آخرین اخبار

ثبت اختراع یک استارت‌آپ نانویی برای ترمیم شیشه خودرو

ثبت اختراع یک استارت‌آپ نانویی برای ترمیم شیشه خودرو

استارت‌آپ نانویی «سی-باند سیستم» (C-Bond Systems)، خبر از ثبت اختراع جدیدی داده که یک محلول شیمیایی برای ترمیم ترک‌های شیشه خودرو را معرفی می‌کند. این محلول نانویی، ترک‌ها و آسیب‌های ایجاد شده در شیشه را پس از یک حرارت‌دهی ساده برطرف نموده و از اعمال هزینه‌های اضافی برای تعویض شیشه جلوگیری به عمل می‌آورد.

«سی-باند» که در سال 2007 میلادی تأسیس شده، از همان ابتدای فعالیت‌های خود، همکاری تنگاتنگی را با دانشگاه و صنعت به‌عنوان دو ضلع کلیدی اکوسیستم نوآوری دنبال نموده است. اخذ مجوز بهره‌برداری از پتنت‌های متعلق به دانشگاه رایس (Rice University) و رصد دقیق بازار جهت تطابق ایده‌ها با نیازهای مشتریان، در کنار تنوع‌بخشی به سبد محصولات و خدمات و هدف قرار دادن بازارهای بین‌المللی، موجب شده تا این استارت‌آپ بتواند به یکی از بازیگران پیشرو تبدیل شده و هر از چندگاهی خبرهای جدیدی از آن به گوش برسد. فناوری جدید این استارت‌آپ هم، در ادامه نوآوری‌های قبلی در حوزه تولید شیشه‌های ضد ترک بوده که این بار با همکاری شیمیدان مشهور، پروفسور اندرو بارون (Andrew R. Barron) انجام گرفته است. برای حفاظت از این فناوری ارزشمند، یک درخواست ثبت اختراع موقت با عنوان "ترکیب و روشی برای احیای شیشه"، در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا به ثبت رسیده است.

پروفسور بارون که دارنده بیش از 50 پتنت و بنیان‌گذار انستیتو ایمنی انرژی (ESRI) در دانشگاه سوانزی انگلستان است، در این پروژه مشترک، نوعی محلول نانویی با قابلیت فعال‌سازی در دمای مشخص تولید نموده است. این مایع، در شکاف‌ها و ترک‌های شیشه جریان یافته و پس از ایجاد یک پیوند فعال، ترک‌های شیشه را به صورت خودکار اصلاح می‌کند. با توجه به محدودیت‌های روش‌های فعلی که عمدتاً بر مبنای پر کردن ترک با رزین‌های خاص است، این فناوری می‌تواند انقلاب جدیدی در صنعت شیشه و خودروسازی پدید آورد. گفتنی است که محصول اصلی «سی-باند» که با نام تجاری «C-Bond NanoShieldTM» به بازار عرضه می‌شود، تقویت شیشه خودرو را هدف قرار داده و از ایجاد ترک در آن جلوگیری می‌کند. این در حالی است که در نوآوری جدید، اصلاح ترک‌های ایجاد شده توسط پر کردن و ترمیم میکروسکوپی سطح شیشه مدنظر بوده و ترکیب این دو محصول، می‌تواند سهم بازار فعلی این استارت‌آپ را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد. همین پتانسیل تجاری، باعث شده تا حفاظت از فناوری در اولویت مدیران شرکت قرار گرفته و در نخستین اقدام، ثبت درخواست در سیستم پتنت آمریکا (بازار اولیه محصول) را انجام دهند. شایان ذکر است که هم‌اکنون، یک چتر حفاظتی شامل 22 پتنت گرنت شده و در انتظار ارزیابی، از نوآوری‌ها و فناوری‌های این استارت‌آپ محافظت می‌کند.

اسکات سیلورمن (Scott R. Silverman)، مدیرعامل «سی-باند» در خصوص فناوری جدید این شرکت می‌گوید: «اوایل سال جاری میلادی، ما از این پروژه مهیج با پروفسور بارون رونمایی کردیم و حالا خوشحالم که اعلام کنم، هدف توسعه‌ای تحقق یافته است. با توجه به قرارگیری سیستم‌های سنسوری پیشرفته در شیشه‌های خودرو، هزینه شیشه‌های جلو بسیار بالا بوده و ارائه یک روش آسان و مقرون‌به‌صرفه برای تعمیر و تعویض شیشه اتومبیل، می‌تواند یک راه‌حل مهم و کاربردی برای یک مشکل پرهزینه باشد». بنا بر گزارش «IbisWorld»، بازار سالانه خدمات تعویض شیشه خودرو در سال 2016 میلادی، از 5 میلیارد دلار هم فراتر رفته و انتظار می‌رود که تا سال 2025، به 8 میلیارد دلار برسد. این به معنای یک بازار بزرگ و در حال رشد است که با کمک محصول نانویی جدید، سود سرشاری را برای «سی-باند» به ارمغان می‌آورد.

 

مرجع: «Globe Newswire»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.