوکائین را تشخیص دهد. با قرار دادن هدست مذکور از سوی مأموران پلیس بر روی صورت راننده، جمع‌آوری اطلاعات در کمتر از یک دقیقه انجام می‌گیرد. «هارمت چوهان»، یکی از مدیران ارشد استارت‌آپ گارد ایکس، در این زمینه می‌گوید: «تمامی آنالیزهای استفاده شده در دستگاه، از نظر علمی ثابت شده است. فناوری ما، بیشتر بر نحوه جمع‌آوری داده‌های لازم برای آنالیزهای فوق متمرکز است». گفتنی است، نمونه اولیه دستگاه ساخته شده و نسخه تجاری آن نیز در ژوئیه 2019 و با قیمت 2500 دلار، به بازار عرضه خواهد شد.

استارت‌آپ سانتک، با اتخاذ رویکردی کاملاً متفاوت، از فناوری نانو برای شناسایی مقادیر «THC»، که ماده اصلی روانگردان در ماری‌جوانا است، در بازدم فرد استفاده می‌نماید. این استارت‌آپ، انتظار دارد تا دستگاه خود را تا سال آینده به بازار عرضه نماید. لازم به ذکر است که از 17 اکتبر سال جاری میلادی، استفاده تفریحی از ماری‌جوانا در کانادا قانونی شده و همین عامل، موجب می‌شود تا تشخیص مصرف در رانندگان خودرو، به یک مسئله کلیدی برای پلیس کانادا بدل شود. بدیهی است که نیاز مبرم به دستگاه‌های تشخیص مصرف مواد مخدر، می‌تواند فرصتی بزرگ برای تجاری‌سازی فناوری‌های استارت‌آپی محسوب شود.

 

مرجع: «The Record»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.