آخرین اخبار

بهبود اختلالات عصبی و مغزی به کمک تراشه‌های گرافنی

بهبود اختلالات عصبی و مغزی به کمک تراشه‌های گرافنی

 

یک استارت‌آپ اسپانیایی، در صدد استفاده از تراشه‌های گرافنی برای درمان صرع، پارکینسون و سایر اختلالات عصبی است. «اینبرین» (Inbrain Neuroelectronics) که از شرکت‌های زایشی مجموعه گرافن فلگشیپ (Graphene Flagship) به شمار می‌آید، به دنبال آن است که با کاشت این تراشه‌ها در مغز بیماران، درمان بیماری‌های عصبی حاد را ممکن نماید. ایده جذاب  این استارت‌آپ، به آن کمک نموده تا در دور جدید جذب سرمایه خود، 14.35 میلیون یورو به جمع‌آوری نماید. سرمایه جذب شده، به منظور آزمایش و توسعه فناوری یاد شده استفاده می‌گردد.

یکی از چالش‌های بزرگ حوزه سلامت، اختلالات عصبی و مغزی است که طی سال‌های اخیر، به شدت مورد توجه محققین و فناوران قرار گرفته است. بنا بر گزارش شورای تحقیقاتی اروپا در حوزه مغز و اختلالات آن (European Brain Council)، در سال 2010 میلادی، اختلالات مغزی در این قاره، بیش از یک‌سوم جمعیت این منطقه را تحت تأثیر خود قرار داده و هزینه‌ای بالغ بر 800 میلیارد یورو به همراه داشته است. از سوی دیگر، حدود 30 درصد از بیماران مبتلا به بیماری‌های عصبی، به درمان دارویی مقاوم شده و عملاً درمان مؤثری برای آن‌ها وجود ندارد. شیوع بالای بیماری‌های وابسته به مغز در سرتاسر جهان و هزینه‌های هنگفت اجتماعی ناشی از آن‌ها، نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در تحقیقات و توسعه فناوری‌های نوین با هدف تجاری‌سازی ابزارهای درمانی و تشخیصی جدید و کارآمد را پررنگ‌تر نموده است. تلاش‌ شرکت‌های استارت‌آپی همچون «اینبرین» در اسپانیا، «Bioinduction» در انگلیس و البته «Neuralink» (استارت‌آپ تأسیس شده توسط ایلان ماسک) در همین راستا ارزیابی می‌گردد.

فناوری ابداعی «اینبرین»، نوعی تراشه مغزی گرافنی است که از آن برای تفسیر سیگنال‌های مغزی و ایجاد یک پاسخ درمانی متناسب با شرایط بالینی هر بیمار استفاده می‌شود. این سیستم هوشمند قابل کاشت و بی‌سیم، در مقیاس نانو و با قابلیت دستیابی به وضوح تک نورونی طراحی گردیده و با توجه به دامنه کاربرد و پتانسیل تجاری فناوری، توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران، از جمله «Asabys Partners» و «Alta Life Sciences» را به خود جلب نموده است.

سینزیا اسپیناتو (Cinzia Spinato)، از توسعه‌دهندگان کسب‌وکار گرافن فلگشیپ، در ارتباط با موفقیت‌های «اینبرین» می‌گوید: «این شرکت زایشی، در زمینه دستگاه‌های قابل کاشت گرافنی پیشگام است. من امیدوارم که این موفقیت، علاقه‌مندی سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها به فرصت‌های مبتنی گرافن در حوزه بهداشت و درمان را افزایش دهد. به یاد می‌آورم که وقتی اینبرین متولد شد، چگونه در زمانی کوتاه، به شدت رشد کرد و از یک ایده آزمایشگاهی، به یک محصول و نقطه عطف برجسته مبدل شد. این سرمایه‌گذاری، برای سرعت بخشیدن به توسعه تجهیزات پزشکی مبتنی بر گرافن بسیار مهم بوده و می‌تواند خیلی زودتر از انتظار، آزمایش بر روی همه بیماران را ممکن سازد».

گفتنی است که رابط‌های موجود مغزی، از فلزاتی مانند پلاتین و ایریدیم ساخته شده‌اند که از نظر کوچک‌سازی و وضوح سیگنال، محدودیت‌های قابل‌توجهی ایجاد نموده و از همین رو، عوارض جانبی قابل‌توجهی ایجاد می‌کنند. بنا بر بررسی‌ها، تقریباً 50 درصد از بیماران کاندید، نسبت به این تراشه‌ها واکنش منفی داشته و عملاً فرآیند درمان با شکست مواجه می‌شود. استفاده از گرافن، می‌تواند بر محدودیت‌های فعلی رابط‌های عصبی فلزی غلبه نماید. جالب‌تر این‌که در فناوری مذکور، از یادگیری ماشین برای تحریک پاسخ‌های سازگار استفاده شده و از سوی دیگر، «Big Data» امکان نظارت از راه دور دستگاه و پردازش داده‌ها را فراهم می‌کند.

 

مرجع: «EE News Europe»

 

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.