آخرین اخبار

توسعه لنزهای نانوساختار از سوی یک استارت‌آپ دانشگاهی

توسعه لنزهای نانوساختار از سوی یک استارت‌آپ دانشگاهی

متالنز (Metalenz) که یک استارت‌آپ زایشی از دانشگاه هاروارد است، پرده از فناوری منحصربه‌فرد خود برای لنزهای متا اپتیک برداشته است. این شرکت، در صدد آن است تا با بهره‌گیری از پتانسیل‌های قابل توجه فناوری نانو، لنزهای پلاستیکی موجود را با موج‌برهای (Waveguides) ساخته شده از نانوساختارهای سیلیکونی جایگزین نماید؛ دقیقاً همان چیزی که در تولید حسگرهای تصویری میکروالکترونیک و «CMOS» بکار گرفته شده و از فرایندهای استاندارد نیمه‌هادی‌ها استفاده می‌کند.

این شرکت، همچنین اعلام داشته که موفق به جذب سرمایه 10 میلیون دلاری از «3M Ventures»، «Applied Ventures LLC»، «Intel Capital»، «M Ventures» و «TDK Ventures» شده است. این تأمین مالی، برای فرآیندهای تولید به مقیاس و شتابدهی توسعه فناوری شرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بنا بر ادعای راب دولین (Rob Devlin)، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل متالنز، از زمان اولین نمایش فناوری در سال 2016 میلادی، سیلی از درخواست‌ها از سوی تولیدکنندگان تلفن همراه سرازیر شده و در حال حاضر، آن‌ها در حال گفتگوی جدی با دو مورد از آن‌ها می‌باشند. وی می‌گوید: «ما همچنین دو تولیدکننده با توانایی تولید تراشه‌ها داشته و انتظار داریم که تا پایان سال 2021 میلادی، اولین محصولات آماده باشند. تراشه‌های لنزها، نسبتاً کوچک بوده و ما می‌توانیم روزانه بین یک تا پنج میلیون لنز تولید کنیم. یک ویفر می‌تواند در حدود 5 تا 10 هزار لنز را در خود جای دهد.»

در سال‌های اخیر، تلفن‌های همراه هوشمند شامل دوربین‌های متعددی هستند که هر یک از آن‌ها لنزهای پلاستیکی مختلفی دارند. با وجود پیشرفت فناورانه لنزهای دوربین‌ها و تغییرات نرم‌افزارهای پردازش تصاویر، فناوری متالنز برای کنترل رفتار نور، از یک رویکرد کاملاً متفاوت  و مبتنی بر فعل‌وانفعالات نور و ماده در مقیاس نانومتری بهره می‌برد. در حالی‌که نمونه‌های کنونی نور را در هنگام عبور شکسته، منعکس کرده و قطبی می‌سازد، این نوآوری از ساختارها و الگوهای ظریفی بهره می‌برد که کنترل بهتر نور را ممکن می‌سازد. دلوین در این خصوص می‌گوید که این ساختارها، می‌توانند نور را دست‌کاری نموده و درجه‌ای از کنترل را فراهم کنند که با طراحی‌های سنتی امکان‌پذیر نمی‌باشد.

لازم به تأکید است که فناوری متالنز، بر مبنای فعالیت‌های تحقیقاتی صورت گرفته در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد و به رهبری فدریکو کپاسو (Federico Capasso)، استاد فیزیک کاربردی این دانشگاه توسعه یافته است. وی اولین فردی بود که توانست تمام طیف نور مرئی را با استفاده از متا اپتیک متمرکز نماید. متالنز، دارای مجوز انحصاری برای بهره‌برداری از این یافته ارزشمند می‌باشد.

 

مرجع: «EE times»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.