آخرین اخبار

جذب سرمایه یک میلیون دلاری برای تجاری‌سازی فناوری تصفیه آب

جذب سرمایه یک میلیون دلاری برای تجاری‌سازی فناوری تصفیه آب

یک استارت‌آپ مستقر در دانشگاه آرکانزاس (University of Arkansas) که بر روی توسعه فناوری جدیدی برای تصفیه آب کار می‌کند، موفق به جذب سرمایه 1.1 میلیون دلاری از وزارت دفاع و ارتش آمریکا شده است. ایده نوآورانه «CatalyzeH2O»، استفاده از فناوری نانو و راهکارهای الکتروشیمیایی برای حذف مواد منفجره محلول در آب و پاک‌سازی منابع آبی است.

یکی از چالش‌های بزرگ جوامع بشری در قرن حاضر، عدم دسترسی به منابع آبی تمیز و ایمن است، مشکلی که موجب شده تا بسیاری از محققین و شرکت‌های فناور، سعی در توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های جدید تصفیه آب داشته باشند. در این میان، یکی از نگرانی‌های نسبتاً خاص، آلودگی آب‌های زیرزمینی به مواد منفجره است که می‌تواند معضلات بهداشتی گسترده‌ای پدید آورد. سرمایه‌گذاری جدید وزارت دفاع آمریکا، همین موضوع را هدف قرار داده است. آن‌ها در پی طراحی یک سیستم کارآمد و ارزان، برای از بین بردن مواد منفجره داخل آب هستند و در این مسیر، راهکار پیشنهادی «CatalyzeH2O» را یک گزینه مطلوب می‌دانند.

این استارت‌آپ، توسط شلبی فاستر (Shelby Foster)، دانشجوی دکتری گروه مهندسی شیمی دانشگاه آرکانزاس و لورن گرینلی (Lauren Greenlee)، از اساتید این دانشکده تأسیس شده است. در حال حاضر، فاستر به‌عنوان مدیرعامل شرکت و گرینلی نیز به‌عنوان مشاور فنی فعالیت می‌کنند. فاستر در خصوص محورهای فعالیت شرکت می‌گوید: «ما به دنبال آن هستیم که در تأسیسات تولیدی، مواد منفجره را از آب حذف کنیم. مواد منفجره، غالباً به صورت محلول نگهداری شده تا ایمنی ترکیبات تضمین شود. با این وجود، این مواد پس از استفاده، هم در خاک و هم در آب‌های زیرزمینی یافت می‌شوند. باران منجر به شسته شدن ترکیبات و ورود آن‌ها به آب‌های زیرزمینی شده و به دلیل سرطان‌زایی و سایر عوارض جانبی آن‌ها در پستانداران، ما درصدد از بین بردن آن‌ها هستیم».

محلول تولید شده توسط «CatalyzeH2O»، یک ماده نانویی متخلخل است که در کاتالیزوری به نام «CNpM» تعبیه می‌گردد. این مجموعه، مواد منفجره را در آب شناسایی نموده و پس از تفکیک، اصلاح می‌کند. به گفته فاستر، فناوری‌های موجود در بازار، هم زمان‌بر بوده و هم به دلیل هزینه‌های عملیاتی بالا، نیاز به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی دارند. بدیهی است که در چنین شرایطی، فناوری نانویی جدید می‌تواند مزایای تجاری فراوانی در بر داشته باشد. وی می‌افزاید: «بزرگ‌ترین مزیت ما نسبت به سایر فناوری‌ها، توانایی از بین بردن مواد منفجره در آب است. تنها روشی كه می‌تواند به‌طور مستقیم با ما رقابت كند، حوضچه اصلاح بیولوژیك است که نیاز به سرمایه‌گذاری فراوانی دارد. فناوری ما در مقایسه با سیستم اصلاح بیولوژیکی، قیمت کمتری داشته و به دلیل سرمایه‌گذاری کمتر، مقرون‌به‌صرفه تر است».

لازم به تأکید است، دانشگاه آرکانزاس به‌عنوان یک مؤسسه تحقیقاتی برجسته، رقابت و کارآفرینی در مقیاس بین‌المللی را در بیش از 200 برنامه دانشگاهی فراهم می‌کند. این دانشگاه که در سال 1871 میلادی تأسیس شده، تأکید فراوانی بر کارآفرینی و نوآوری در کنار آموزش و پژوهش داشته و به همین واسطه، اثرگذاری تقریباً 2.2 میلیارد دلاری در اقتصاد ایالت آرکانزاس داشته است. «CatalyzeH2O» را می‌توان مصداقی بارزی از کارآفرینی دانشگاهی و نقش نوآوری در دانشگاه‌های موفق امروز دانست.

 

مرجع: «UARK»

هنوز نظری وارد نشده است!

نظر خود را ارسال نمایید

پست الکترونیکی شما انتشار پیدا نمی کند.