آخرین اخبار

تلاش ایلان ماسک برای کاشت تراشه در مغز انسان

تلاش ایلان ماسک برای کاشت تراشه در مغز انسان

ایلان ماسک، مغز متفکر و مدیرعامل معروف و پرحاشیه تسلا، در توئیت جدید خود، خبر داده که تا پایان سال جاری میلادی، کاشت تراشه‌های کامپیوتری در مغز انسان عملیاتی می‌شود.

ماسک این خبر را با اشاره به شرکت نئورالینک (Neuralink) اعلام نموده که در زمینه‌ رابط‌های کامپیوتر-مغز فعالیت دارد. نئورالینک که در سال 2016 میلادی و توسط ایلان ماسک تأسیس شده، تا کنون در طی دو راند سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌ای 158 میلیون دلاری داشته که هر دو راند، توسط خود ماسک تأمین شده است.

ایلان ماسک را می‌توان نمادی از یک مدیرعامل جنجالی دانست که بسیاری از خبرهای مربوط به محصولات و حتی ایده‌های ذهنی خودش را از طریق شبکه‌های اجتماعی، عمومی می‌کند. وی در پاسخ به یکی از کاربران توئیتر که در خصوص استفاده از هوش مصنوعی در مغز انسان، به منظور درمان عارضه‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون سؤالی مطرح نموده بود، اعلام داشت: «نئورالینک، به‌سختی بر روی کاشت ایمن تراشه در مغز فعالیت داشته و از نزدیک، با سازمان غذا و داروی آمریکا در ارتباط است» وی در ادامه توضیح مطلب یاد شده نیز، اعلام نموده که اگر همه چیز به‌خوبی پیش برود، تا پایان سال جاری میلادی، قادر به تست انسانی آن خواهیم بود.

صحبت‌های اخیر ماسک در حالی بود که برخی کارشناسان، اعلام داشتند که در سال 2019 نیز، وی مدعی چنین چیزی شده بود و گفته بود که تا پایان سال 2020 میلادی، کاشت تراشه در مغز انسان شدنی می‌گردد. در همین راستا؛ ماسک در توضیحات بیشتری که در شبکه اجتماعی «Clubhouse» ارائه نمود، اعلام داشت که نئورالینک اخیراً از فناوری نانویی خود استفاده نموده تا یک تراشه را در مغز یک میمون بکارد. تراشه بی‌سیم مذکور، این امکان را فراهم نموده که میمون تنها با استفاده از مغز خود، بازی ویدیویی انجام دهد.

نکته شایان ذکر اینجا است که پیش از این هم، نئورالینک تست تراشه بر روی سایر حیوانات را انجام داده است. به‌عنوان مثال، سال گذشته میلادی، یک تراشه هوش مصنوعی در مغز یک خوک کاشته شد. تراشه‌های‌ کاشته شده در مغز، قابلیت خواندن و نوشتن فعالیت‌های مغزی را داشته و ماسک مدعی است که رابط ماشین- مغز، می‌تواند هر کاری انجام دهد، از درمان فلج گرفته تا حتی قدرت دورآگاهی یا تله‌پاتی!

گفتنی است که ماسک اخیراً حتی در توئیتر فراخوانی برای جذب نیرو در نئورالینک راه‌اندازی نموده و اعلام داشته که: «اگر در حوزه پوشیدنی‌های هوشمند، تلفن و ربات‌ها تخصص دارید، نئورالینک به این مهارت‌ها نیاز دارد». به نظر می‌رسد که نئورالینک در حال یک جهش بزرگ در سال جاری میلادی بوده و اتفاقاً بزرگی در این شرکت در حال رخ دادن است.

 

مرجع: «INSIDER»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.